Proiectul va viza, initial, un public sigur din licee si facultati

Proiectul va viza, initial, un public sigur din licee si facultatiPresedintele Asociatiei Brokerilor si vicepresedintele BVB, Dan Paul, a declarat, pentru Wall-Street, ca institutia va incepe un program care sa popularizeze ideea de piata de capital la nivelul oamenilor simpli, la propunerea noului director general, Anca Dumitru.

Astfel, in fiecare miercuri, intre orele 9:45 si 10:30, Bursa va fi deschisa “pentru oricine”, incepand cu saptamana viitoare sau cel tarziu peste doua saptamani.

“Incercam astfel sa ne apropiem de omul simplu. In fiecare miercuri deschidem bursa pentru oricine. Cine este interesat poate veni miercurea, poate asista la deschiderea sedintei, se plimba prin institutie, intr-un cadru organizat, cu un broker care sa explice despre ce e vorba”, a declarat Dan Paul, pentru Wall-Street.

Pentru inceput, proiectul va viza tinte sigure, precum licee sau facultati, pentru o promovare intensa.

"Este o initiativa prin care ne propunem sa aducem Bursa de Valori mai aproape de investitori. BVB isi va deschide portile pentru public, pentru aproximativ o jumatate de ora, la deschiderea sesiunii de tranzactionare. Accesul va fi posibil pe baza de inscrieri, locurile fiind limitate. Vizitatorii vor avea prilejul de a asista la comentariile deschiderii pietei. Un coleg din cadrul BVB va face o scurta prezentare a operatiunilor bursiere, dupa care, vizitatorii nostri vor avea ocazia sa cunoasca un broker, sa puna intrebari, sa se familiarizeze cu investitia pe Bursa", a declarat, pentru Wall-Street, Anca Dumitru, directorul general al Bursei din Bucuresti (foto).

“Dupa ce popularizam acest eveniment, vom incerca sa introducem Bursa intr-un ghid al Bucurestiului. Sa stie orice om ca bursa poate fi vizitata, chiar ca un muzeu, la un moment dat”, a mai spus Dan Paul.

Chiar daca pentru inceput va fi mai greu si se va munci mult pentru a a atrage oameni, vicepresedintele BVB este sigur ca vor fi foarte multe persoane interesate.

De asemenea, Anca Dumitru crede ca trebuie folosita aceasta perioada de activitate mai redusa si pentru pregatirea investitorilor potentiali, "pentru a se familiariza cu piata, de acum, astfel incat sa fie deja prezenti in piata in momentul, pe care il asteptam cu totii cu infrigurare, in care Bursa va reveni pe un trend crescator", a explicat aceasta.

Adi Lupsan, directorul adjunct al Intercapital Invest, considera intiativa laudabila. “Este un proiect curajos, dar nu stiu daca o sa aiba consecinte imediate. Daca s-ar face asta pe un context pozitiv, cu siguranta efectele ar fi altele. Dar este o initiativa laudabila, ce creeaza o legatura intre public si potentialii investitori. Poate unul din defectele bursei a fost deschiderea modesta catre exterior, cel putin pana acum”, a declarat acesta, pentru Wall-Street.

Marcel Murgoci, director de tranzactionare la EstInvest, considera initiativa o strategie de imagine a Bursei, dar nu se asteapta la rezultate concrete. “Este o politica de marketing adresata investitorilor care vor sa vada cum lucreaza oamenii la bursa, ce se intampla acolo. Dar nu stiu cum va ajuta asta cresterea lichiditatii sau a numarului de companii”, sustine acesta.

Trebuie sa se predea in scoli cat mai multe informatii despre bursa

In plus, programul nu se opreste aici. Oficialii Bursei vor milita pe termen scurt pentru studierea mai intensa a pietelor de capital in scoli.

“Incercam impreuna cu Ministerul Educatiei si alaturi de Comisia de Invatatamant din Parlament sa implementam un sistem prin care sa se predea in scoala cat mai multe informatii despre bursa, la orele de economie. In Japonia, de exemplu, notiunile esentiale despre pietele de capital sunt predate copiilor inca din clasele primare, fiindu-le explicate conceptele si fenomele de baza. Astfel, ei cresc cu aceste notiuni”, a mai explicat Dan Paul (foto).

El semnaleaza faptul ca notiunile despre bursa nu se studiaza aprofundat si nu sunt reinnoite pe masura ce evolueaza.

“Cartile sunt scrise din alte carti, ceea ce este o mare eroare. Nu se vine cu ceva nou, nu se vorbeste despre lucrurile reale din practica. Cred ca peste cativa ani studentii vor invata alte lucruri despre economie. Si eu am facut in facultate cateva ore de bursa, dar predate foarte anost si cu notiuni teoretice. Daca nu inveti lucrurile asa cum sunt in realitate, e foarte greu intelegi fenomenul bursier”, sustine seful brokerilor.

Chiar daca pe timp de criza contextul este diferit, si aceasta idee de apropiere de institutiile de invatamant este foarte buna, mai ales ca sunt foarte putini profesionisti in piata, a mai spus Lupsan.

Marcel Murgoci apreciaza mai mult acest proiect. “Este foarte bine ca se incearca pregatirea elevilor si a studentilor pentru viitor. In opinia mea, este important ca se incerca o culturalizare inca din timpul studiilor liceale, pentru ca sunt potentiali investitori ce vor creste cu o educatie bursiera. Dar acest proiect va da rezultate pe termen mai lung, de cativa ani, pentru ca acest public vizat nu are inca banii necesari unei investitii”, a delcarat directorul de tranzactionare al Estinvest.

De la infiintare, BVB a lansat doua campanii publicitare

De la infiintare, BVB a lansat doua campanii publicitareBursa de la Bucuresti a lansat in ultimii doi ani si doua campanii de publicitate, una in urma cu un an, si primul proiect de promovare, ce s-a desfasurat la finele lui 2007.

In noiembrie 2007, BVB a inceput o campanie publicitara, prima de la infiintare, pentru a promova piata de capital si incuraja investitiile la bursa.

Cu cateva luni inainte, Bursa de Valori Bucuresti a efectuat un sondaj din care a reiesit ca respondentii cunosteau foarte putine elemente ale activitatii bursiere. Urmare a acestor rezultate, Departamentul de Relatii Publice si Marketing a decis inceperea unei campanii structurata pe doua directii strategice.

In paralele cu acesta campanie, oficialii au demarat si un road-show ce a continuat pana anul trecut, pentru a discuta cu potentialii emitenti la Bursa. Rezultatele acestui proiect s-au vazut in cateva oferte publice de listare din prima parte a anului 2008, dar conditiile pietei au stopat derularea acestuia.

Prin campania mass-media, BVB urmarea determinarea publicului larg de a-si indrepta atentia catre piata de capital, dar si intelegerea mai usoara a ideii de investitie la bursa. Proiectul s-a reluat si in 2008.

Derulata la televiziune, sub sloganul “Informeaza-te despre bursa”, campania facea trimitere catre site-ul Bursei de Valori Bucuresti, unde erau disponibile materiale informative cu scop educativ.