La ce nivel este piata romaneasca a asigurarilor de credit comercial?

La ce nivel este piata romaneasca a asigurarilor de credit comercial?Piata romaneasca de asigurari ale creditului comercial este foarte slab dezvoltata, insa jucatorii din piata au observat o crestere a cererii din partea companiilor pentru acest gen de produs financiar. Singura problema care persista in vederea emiterii acestor polite de asigurari ramane, in actualul context economic, bonitatea potentialilor clienti.

“In ciuda cresterilor preturilor la asigurarile de credite comerciale, cel putin 20%, de anul trecut ajungandu-se uneori la cresteri de 100% in cazul politelor cu o rata a daunei ridicata, in trimestrul intai din 2010 am constatat o stagnare si nu o inrautatire a situatiei companiilor cu care colaboram. Numarul de notificari de intarziere la plata a scazut fata de aceeasi perioada din 2009. Asta poate si datorita faptului ca a avut loc o “periere” a portofoliilor de clienti-debitori asigurati”, a declarat Cristina Rusuleanu, director general al Euler Hermes Romania, companie specializata in asigurarile de credit comercial, sucursala locala a asiguratorului international cu acelasi nume.

In cazul Coface Romania asigurarile de credit s-au scumpit cu 30-50% fata de perioada anterioara crizei, insa, dupa cum spune Eugen Anicescu (foto), directorul diviziei de asigurari comerciale din cadrul companiei, in primele trei luni din 2010 s-a putut observa o imbunatatire neta a situatiei prin scaderea notificarilor de intarziere la plata in comparatie cu perioada similara din 2009.

“Cauza principala a cresterii preturilor de anul trecut a fost cresterea exponentiala a riscului reflectata in numarul mare de notificari de neplata primite de la asigurati, cresterea despagubirilor platite, dar si un numar record de insolvente. In aceste conditii a avut loc o reasezare normala a costurilor cu asigurarea”, a explicat reprezentantul Coface.

El a mentionat ca in ultima perioada Coface a relaxat politica de ofertare, in sensul ca are mai putine restrictii legate de sectoarele in care oferteaza, fiind mai importanta analiza performantelor individuale ale companiilor in ceea ce priveste managementul riscului de credit.

In prezent, nu exista statistici concrete pentru piata romaneasca in ceea ce priveste numarul de politelor de asigurare a creditului comercial contractate de companiile din economia autohtona.

Numarul acestora este foarte mic la nivel local, dupa cum spun specialistii contactati de Wall-Street, insa vestea buna pentru asiguratori este ca pe fondul incidentelor de plata si a insolventelor partenerilor de afaceri si furnizorilor de anul trecut, companiile au constientizat utilitatea unui astfel de produs financiar si protectia oferita de acest gen de polita. O polita de asigurare a creditului comercial asigura cifra de afaceri a companiei asigurate impotriva riscului de neplata al companiilor partenere de afaceri.

“Doar o foarte mica parte dintre companiile cu activitate beneficiaza de acest tip de asigurare. Estimez ca la nivelul intregii piete, discutam de 100-200 de polite”, a specificat Rusuleanu.

Totusi, un procent destul de mare dintre subsidiarele companiilor multinationale beneficiaza de asigurari in cadrul programelor firmelor mama.

“Dintre companiile locale numarul companiilor asigurate este nesemnificativ, nici macar nu are rost sa estimam un procentaj. Penetrarea scazuta a acestor asigurari este datorata slabei organizari a companiilor in ceea ce priveste managementul riscului. Majoritatea companiilor au constientizat abia acum, cu ocazia crizei, ca in situatia in care nu iau masuri de preventie (analiza clientilor, colectarea rapida, asigurare) pot pierde sume enorme din neincasarea creantelor, pana la nivelul la care pot ajunge chiar si in insolventa”, a mai explicat Anicescu.

Cu toate ca nivelul cererilor de asigurare a inceput sa creasca de anul trecut, multe dintre acestea nu au putut fi onorate de asiguratori din cauza neimplinirii criteriilor de bonitate a clientilor.

De exemplu, Euler Hermes a primit foarte multe solicitari de asigurare incepand cu trimestrul intai al anului trecut. “Din pacate, multe cereri nu le-am putut onora, din cauza faptului ca – in urma analizei bonitatii clientilor-debitori – pentru acestia nu se putea aproba limita de credit solicitata (cu alte cuvinte, nu se puteau acoperi prin polita facturile emise catre acestia)”, detaliaza Rusuleanu.

La randul sau, Anicescu observa ca foarte multe companii si-au schimbat comportamentul in ceea ce priveste creditarea clientilor (sunt mai prudenti, mai organizati etc).

“Companiile sunt mai constiente acum de necesitatea asigurarii, sunt mai multe cereri in ultima perioada fata de perioada anterioara crizei si nu mai intalnim atat de des atitudinea <lucrez de ani de zile cu clientii, nu se va intampla nimic> deoarece cu totii s-au confruntat cu insolvente ale unor parteneri importanti”, subliniaza reprezentantul Coface Romania.

Situatia insolventelor si cele mai afectate sectoare de activitate

La sfarsitul primului trimestru al acestui an au intrat sub incidenta Legii 85/2006, aflandu-se in diverse stadii ale procedurii de insolventa un numar total de 9.766 companii. Acest numar include atat cazurile deschise in 2010, cat si dosarele aflate in sold la 1 ianuarie 2010, provenind din anii anteriori si nesolutionate inca.

„Cele mai afectate sectoare de insolvente sunt chiar motoarele dezvoltarii din perioada 2004-2008, care au suferit insa cea mai mare scadere in 2009 si care continua sa scada si in 2010, si anume comertul (atat retail, cat si distributie) si constructiile, urmate fiind de transporturi, hoteluri si restaurante si industria metalurgica etc.”, a explicat Anicescu.

Totodata, in primul trimestru al anului 2009, se aflau in procedura de insolventa un numar de 5.173 de companii. Si acest numar include atat cazurile deschise in 2009, cat si dosarele aflate in sold la 1 ianuarie 2009, provenind din anii anteriori si nesolutionate inca, specifica datele Coface.

La finele anului trecut, 18.421 de firme se aflau in insolventa; primele trei sectoare de activitate cu cel mai mare numar de insolvente au fost: comertul cu ridicata, comertul cu amanuntul si constructiile. „Aceste sectoare concentreaza cea mai mare parte a numarului de insolvente inregistrate in 2009, respectiv 52.5%”, a mai spus reprezentantul Coface Romania.

El a estimat ca, cel mai probabil, numarul de insolvente va depasi 30.000 in acest an, tinand cont de faptul ca numai in primul trimestru s-au inregistrat aproximativ jumatate din numarul de insolvente din cursul anului 2009.

Datele despre insolvente sunt preluate din „Studiul Falimentelor” realizat de Coface si fac referire la intreaga piata din Romania.

Rata de acceptare

Rata de acceptareIn ceea ce priveste rata de acceptare, inainte de criza, aceasta se situa la 60-70%, in cazul Euler Hermes Romania. “Criza a avut un impact major asupra ratei de acceptare, aceasta scazand in unele situatii la 50% sau mai putin. Am avut situatii de exceptie, unde rata de acceptare a fost si de 20%, nefiind in masura sa ofertam. Acum se inregistreaza o redresare, datorita masurilor interne de incurajare a economiei. Regulile sunt mai flexibile si tindem sa ne intoarcem la rata de acceptare dinainte de criza”, spune Cristina Rusuleanu (foto).

In acest moment, Coface Romania asigura in jur de 60-65% din portofoliul clientilor (sunt si situatii cu procente mai mari in functie de calitatea portofoliului si de dispersie).

“Inainte de criza aveam procente similare, iar in perioada de varf a crizei ne situam la 40%. In prezent, Coface face eforturi in vederea sprijinirii companiilor, acordam limite de credit cat mai bune, analizand bineinteles evolutia companiilor, dar fara a penaliza mai mult decat este necesar efectele pe care criza le-a avut asupra lor”, a mai detaliat Anicescu.

Tarife si despagubiri. Evolutia daunalitatii

Tarife si despagubiri. Evolutia daunalitatiiIn cazul asigurarilor de credit comercial, cotele de prima variaza foarte mult, in functie de cifra de afaceri asigurabila, termenele de incasare, istoricul de daune etc. Cotele sunt cuprinse intre 0,3% si 1%.

“Costul este in continuare atractiv pentru afacerile mari si reprezinta un cost important pentru afacerile mici, unde marjele de profit sunt reduse. Esentiala este raportarea costului bugetat, provizionat pentru o asemenea asigurare, la riscul trecut si viitor, in functie de structura portofoliului de clienti-debitori”, explica Rusuleanu, adaugnad ca, in functie de rata daunei, Euler Hermes a avut o polita cu rata a daunei de 600%, caz in care pretul s-a dublat.

La finele lunii mai 2010, rata daunei, explica oficialul Euler Hermes, se ridica la aproximativ 43%, insa cu tendinta usoara de crestere. “O rata a daunei sub 70% la finele anului ar fi acceptabila pentru conditiile actuale”, precizeaza Rusuleanu.

La randul sau, reprezentantul Coface a estimat ca in 2010 se astepta ca rata daunei sa se pastreze in jur de 60%, dupa ce anul trecut rata daunei a depasit 150%.

“Procentul de crestere a preturilor in cazul politelor a variat in functie de nivelul daunelor. Au existat situatii in care pretul a crescut cu 10%, situatii in care pretul s-a dublat, dar si situatii in care am agreat cu clientii sa nu mai reinnoim contractul de asigurare, iar cea mai mare dauna platita unui asigurat a fost de 285.000 de euro”, explica Anicescu.

Pentru o astfel de polita se poate plati ca despagubire o suma calculata in functie de un factor de multiplicare aplicat la prima platita. Factorul standard este 20, dar poate fi mai mare, in functie de marimea limitelor de credit. In principiu, polita trebuie sa acopere cel putin cel mai mare client-debitor asigurat. De exemplu, la o prima platita de 20.000 de euro, raspunderea maxima este de 400.000 de euro, in conditiile in care cea mai mare limita aprobata nu depaseste aceasta suma.

Luand in considerare procesul pana la momentul despagubirii, sunt necesare cel putin 7 luni de la data emiterii facturii. “De obicei, pentru neplata prelungita (deci alte motive decat faliment, insolventa etc.), plata despagubirii are loc in 6 luni de la scadenta initiala. Daca discutam despre faliment, evenimentul asigurat poate avea loc mult mai devreme”, detaliaza Rusuleanu.

Euler Hermes, sucursala locala a unuia dintre cei mai mari asiguratori de credite comerciale din lume, a subscris in 2009 prime brute in valoare totala de 8,5 milioane de lei si a platit despagubiri de circa 400.000 de lei, insa rata daunei din 2009 anul trecut a constituit primul an de activitate a companiei in Romania.

In ceea ce priveste Coface, care a subscris prime in valoare de 2,5 milioane de euro in 2009 si asteapta o crestere de 10% anul acesta, despagubirea se plateste in 30 de zile in cazul in care debitorul intra in insolventa. “In cazul intarzierii la plata, despgubirea se plateste dupa o perioada de 5 luni, timp in care compania realizeaza o procedura de colectare pentru recuperarea debitului”, conchide Anicescu.