1 / 6

Care a fost tendinta brokerilor in 2009?

In ultima perioada, brokerii institutionali, ramasi fara o buna parte din clientii premium cu care se laudau in ultimii ani, ataca zona de retail cu plaforme online “destepte”, pe pietele straine, care ofera investitorului un acces integrat si rapid. In acest timp, micii brokeri cunoscuti ca orientati spre retail, mizeaza pe un tip de produse ce se dezvolta timid in Romania – portofoliile administrate individual.

Ambele tendinte au aparut natural, in principal ca urmare a aderarii Romaniei in Uniunea Europeana si adoptarii la nivel European a Directivei 2004/39/CE privind pietele de instrumente financiare (MiFID) - principali vectori care treptat au generat schimbari si in activitatea si comportamentul brokerilor si investitorilor locali, spune Stere Farmache (foto), presedintele Bursei de Valori Bucuresti.

“Decizia unor brokeri importanti de a-si diversifica serviciile catre zona de retail, inclusiv prin lansarea de platforme online, se datoreaza in primul rand identificarii unei oportunitati de piata, ca urmare a cresterii cererii pentru astfel de servicii si nu neaparat unor semnale mai putin favorabile venite dinspre clientii traditionali. Piata serviciilor de investitii financiare a devenit tot mai competitiva, dar si complexa, asa ca ma astept ca activitati de tipul portofoliilor administrate individual sa se regaseasca in gama de servicii oferite de tot mai multi brokeri care inteleg ca de calitatea relatiei pe care o stabilesc cu investitorii va depinde o mai buna pozitionare a lor pe piata”, a declarat Farmache pentru Wall-Street.

Dupa evolutia rapida a conturilor online in ultimii ani, criza si lipsa increderii aduce piata inapoi spre o tendinta de apropiere a clientilor, de comunicare si chiar de administrare de catre un profesionist. Este o evolutie fireasca in evolutia psihologiei investitionale a romanilor? De ce, in era internetului, oamenii ar fi mai dispusi sa isi lase banii pe mana unui asset manager?

Farmache este de parere ca tocmai aceasta perioada de boom a internetului este un motiv suplimentar pentru ca investitori sa ia in calcul posibilitatea de a apela la un profesionist in admimistrarea de active financiare. Motivul - informatiile circula astazi cu o viteza uluitoare si de multe ori o reactie rapida si o decizie pe masura pot face diferenta intre realizarea de profit si marcarea unei eventuale pierderi.

“De aceea, un profesionist al investitiilor trebuie sa fie permanent conectat la ce se intampla nu doar pe pietele locale, dar si in plan international, ceea ce presupune in primul rand timp. Un investitor comun nu poate aloca acest timp si poate si de aceea administrarea de portofolii a devenit o profesie. O profesie extrem de dificila, pentru ca pe langa timp este nevoie de capacitatea de analiza si sintetiza, de tenacitate, de pricepere si de ce sa nu recunoastem, de multe ori este nevoie si de inspiratie”, a mai spus presedintele Bursei.



Inapoi la articol

Setari Cookie-uri