Ce intrebari trebuie sa isi puna clientul

Ce intrebari trebuie sa isi puna clientulClientul care apeleaza la un serviciu de evaluare trebuie sa inteleaga felul in care evaluatorul poate transforma in realitate principiile de etica, precum integritate, competenta, confidentialitate, transparenta, independenta si evitarea conflictului de interese, este de parere Raluca Buciuc (foto), consultant in cadrul diviziei de evaluari a companiei de consultanta Colliers International.

Astfel, orice client ar trebui sa isi puna cateva intrebari inainte de a semna contractul de servicii:

  • Ce experienta relevanta are evaluatorul cu proprietati similare?
  • Exista posibile conflicte de interes privind mandatul?
  • Ar putea evaluatorul sa gestioneze conflictul, daca exista?
  • Cum asigura evaluatorul confidentialitatea informatiilor puse la dispozitie de catre client?
  • Care este procedeul de administrare a reclamatiilor in cadrul companiei?
  • Care este valoarea politei de despagubire profesionala a evaluatorului?

“Un client ar trebui sa stie inainte de semnarea termenilor contractuali daca firma are o procedura de rezolvare a reclamatiilor, respectiv asigurare profesionala. De asemenea, el poate intreba daca evaluatorul a facut cursuri de dezvoltare profesionala sau daca are experienta relevanta in domeniul evaluarii”, subliniaza consultantul Colliers.

Citeste si Cum a supravietuit piata de evaluare primului an de criza.

Apartenenta evaluatorului la o asociatie profesionala

Apartenenta evaluatorului la o asociatie profesionalaClientul care doreste o evaluare ar trebui sa se asigure, in primul rand, ca evaluatorul pe care il alege are cunostintele si abilitatile necesare indeplinirii respectivei misiuni de evaluare, respectiv ca acesta face parte dintr-o asociatie profesionala cunoscuta, explica Filip Stoica (foto), presedintele Asociatiei Nationale a Evaluatorilor din Romania (ANEVAR).

“Apartenenta evaluatorului la o astfel de asociatie certifica faptul ca acesta a urmat cursuri de pregatire profesionala, ca respecta standardele profesionale si deontologice in activitatea sa si ca are experienta relevanta in domeniu. Apoi, este foarte important ca evaluatorului sa-i fie explicate obiectul si scopul lucrarii respective, intrucat alegerea metodelor depinde atat de scopul evaluarii, cat si de cantitatea si relevanta informatiilor pe care se bazeaza aceasta”, mai spune presedintele ANEVAR.

In ceea ce priveste preturile practicate, Stoica subliniaza ca onorariul unui evaluator depinde exclusiv de complexitatea lucrarii, cuantificat in volumul de munca depus pentru efectuarea evaluarii, si in nici un caz nu reprezinta un procent din valoarea rezultata. Astfel, evaluatorul va oferi o opinie obiectiva.

Una dintre cele mai simple lucrari este reprezentata de evaluarea unui apartament, caz in care onorariile din piata pornesc de la 150-200 de euro, apreciaza oficialul ANEVAR. In cazul evaluarilor complexe de business, precum estimarea valorii unei companii cu fabrici sau reprezentante in mai multe orase ale tarii, onorariul echipei de evaluatori poate ajunge la sume de ordinul miilor sau zecilor de mii de euro.

Un raport slab poate fi respins de banca

Un raport slab poate fi respins de bancaSi Marius Andronache (foto), managing director al diviziei Coldwell Banker Research & Valuation, admite ca printre principalele lucruri pe care un client ar trebui sa la cunoasca despre firma de evaluari se numara experienta, expertiza si credibilitatea in domeniul solicitat.

De asemenea, un alt astept important de stiut este calificarea personalului, daca evaluatorul este membru aspirant, acreditat la nivel local sau daca are o acreditare internationala.

Un raport de evaluare slab va fi respins de catre banca, care apoi intarzie sau respinge un credit, care ulterior impiedica beneficarul sa achizitioneze proprietatea dorita. Recomandarea noastra este selectarea evaluatorilor cu tarife realiste, cu experienta si credibilitate care pot oferi si serviciile conexe sau alternative cum ar fi pre-evaluare (n.r: calculul simplu al valorii de evaluare) sau studii de fezabilitate”, afirma reprezentantul Coldwell Banker Research & Valuation.

Pretul unei evaluari poate varia intre 70 de euro si sute de mii de euro, in functie de complexitate si raspundere, spune Andronache.

“Pentru raportarile financiare este important tipul de contract solicitat, deaorece in multe cazuri rapoartele de evalure trebuie sustinute in fata auditorilor externi si nu multe firme ofera acest serviciu. Acreditarile internationale in domeniul financiar, precum ACCA (Association of Chartered Certified Accountants) sau CFA (Chartered Financial Analyst), sunt un plus”, adauga el.

In ceea ce priveste evaluarile de companii, experienta anterioara in domeniul M&A (n.r: fuziuni si achizitii) este definitorie, a incheiat Marius Andronache.