Valurile crizei au inceput din noiembrie

Valurile crizei au inceput din noiembrieOperatorul portuar Socep Constanta trece printr-un amplu program de restructurare a activitatii si a personalului, ca urmare a reducerii semnificative a transportului si a retragerii celui mai important client. Care sunt perspectivele societatii in conditiile unui trafic de 20% si doar jumatate din angajati a explicat Cristian Ianca, director general Socep, intr-un interviu acordat Wall Street.

Operatorul portuar a inregistrat in 2008 cel mai bun rezultat din ultimii ani, de 7,61 milioane lei (2,07 milioane euro), insa in ultimele doua luni ale anului traficul s-a redus considerabil.

“Criza a inceput sa se simta de la sfarsitul lui noiembrie, inceputul lui decembrie si s-a manifestat printr-o scadere a traficului in cele doua sectoare de activitate, terminalul de containere si cel al marfurilor generale. In ianuarie-februarie activitatea s-a redus cu 50%, iar in martie-aprilie traficul a ajuns la doar 20% din capacitate”, a declarat Cristian Ianca.
Criza financiara a lovit si mai puternic societatea, din luna mai cel mai mare client de pe sectorul de containere - CMA CGM - a retras serviciul BEX (Bosphorus Express) din Asia in Marea Neagra, iar din iulie directorul Socep afirma ca terminalul nu va mai avea activitate.

CMA CGM a format o alianta cu Maersk line pe linia Asia - Marea Negra, in luna mai, prin intermediul careia transportul se face pe vapoare de 9.500 TEU, capacitate ce depaseste restrictiile operatorul portuar. Pentru nave de containere mai mari de 5.000 TEU, la Socep exista anumite restrictii legate de pescajul si latimea navelor.

“Suntem in discutii cu alti clienti pentru terminalul de containere, dar momentan nu avem activitate pe acest sector”, a completat Ianca.

Sectorul de marfuri generale, singurul generator de afaceri din T2

Sectorul de marfuri generale, singurul generator de afaceri din T2Ponderea in cadrul cifrei de afaceri a activitatii de pe terminalul containere este de 50%, restul fiind sustinut de catre sectorul de marfuri generale. Totusi, nici sectorul marfurilor nu a scapat de consecintele crizei financiare globale.

“Cele mai mari scaderi pe segmentul de marfuri generale s-au inregistrat pe produsele laminate si ingrasaminte, insa declinul foarte mari de trafic a fost compensat prin atragerea de noi clienti in cadrul acestui sector, printre care se numara Alumil si Alro Slatina”, explica directorul Socep.

In momentul de fata, activitatea terminalului de marfuri generale este apropiata de nivelele din 2008, prin aparitia de noi marfuri, cum ar fi cereale si tevi.

Societatea ocupa un important segment din piata serviciilor oferite in Portul Constanta in derularea containerelor, marfurilor generale si vrac solide de import, export si tranzit.

Directorul Socep precizeaza ca deprecierea leului este favorabila cifrei de afaceri intrucat veniturile si tarifele sunt exprimate in euro, in timp ce costurile sunt platite in lei. “Nu avem un aranjament de hedging, pentru ca nu e cazul sa ne acoperim de fluctuatiile de curs valutar. Cursul valutar este destul de stabil, iar preturile la care se coteaza moneda nationala nu sunt negative pentru societate », spune Ianca.

Operatorul a raportat pentru primul trimestru din 2009 un profit net de 2,17 milioane lei (510.000 euro), in scadere cu 14% fata de rezultatul din perioada similara a anului trecut.

Cifra de afaceri a companiei s-a cifrat in intervalul ianuarie-martie 2009 la 11,52 milioane lei (2,7 milioane euro), in scadere cu 21% fata de perioada echivalenta din 2008, cand afacerile ajunsesera la 14,53 milioane lei.

Socep poate rezista crizei

Socep poate rezista crizeiChiar daca traficul se mentine la nivelele actuale, directorul companiei a subliniat faptul ca Socep este o companie solida. “Daca activitatea se reduce, nu suntem fortati sa vindem active ale societatii, situatia financiara ne permite sa functionam si la nivele mai reduse ale traficului de marfuri. Nu se pune problema sa nu rezistam, nu suntem intr-o situatie critica. Trebuie insa sa ne adaptam situatiilor economice si macroeconomice actuale”, spune Cristian Ianca.

El sustine ca este posibil ca activitatea sa-si revina din toamna acestui an sau din 2010, insa trebuie sa se tina cont de faptul ca va incepe sa creasca de la un nivel foarte scazut, in conditiile in care in 2008 s-a inregistrat cel mai mare trafic din ultimii 10 ani.

Desi Socep si-a bugetat pentru acest an investitii de 4,94 milioane lei, Ianca sustine ca plasamentele vor fi foarte scazute si vor fi realizate doar daca vor fi absolut necesare.

“Anul trecut am avut un buget de investitii mai mare decat cel actual (5,27 milioane lei, n.r.), insa valoare bugetata pentru acest an a fost redimensionata in functie de criza. In conditiile actuale de incertitudine economica, investitiile care urmeaza a fi realizate in acest an vor fi mult mai mici”, a mai declarat directorul operatorului portuar.

Loc pentru investitii este din belsug, sustine directorul Socep, deoarece mijloacele tehnice sunt vechi, se simte nevoia unor tehnologii eficiente si se urmareste modernizarea utilajelor.

“Nu este exclus sa luam in calcul investitii majore, insa avem nevoie si de activitate pentru a simti efecte lor. Totusi, in conditiile actuale, nu ne putem angaja la un plan de investitii pe termen lung, acest lucru va fi luat in calcul doar dupa ce piata se va stabiliza”, continua Ianca.

Din august, societatea va ramane cu jumatate din angajati

Din august, societatea va ramane cu jumatate din angajatiSocietatea a anuntat spre finalul lunii mai ca va disponibiliza 325 de angajati, ceea ce reprezinta 45% din forta totala de munca, in principal din cauza reducerii activitatii de pe terminalul de containere.

“Ne adaptam situatiei actuale si ne dimensionam in functie de cerinte. Pana acum au fost disponibilizati 130 de persoane care au primit sase salarii compensatorii. Pe terminalul de containere trebuie sa continuam o a doua etapa de concedieri”, afirma directorul Socep.

El afirma ca in aprilie conducerea companiei a propus sindicatului un plan de activitate bazat pe patru ture cu un program de 12-48 ore, ce ar fi permis pastrarea unui numar de angajati, insa reprezentantii muncitorilor au preferat trei ture de cate 12-24 ore, in defavoarea locurilor de munca.

“Daca activitatea isi va reveni si vom avea nevoie de personal, bineinteles vom angaja fosti muncitori Socep, care sunt obisnuiti cu activitatea si nu au nevoie de training. Insa, cand ne gandim la disponibilizari, tinem cont de faptul ca nu vom avea nevoie de respectivul personal pentru cel putin un an de zile”, a mai declarat directorul.

Societatea nu va acorda dividende nici in 2009

Societatea nu va acorda dividende nici in 2009Socep nu a acordat dividende pentru rezultatul financiar din 2008 si nu o va face nici pentru acest an, desi in ultimii sase ani profitul obtinut a fost repartizat actionarilor. Exceptie de la acest sir de ani face profitul din 2006, cand s-a decis acoperirea pierderilor din diferentele de curs valutar rezultate la retratarea situatiilor financiare din 2000.

“In momentul de fata este oportun sa pastram fondurile in interiorul societatii pentru dezvoltare si nu sa le oferim sub forma de dividende actionarilor”, explica Cristian Ianca.

De asemenea, el afirma ca nu se ia in calcul, cel putin deocamdata, o majorare de capital, Socep fiind o companie lichida din punct de vedere financiar.

“Lasand la o parte conjunctura actuala, compania prezinta interes pentru investitori deoarece are potential de crestere”, subliniaza directorul Socep.

Cel mai mare actionar este Grupul DD Constanta care detine 31%, iar daca isi va mari participatia la 33% va fi obligat, conform legilor in vigoare, sa initieze o oferta publica de preluare (OPP). Ianca sustine ca actionariatul este destul de concertat, detinerile depasind 50% din capitalul social, iar situatia nu se va schimba simtitor in cazul unei OPP.

In ipoteza in care operatorul portuar va fi obiectul unei oferte publice de preluare, grupul va putea delista societatea de la Bursa.