1 / 4

"Dezvoltatorii si retailerii nu isi inteleg unii altora business-ul"

In luna februarie, dezvoltatorii de centre comerciale si chiriasii s-au asezat la aceeasi masa pentru a-si rezolva problemele, intr-o perioada in care intreaga piata imobiliara era blocata, multe mall-uri ramaneau doar pe hartie si retailerii isi regandeau planurile de extindere. (Citeste si Retaileri vs dezvoltatori: Cine are cuvantul hotarator in piata de retail?)

De atunci au trecut sapte luni, a fost inchis primul mall din Romania si alte centre comerciale au recunoscut ca intampina dificultati. Cu toate acestea, aceiasi jucatori s-au reunit ieri, in cadrul unui seminar organizat de Consiliul International al Centrelor Comerciale (ICSC) pentru a incerca sa isi rezolve neintelegerile, spuse mai clar si mai raspicat acum.

“Cererile retailerilor catre dezvoltatori nu sunt suportabile astazi asa cum nici pretentiile dezvoltatorilor fata de retaileri nu erau suportabile in urma cu doi ani. In prezent, rationamentul in piata de retail pare a fi: mi-ai facut rau in 2007, acum este randul meu, ma port la fel. Adevarul este ca cei doi jucatori (n.r.: chiriasi si proprietari) nu isi inteleg unii altora business-ul”, a declarat Markus Pinggera, director de expansiune al retailerului de incaltaminte Deichmann.

De cealalta parte, Radu Tanasescu, directorul de operatiuni al Anchor Grup, dezvoltatorul Bucuresti Mall si Plaza Romania, da exemplul unor centre comerciale din provincie, cu un design atragator si cu o promovare buna, unde insa serviciile retailerilor au lasat de dorit.

„In orasele din tara, sunt multe centre comerciale construite si promovate corect, dar unde retailerii nu au suficiente produse in magazine, colectii noi sau agenti de vanzari pregatiti. Nici dezvoltatorii nu pot face bani daca oamenii nu vin in mall sau vin si nu au ce cumpara”, a explicat oficialul Anchor Grup.

Cu totii sunt de acord ca trebuie sa ajunga la o intelegere, chiar daca pasii pentru acest lucru sunt greu de facut. Un singur lucru este unanim acceptat: piata de retail s-a schimbat total fata de ultimii doi ani, niciun rationament de atunci nu mai este valabil si astazi.

„Nu mai este Vestul Salbatic pe piata centrelor comerciale din Romania, trebuie sa lucram unii cu altii. Nici noi, dezvoltatorii, nu putem sta cu mall-urile goale, dar nici retailerii nu pot avea magazine doar pe strada”, este de parere Michael Richard, director general al Euro Mediterranee Consulting (EMCT), dezvoltatorul Sun Plaza.

Deschiderea Sun Plaza a fost amanata pentru primavara anului 2010, desi cel mai recent termen a fost anuntat pentru luna octombrie 2009. In acelasi timp, si AFI Europe a amanat cu o luna inaugurarea AFI Palace Controceni, ambii dezvoltatori motivand ca retailerii nu erau inca pregatiti pentru deschidere.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri