2010 anul dezvoltarii pentru Prime Transaction

Infiintata in 1997, compania s-a mentinut in prima jumatate a topului brokerilor dupa rulaje, incheind anul trecut pe pozitia 20, cu tranzactii intermediate in valoare de 142 milioane de lei.

Anul 2008 a venit cu o avalansa pe pietele financiare si brokerii s-au vazut cu rulajele, veniturile si planurile de expansiune reduse dramatic.

Prime Transaction nu a asteptat prea mult si a luat masuri dramatice, dar necesare. Astfel, anul trecut a adus inchiderea tuturor sucursalelor teritoriale ale brokerului si concentrarea activitatii pe sediul central.

Alin Brendea (foto) spune ca aceasta miscare, deloc placuta la momentul respectiv, a avut rezultate pozitive pe termen mediu si lung.

“Societatea si economia romaneasca traverseaza un proces de reasezare pe alte baze, inca nefinalizat, iar piata de capital are avantajul ca este cu un pas inainte, ca barometru al economiei. Mediul in care ne vom dezvolta si noi ca firma nu este in totalitate conturat, dar ma astept ca de anul viitor sa avem stabilizare si crestere in economie”, a declarat vicepresedintele Prime Transaction.

Proiectele pentru prima parte a anului viitor vizeaza lansarea unei noi platforme de tranzactionare, mult mai complexa, care sa ofere investitorilor un set de instrumente ajutatoare. Brendea spune ca testeaza si posibilitatea de a iesi pe alte piete.

“Ma astept ca anul viitor sa vedem un val de investitori mai calificati, cu care sa putem incepe o relatie pe un termen mai lung”.

Oficialul Prime Transaction spune ca nu a existat niciodata ideea de a inchide compania, in ciuda momentelor dificile. Restructurarea a fost masura potrivita, in conditiile in care conditiile pietei nu se mai potriveau cu strategia de business din anii trecuti.

Mai mult, SSIF-ul are si experienta Prime Asset Management, primul fond din industria locala ramas fara investitori din cauza crizei.

Dar Brendea spune ca Prime AM a fost o incercare de a merge in alt domeniu si situatia este diferita.

“A fost un proiect gandit in 2005, dar a durat mult procesul de autorizare. Lansarea sa a coincis cu finalul unui ciclu economic, si nu era un moment favorabil. Am luat decizia de inchidere pentru ca trebuia sa mai treaca 2-3 ani pentru a deveni profitabil si nu am vrut sa ne asumam acest risc. Suntem destul de conservatori in acest aspect, am preferat sa ne consolidam baza, pentru a avea resurse suficiente”, explica el.


Focus pe conturile administrate

Focus pe conturile administrateSSIF-ul se adreseaza clientilor de retail dar de talie medie, astfel incat suma minima pentru un cont de investitii este de 30.000 de lei, de 10 ori mai mare decat media brokerilor de retail din Romania.

Pentru conturile administrate, genul de produs pe care se focuseaza compania, suma minima este de 50.000 de lei.

Brendea spune ca vor dezvolta acest gen de serviciu, pe care il promoveaza si il imbunatatesc.

Portofoliul unui client se administreaza pornind de la profilul sau, asteptarile si disponibilitatea la risc. Dupa o serie de discutii, decizia finala este lasata pe mana brokerului, desi prin contract pot exista o serie de limitari.

Prime ofera acest gen de servicii din 2007, dar vor sa le faca mai vizibile din prima parte a anului viitor, o data cu noul sistem informatic ce va permite transparenta si o gestiune mai buna.

“Avem un sistem la care tinem foarte mult. De exemplu, transparenta contului este foarte importanta si aduce confortul clientului, chiar daca brokerul se ocupa. Mai mult, acel minim de 50.000 de lei seteaza o relatie intre client si broker pe o baza solida si convenabila pentru ambele parti”, explica Alin Brendea.

El spune ca se focuseaza pe aceste produse pentru ca a observat o anulare a lipsei de incredere si privirea bursei cu mai multa normalitate decat pana acum.

2009 un an peste asteptari, ce se va incheia pe profit

Alin Brendea spune ca acest an a fost unul prost, comparativ cu perioadele de glorie ale bursei si, in acelasi timp, bun fata de asteptarile din primul trimestru.

“Putini se asteptau la inceputul anului sa vedem astfel de evolutii. A fost un 2009 peste asteptarile de la finalul trimestrului 1, cand eram la nivele extrem de joase, ce sugerau o totala lipsa de incredere in piata. Lucrurile s-au schimbat si prima parte a anului a avut rol de saritura pe trambulina. Minimele incredibile au dus la reveniri spectaculoase si la o crestere a increderii”, explica directorul de operatiuni al Prime.

In ce priveste dinamica numarului de clienti, Brendea estimeaza o stagnare in acest an, desi notiunea este discutabila.

Ca numar total, modificari vizibile nu sunt, au plecat doar cei a caror inactivitate se prelungise, nemaifiind nimic profitabil. Insa, aceste iesiri s-au compensat cu noii intrati, ducand la o stagnare, per ansamblu.

Pe de alta parte, numarul clientilor activi (care fac minim o tranzactie lunar) a scazut cu 20-30%, ne-a spus Brendea.

Compania nu ia in calcul o extindere teritoriala, cel putin nu mai devreme de jumatatea anului viitor.

“Pana atunci ne focalizam pe noul sistem informatic si vrem sa vedem mai multa certitudine vizavi de economia tarii. La un moment dat, ne vom extinde, pentru ca insasi piata bursiera romaneasca ar trebui sa intre intr-un proces de dezvoltare”, spune vicepresedintele Prime.

Mai mult, el estimeaza un profit modest pentru 2009, in conditiile in care, anul trecut, rezultatul financiar a fost aproape de 0, cu un profit de 2.000 de lei, conform datelor Ministerului Finantelor.

“Nu va fi o cifra spectaculoasa, dar ne va da ragazul, resursele si speranta pentru dezvoltarea pe care vrem sa o parcurgem incepand cu anul viitor”, a declarat Brendea.



Prime nu mizeaza in principal pe online, trendul marilor jucatori

Prime nu mizeaza in principal pe online, trendul marilor jucatoriDaca in ultimele luni, o parte din marii brokeri institutionali si-au indreptat, brusc, atentia spre zona de retail – online a pietei de capital, Brendea spune ca acest segment nu este cel mai important pentru Prime.

“Vom avea si acest produs, care are doua functii importante: instrumente si produse pentru cei care vor sa tranzactioneze singuri, dar si o cale de contact cu potentiali clienti pe care sa ii dezvoltam spre servicii personalizate. Acestea sunt asteptarile noastre de la platforma online”, explica el.

Reorientarea firmelor mari catre acest segment tine de modelul de business al fiecaruia, schimbat in ultimele luni de criza.

“Cei care au in spate un nume important pot incerca sa il foloseasca printr-o platforma in care totul este destul de industrializat, fara prea multe resurse umane. Daca esti un broker mai mic incerci sa te specializezi pe un anumit specific de clienti si sa le oferi o relatie personalizata”.

Dar Brendea nu crede ca astfel de oferte generalizate si industrializate vor putea aduce clienti medii sau mari in piata, pentru ca acestia au nevoie de o comunicare directa.

“Investitorii mari simt nevoia sa aiba o relatie cu cineva din piata, fiind vorba si de sume mari implicate. Astfel, comunicarea si personalizarea serviciilor sunt extrem de importante”, explica el.

Pe de alta parte, pentru un nume mare din zona financiara, un client cu 10.000 de euro ar putea sa nu fie profitabil, urmarind doar clienti mari.