Brokerii nu recomanda momentan investitia in acesti emitenti

Brokerii nu recomanda momentan investitia in acesti emitentiCele mai cunoscute companii din sectorul turistic de la BVB sunt THR Marea Neagra (EFO), Turism Felix (TUFE) si Casa de Bucovina Club de Munte (BCM), toate listate la categoria a II-a a Bursei.

Exista insa si alti emitenti tranzactionabili din domeniu, precum Calimanesti Caciulata (CALU), Turism Covasna (TUAA) si Hercules Baile Herculane (ERCA), prezente la categoria a III-a a pietei Rasdaq.

Turismul reprezinta un sector de activitate cu potential pe termen lung in cazul Romaniei si acesta a fost unul din motivele pentru care companiile din acest domeniu au inregistrat cresteri impresionante in perioada 2006-2007.

“Criza financiara mondiala care a afectat si piata noastra de capital s-a resimtit foarte puternic si la nivelul companiilor din sfera turismului, scaderea cotatiilor fiind drastica. Scaderile pe aceste companii au fost generate atat de contextul general negativ, nefavorabil investitiilor in actiuni, cat si de premiselor negative ale industriei turistice la nivel global si local, in conditiile in care trebuie sa fim constienti ca bugetul per familie alocat unor astfel de cheltuieli va scadea in mod semnificativ pretutindeni”, a explicat Gabriel Aldea, director department front office la Intercapital Invest.

In plus, perceptia negativa a multor turisti cu privire la calitatea slaba a serviciilor prestate de unitatile turistice autohtone comparativ cu a acelora din zonele invecinate sau raportul calitate pret dezavantajos sunt elemente care pot afecta in mod suplimentar industria turistica romaneasca, a continuat el.

“Acest sector este unul ce ar trebui sa vada in anii ce vor urma o dezvoltare mai sustinuta dar cu toate acestea de-a lungul timpului se poate spune ca rezultatele investitiilor pentru imbunatatirea calitatii si modernizare nu s-au ridicat la asteptarile asociate acestui domeniu”, a declarat, pentru Wall-Street, Adrian Duna, analist la compania de brokeraj KD Capital Management.

Astfel, specialistii evita sa recomande acest sector pentru o potentiala investitie in momentul de fata.

Cristian Negoita, broker la Confident Invest a identificat cateva motive in acest sens, printre care lichiditatea foarte scazuta din cauza actionariatului concentrat si lipsa unei eficiente in activitatea acestor emitenti, vizibila in rezultatele financiare destul de proaste.

“Faptul ca la majoritatea emitentilor controlul este detinut de SIF3, care nu a reusit sa eficientizeze managementul acestor societati in cei aproape 15 ani de cand le au in portofoliu mi se pare de asemenea un punct slab. In plus, nici in ceea ce priveste transparenta nu putem spunea ca vreunul din acesti emitenti exceleaza”, a continuat Negoita.

Lichiditatea redusa emitentilor din turism inlatura investitorii

Lichiditatea redusa emitentilor din turism inlatura investitoriiCasa de Bucovina si Turism Felix au raportat pentru 2008 profituri in crestere fata de anul precedent, ultima sporindu-si si cifra de afaceri.

“In momentul de fata din punct de vedere al indicatorilor nu se numara printre cele mai ieftine companii si domeniul de activitate nu reprezinta un avantaj in momentul de fata”, a mai spus Adrian Duna.

Desi emitentii se tranzactioneaza la preturi foarte mici, din cauza prabusirii dramatice din ultimul an, investitorii nu sunt foarte atrasi de aceste titluri.

“Lichiditatea foarte redusa determina investitorii sa fie mai rezervati in achizitionarea unor astfel de titluri, acestia orientandu-se cu preponderenta catre actiuni lichide unde nu exista riscul de a ramane captiv pe termen scurt”, sustine Gabriel Aldea.

Cei trei emitenti din turism de la categoria a doua a Bursei au business-uri orientate pe sectoare diferite. Daca BCM are ca obiect de activitate turismul montan, THR Marea Neagra vizeaza litoralul, avand astfel o activitate intense in timul verii, iar Turism Felix activeaza in turismul balnear.

Desi, teoretic, aceasta diferentiere ar trebui sa fie un avantaj pentru investitorii interesati de sector, Cristian Negoita sustine ca la nivelul turismului din Romania, nu are o mare improtanta in cosntruirea unui portofoliu.

“Daca investitia s-ar face in toate trei, acesta ar constitui un avantaj totusi limitat al diversificarii, toate se bazeaza pe turism - o industrie unde cererea este elastica in raport cu venitul iar cum perspectivele veniturilor populatiei sunt de scadere cel mai probabil tot domeniul va fi afectat pe termen scurt cel putin. Cu toate acestea rezultatele TUFE sunt incurajatoare”, a mai declarat analistul KD Capital Management.

BCM si TUFE au raportat profit in crestere

BCM si TUFE au raportat profit in crestereCasa de Bucovina Club de Munte este listata la Bursa de Valori din luna mai a anului trecut, dupa o oferta publica derulata in prima parte a anului.

Compania hoteliera a obtinut anul trecut un profit net de 681.360 lei (185.100 euro), in crestere cu 19% fata de cel din 2007, pe fondul cresterii veniturilor cu aproape 6%.

Afacerile companiei s-au comprimat la 4,69 milioane lei (1,27 milioane euro), coborand cu 12,5% sub nivelul atins in 2007.

In 2008, compania a atras venituri totale de 5,82 milioane lei (1,58 milioane euro), in crestere cu aproape 6% fata de cele din anul precedent, de 5,5 milioane lei. Cheltuielile s-au ridicat la 5,12 milioane lei (1,39 milioane euro), depasind cu 4% nivelul inregistrat in 2007, de 4,93 milioane lei.

Statiunea balneara Turism Felix este la cota Bursei din septembrie 2002 si are o scadere de aproape 75% in ultimul an.

Potrivit rezultatelor financiare transmise Bursei de Valori Bucuresti, profitul net a fost de 9,64 milioane lei, in crestere cu 38%, fata de 2007.

Cifra de afaceri a companiei a crescut in 2008 cu 28%, pana la 55,45 milioane lei. Veniturile anuale ale companiei au crescut cu 23%, pana la 57,72 milioane lei.

THR Marea Neagra a pierdut 80 de procente in ultimul an, pe fondul deprecierilor massive ingreistrate la BVB, fiind listata din martie 2007.

Anul trecut, compania a inregistrat un profit net de 10,7 milioane, in scadere cu 36% fata de 2007. Veniturile incasate au scazut cu 11,44%, la 63,45 milioane de lei.

THR Marea Neagra a consemnat o cifra de afaceri de aproximativ 40 de milioane de lei, in coborare cu 8,1% fata de nivelul de 42,69 milioane de lei din 2007.


Ce impact va avea proiectul de dezvoltare al Ministerului Turismului?

Ce impact va avea proiectul de dezvoltare al Ministerului Turismului?La inceputul anului, Ministerului Turismului (MT) a anuntat va aloca 75% din bugetul pe 2009 pentru finantarea unor proiecte de investitii in infrastructura turistica, cuprinse in Programul de dezvoltare a produselor turistice.

Brokerii spun ca initiativa Ministerului este laudabila, dar ramane de vazut cand si in ce sectoare se va aplica.

“Pe hartie proiectele din turism arata foarte bine. Dar rezolvarea problemelor de infrastructura nu cred ca rezolva decat intr-o oarecare masura probleme turismului autohton. Combinate cu o imbunatatire a conditiilor de cazare si a serviciilor aceste masuri ar putea avea efecte pozitive asupra societatilor din domeniu”, sustine Cristian Negoita.

Adrian Duna, analistul KD, sustine ca daca am izola proiectele de restul evenimentelor, ar putea avea un impact pozitiv, dar trebuie urmarit in timp cum vor evolua acestea si daca vreunul din emitenti va fi direct avantajat de acestea.

Potrivit ministerului, proiectele constau in amenajari de plaje, miniporturi, foisoare de observare turistica, dezvoltare de zone de schi, amenajare de trasee de schi, constructii de refugii de creasta, constructia unui complex balnear, amenajarea unui parc balnear, constructii de centre de informare, modernizari baze Salvamont, reabilitarea de trasee turistice montane, constructii telegondole etc.

Si Gabriel Aldea considera propunerea un lucru laudabil, daca se va pune in aplicare.

“In masura in care acest lucru se va intampla trebuie sa vedem care sunt zonele de interes unde se vor realiza investitiile. Pe de alta parte trebuie sa fim constienti ca este nevoie de investitii masive facute consecvent pe termen lung, si nu doar intr-un an, pentru a aduce nivelul infrastructurii turistice autohtone la cel al zonelor turistice dezvoltate”, a conchis brokerul.