1 / 5

Citigroup, RBS si companiile auto – candidate la faliment?

Dezechilibrele sistemului bancar european, vizibile in pierderile afisate de RBS si in scaderile cotatiei Erste Bank dar si previziunile pesimiste privind cresterea economica a Romaniei in acest an sunt cele mai importante premise ce ar putea semnala aparitia unei noi etape a crizei.

„Dupa cum arata lucrurile in acest moment, ne putem gandi la un nou val al crizei, similar cu cel din octombrie. Stirile macroeconomice sunt negative (deja analistii estimeaza scadere economica in SUA si in trimestrul II, o schimbare fata de estimarile de anul trecut), instabilitatea in sistemul financiar creste din nou, cu jucatori de talia Citigroup si Bank of America raportand perspective nu foarte vesele, iar pietele de capital internationale sunt extrem de volatile, cu miscari de 4-5% pe zi. Prin urmare, nu m-ar mira sa asistam, din nou, la scaderi mari pe termen scurt. Prudenta ramane cuvantul de ordine in continuare”, a declarat, pentru Wall-Street, Razvan Pasol, managerul Intercapital Invest.

Specialistii cred ca nu este exclus sa vedem din nou o scadere de 30-40% intr-o luna, daca vor redeveni de actualitate argumentele care erau la ordinea zilei in octombrie.

„Acum ar putea fi insa chiar mai puternice, pentru ca atunci era vorba de doua-trei companii foarte mari din Statele Unite si de alte cateva din Europa, care aveau probleme. Intre timp au fost subrezite multe alte companii mari, din domenii destul de variate”, a declarat Marius Pandele, head of research la Vanguard.

In ultima vreme, Citigroup si RBS par sa fie candidate la faliment, alaturi de General Motors, Ford si Chrysler, care sunt tinute artificial de guvernul american.

„Sumele imense pe care noua administratie americana este dispusa sa le cheltuiasca pentru salvarea companiilor mari aflate in dificultate ar putea avea un efect benefic, dar ar putea la fel de bine sa prabuseasca definitiv economia SUA. Nu cred ca a fost identificat deocamdata punctul de pornire al cercului vicios in care ne aflam, in asa fel incat sa se poata actiona eficient”, a mai spus Pandele.

Acesta crede ca latura cinica a situatii este ca daca salvarea companiilor cu probleme nu va aduce finalul crizei, nici lasarea lor in faliment nu este o solutie, caci va aduce efecte in lant foarte puternice.

„ Adevarul este ca in momentul de fata exista multe companii care sunt „produse” ale boom-ului economic din ultimii ani, si care vor trebui sa dispara. S-ar putea ca industrii intregi sa dispara sau sa fie reduse la una-doua companii in fiecare tara. Deocamdata nu s-a intamplat asta, fiecare incearca sa supravietuiasca, insa pe parcurs multi isi vor da seama ca serviciul pe care il presteaza sau produsul pe care il fabrica nu au succes in noile conditii macroeconomice, sau ca nu au sanse sa concureze cu succes pe o piata in scadere”, sustine analistul-sef al Vanguard.

„Din punctul meu de vedere, vestile proaste din ultimul timp privind starea macroeconomica dar si cele privind sistemului bancar european pot fi semnale ale unui nou val al crizei”, a declarat, pentru Wall-Street, Rares Sofariu, director de cercetare si dezvoltare la KD Capital Management.

La problemele sistemului bancar se adauga si o cauza interna foarte importanta, ce vizeaza actualizarea previziunilor in legatura cu cresterea economiei tarii in urmatorii doi ani.

„Alaturi de semnalele proaste pe care le da deprecierea leului, ne aflam in fata unor dezechilibre macroeconomice care nu fac decat sa alunge investitorii din toate pietele. E greu de spus daca sunt semnalele unui nou val al crizei, cert este ca atmosfera generala nu e deloc propice noilor investitii”, a explicat Paul Brendea, analist la Prime Transaction.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri