Comanescu: mai multa nisare

Comanescu: mai multa nisareWall-Street.ro a discutat cu cativa blogeri/antreprenori romani pentru a afla ce bloguri nu trebuie sa iti lipseasca din feed anul acesta dar si ce ar trebui sa se schimbe la blogosfera din Romania.

Alaturi de parerile specialistilor, redactorii Wall-Street.ro recomanda, la randul lor, cateva bloguri nisate – preponderent de business, pe care merita sa le cititi.

Lista ramane, in mod evident, deschisa. Va invitam sa adaugati blogurile dumneavoastra preferata la sectiunea de comentarii sau pe pagina de Facebook a Wall-Street.ro.

Iulian Comanescu

Iulian Comanescu (Comanescu.ro) recomanda doua bloguri romanesti si unul strain.

1. Allthingsd.com: una din cele mai tari surse referitoare la online, plus o poveste neverosimila si foarte interesanta cu privire la felul cum veteranul Walt Mossberg a ajuns, din ziarist de externe, megablogger de tehnologie, la o varsta la care altii se apuca de cultivat rosii la tara
2. Dreams through the lens, alias Ioanamoldovan.com. E vorba de fata care a facut acum un an cea mai buna fotografie din Piata Universitatii, cea cu copilul si inima.
3. Depozit, alias Caia.ro.

In ceea ce priveste modificarile pe care le-ar aduce blogosferei din Romania, Iulian Comanescu subliniaza anumite aspecte care, poate, s-ar potrivi si presei.

“Mi-ar placea sa vad bloguri bine nisate, informative, cu judecati de valoare experte si pertinente pe un anumit domeniu. Asta s-a si intamplat in blogosfera anglo-saxona, atunci cand anumite branduri au fost asezate pe un segment unde existau bani si perspective, de la Techcrunch, la Huffington Post si Sartorialist.com. Sigur ca astfel de bloguri au devenit la un moment dat site-uri si, in plus, o astfel de transformare este greu de conceput in Romania, unde nici macar site-urile generaliste, sau care se adreseaza unor segmente mai largi, nu stau pe roze. E si motivul pentru care eu unul nu bag foarte multi carbuni in Comanescu.ro, functioneaza foarte bine ca tool de brand personal - nu l-am vazut niciodata in chip de centru de profit, nu am scris posturi cu plata, si ma gandesc ca bine am facut”, incheie el.

Cristian Manafu: sa se scrie constant

Cristian Manafu: sa se scrie constantAntreprenorul si blogerul Cristian Manafu enumera, succint, trei bloguri care merita citite (cel putin) anul acesta. Este vorba despre Vlad Petreanu, Steven van Groningen si Simona Tache.

“Mi-ar placea in 2013 sa vad mai multi bloggeri activi, oameni care scriu constant, chiar zilnic, idei personale, abordari noi, genuri noi de blogging. De exemplu, bloguri de opinie pe domenii, bloguri de interviuri, bloguri de recomandari, bloguri cu idei practice etc. Si imi doresc sa vad cat mai multe nise noi dezvoltate”, spune el.

Diana Enciu si Alina Tanasa: In Romania, bloggingul e considerat inca o joaca inutila

Diana Enciu si Alina Tanasa: In Romania, bloggingul e considerat inca o joaca inutilaCele doua tinere care detin Fabulousmuses.com, un blog de fashion cunoscut si pe plan international, enumara mai multe bloguri internationale care, considera ele, merita urmarite si de romani.

Stylebubble.co.uk - daca vrei sa aflii despre artisti talentati si sau sa te inspiri dintr-un stil personal aparte, Susie Bubble este mai mult decat o sursa inepuizabila de informatii si idei.

Manrepeller.com - trebuie sa ii urmaresti blogul, dar si activitatea de pe instagram. Leandra Medine, adepta layeringului exagerat care sperie barbatii este plina de energie, detine cele mai hot piese ale sezonului si este un izvor nesecat de funny faces&jokes.

Comeovertothedarksidewehavecandy.com All black diva, CINDY VAN DER HEYDEN, te invata in fiecare zi ca “less is more” si ca “black is everything”. Un blog de stil personal si inspiratie absoluta.

Cele doua considera ca blogosfera din Romania are nevoie de mai multa seriozitate, daca vrei sa ajungi sa faci bani din aceasta activitate.

In Romania, blogging-ul este considerat inca o joaca inutila, pe cand dincolo de granite “being a blogger is a job”. Pentru multi este un job as spune exagerat de bine platit, cu multe bonusuri fabuloase - cadouri, excursii, cine si aparitii in toate publicatiile internationale si asta pentru ca s-a investit in layout, continut editorial, imagini si mesaj. Daca nu ti-ai creat blogul doar pentru distractie, trebuie sa investesti in el ca la carte. Este un business si are nevoie de un business plan, o strategie de PR&marketing si de un PR Consultant care sa iti gestioneze imaginea pe piata. Nu e usor, dar este placut, fun si in timp si cu grija, un business de succes.

Victor Kapra: un pas exceptional ar fi proiectele comune

Victor Kapra: un pas exceptional ar fi proiectele comuneVictor Kapra ofera trei sugestii de bloguri din trei domenii diferite – fotografie, tineret, blog veteran de analiza.

1. www.Blogdefotografie.ro - lansat de tanarul fotograf Dragos Asaftei. Vine cu sfaturi accesibile si inteligibile pentru marea masa de amatori intr-ale pozatului.
2. http://30rocks.ro/ - blog foarte recent lansat care se adreseaza unei nise foarte active: generatia 30 de ani. Scris alert de doua bloggerite cu experienta.
3. http://vlad.ursulean.ro/ - blog veteran, cu niste texte fantastice care depasesc granita reportajului si se duc spre roman de buna calitate.

Despre bloguri in 2013…

Au in continuare o oportunitate foarte buna pe piata media din Romania, din cauza diluarii continue a informatiei livrate de presa traditionala.

Din pacate, blogurile autohtone se incapataneaza, in majoritate, sa preia comunicate de presa, sa traduca prost din presa internationala, sa dea rasol cu informatia, iar unele sa fie obsedate de SEO.
Care ar fi situatia ideala: bloggerul sa se chinuiasca mai mult sa vina cu propriul punct de vedere, cu propria interpretare a intamplarii, a evenimentului. Sa fie mai degraba analist decat agentie de presa. Plus, sa aplice o oarecare deontologie.

Un pas exceptional al blogosferei romanesti ar fi proiectele comune: doi-trei bloggeri competenti pe un domeniu sa-si uneasca fortele intr-un blog colectiv, cu nisa si tematica clare. Un astfel de blog ar capata substanta si forta. Insa, cum ii cunosc eu pe bloggerii romani, nu cred ca vom vedea prea multe proiecte de acest gen.

Alex Mihaileanu: As organiza cursuri de gramatica

Alex Mihaileanu: As organiza cursuri de gramaticaAlex Mihaileanu (aka Subiectiv.ro) nominalizeaza in primul rand pe “cei celebri”.

"As incepe cu zoso.ro, pentru ca Vali urmeaza un model cel putin interesant de blogging. Tendintele de pe-afara, in bloggingul "de sus," se indreapta - de vreun an si ceva, de fapt, dar se perpetueaza - tot mai mult spre zona de "curating content," multe trimiteri catre articole, plus analize publicate pe blog. E cam ceea ce face Vali de ani de zile. Din punctul asta de vedere, a anticipat cu mult inaintea altora un model de media online care functioneaza foarte bine. Al doilea ar fi Vlad Petreanu, pentru scriitura".

Daca nu i-as include pe Vali si pe Vlad, prima nominalizare ar fi dollo.ro, blogul lui Dollores Benezic. E un blog care merita urmarit, considera Mihaileanu, pentru ca reuseste sa trateze foarte bine problemele sociale, imbinind blogging-ul cu jurnalismul. Nota bene: integreaza foarte bine reportajul - o specie pe cale de disparitie in media romaneasca - in articolele ei, subliniaza el.

Al doilea blog ar fi unapezi.ro, deloc "incipient," totusi, al lui Dragos Novac.

Un al treilea blog - iarasi, deloc in faza de inceput - e nwradu.ro, al lui Radu Dumitru.

Ce as vrea sa se schimbe in blogosfera?


As organiza o serie de cursuri de gramatica a limbii romane. Apoi, i-as trimite pe foarte multi dintre cei care scriu bine la niste traininguri de dezvoltare personala, din cauza ca ne cam lipseste consecventa, putem sa scriem mult si bine (la propriu,) dar scriem doar din an in Pasti.

As spune acelasi lucru pe care-l zic in fiecare an: as vrea mai multe bloguri pe nise dedicate si inca neexploatate, doar ca aici apare un paradox: ca sa dezvolti o nisa, incepi de jos si muncesti foarte mult, o munca, de cele mai multe ori, neplatita. Ca sa faci bani, trebuie sa ai trafic, doar ca tocmai aici e buba: nisa inseamna si trafic mic, in care, in general, nu se investeste. Si aici nu mai tine de schimbarea blogosferei, ci si de educarea advertiserilor.

O alta chestiune, care priveste blogosfera indirect, este ca oamenii de comunicare (si agentii, dar si companii) trebuie sa constientizeze diferenta dintre un influencer si un blogger "la moda", care produce mai multa cantitate si mai putina calitate. "Spre exemplu, eu nu pot intelege de ce sint investiti bani in campanii pe bloguri in care sapte din zece articole sint advertoriale, din simplul motiv ca nu inteleg ce valoare aduce blogul acela cititorilor", se intreaba Mihaileanu.

Publicul nu iarta, ci sanctioneaza. Pe de o parte, prin parasirea blogului sau, mai rau, prin urmarirea lui dintr-o rutina, in speranta ca se va produce, la un moment dat, ceva, un declic, si ca autorul va scrie din nou - insa nu va duce mesajul ori recomandarea (platita sau nu) mai departe, deci nu va actiona ori reactiona in nici un fel. Pe de alta parte, valoarea mesajului comercial, indiferent cit de mult ar crede autorul in mesaj, se apropie vertiginos de zero. Reactia logica a cititorului este: "acest blog nu-mi aduce nimic, deci nici nu-mi pasa ce promoveaza." Neconstientizarea acestei diferente echivaleaza, de multe ori, cu pierderea increderii oamenilor de comunicare in acest mediu: "daca ala, cunoscut, n-a livrat, inseamna ca nu livreaza nici ceilalti, deci hai pe facebook."

Cristian China Birta

Cristian China BirtaCristian Birta, aka Chinezu, enumera, similar, trei bloguri de nise diferite.

http://www.luizadaneliuc.ro/ - scriitura proaspata, unghiuri de abordare interesante, pune mult suflet in ce face.
http://blogdefotografie.ro/ - Dragos Asaftei, la doar 19 ani, este un tanar care are 2 carti despre fotografie la activ si care scrie foarte bine pe blog.
http://www.allinbound.ro/ - unul din cei mai analitici bloggeri cand vine vorba despre analiza social media.

In 2013 mi-as dori sa se separe si mai tare apele in blogosfera romaneasca. Adica bloggerii care vor sa se profesionalizeze, sa obtina beneficii din blog sa inceapa sa se comporte ca atare, adica sa investeasca in activitatea de blogging, sa fie responsabili in tot ceea ce scriu, sa se documenteze foarte bine inainte de a scrie si sa isi asume ce scriu (ca sa mentionez doar cateva lucruri pe care trebuie sa le bifeze dintr-o lista foarte lunga).

Andra Zaharia: Imi doresc articole scrise cu autenticitate

Andra Zaharia: Imi doresc articole scrise cu autenticitateAndra Zaharia ofera cateva recomandari preponderent business.

“Prima recomandare pe care o am pentru cei care vor sa descopere bloguri noi si utile este http://www.allinbound.ro/, scris de Alin Vlad. Eu l-am descoperit anul trecut si a devenit una dintre sursele mele preferate de articole bine documentate despre online marketing. Alin are o experienta vasta, este extrem de bine informat, emite opinii pertinente si da sfaturi utile celor care sunt interesati de acest subiect.

A doua recomandare este http://www.hoinaru.ro/, scris de Alex Ciuca. Alex scrie de ceva ani despre campaniile din Romania si din afara, fie ca sunt de advertising, relatii publice sau campanii online. Veti gasi mereu o doza de umor in articolele sale si acel "ceva" care face un blog sa fie special si sa merita un loc in rss-ul vostru. "De asemenea, Alex aduna in fiecare saptamana stirile esentiale din zona de comunicare si este o sursa excelenta de noutati despre ce se intampla in zona comunicarii din Romania", considera Zaharia.

A treia recomandare pe care vreau sa o fac este http://www.dragosasaftei.ro/, blogul fotografului Dragos Asaftei, pe care eu il consider unul dintre cei mai talentati tineri din aceasta nisa. Dragos munceste foarte mult pentru a-si imbunatati tehnica si face tot felul de experimente menite sa aduca in fata voastra fotografii extraordinare. Eu ma delectez intotdeauna cu fotografiile lui si sunt sigura ca si alti cititori sau cititoare isi vor gasi inspiratia sau relaxarea pe acest blog.

In privinta blogosferei din Romania, in 2013 mi-as dori mai mult continut de calitate. Acest lucru inseamna ca as prefera sa vad calitate in defavoarea cantitatii. Prefer sa citesc articole bine scrise si bine editate, documentate, amuzante sau utile, care sa apara o data pe saptamana sau mai des. Imi doresc sa citesc articole scrise cu autenticitate si sa vad proiecte frumoase, asa cum au fost multe pana acum (Cluj Brands Tour, workshopurile PRbeta, parodiez.ro si altele). Nu imi doresc atat de mult o schimbare, ci mai mult o concentrare a eforturilor intr-o directie mai clara. Cred ca, in sfarsit, blogurile de nisa vor castiga teren in fata celor generaliste, asa cum este firesc, de altfel. De asemenea, as fi bucuroasa sa vad mai multe bloguri in limba engleza scrise de autori romani. Eu imi propun sa fac acest experiment si sa-l continui pe o durata mai mare de timp.

Recomandarile Wall-Street.ro

Recomandarile Wall-Street.roIn functie de interesele d-voastra, redactia Wall-Street.ro va recomanda mai multe bloguri nisate.

Turism:


Razvanpascu.ro, Imperatortravel.ro, Drumliber.ro.

Economie/ Finante-Banci:

Florin Citu, Gabriel Sincu, Cristian Paun, Logec, Karamazov

Antreprenoriat:

Marius Ghenea, Radu Georgescu

Media&Marketing:

Iulian Comanescu, Catalin Tolontan

New Media:

Orlando Nicoara, Marius Pahomi.

Auto:

Auto-blog.ro, Autoblog.com.