Reteta succesului: evenimentele si promotiile

Reteta succesului: evenimentele si promotiileSituat in cartierul Sisli, una dintre cele mai aglomerate zone din oras, Istanbul Cevahir cuprinde peste 300 de magazine, desfasurate pe sase etaje. Mall-ul este deschis tot timpul anului, de la ora 10:00 si pana la 22:00, iar de Revelion si cu ocazia altor doua sarbatori religioase, programul este prelungit pana la miezul noptii.

Istanbul Cevahir a fost deschis in octombrie 2005, costurile constructiei ridicandu-se la 250 milioane de dolari. Dezvoltatorul Cevahirler Group a vandut proiectul in 2007 catre compania de investitii St. Martins, in schimbul sumei de 750 milioane de dolari. Administrarea mall-ului a fost externalizata catre compania de consultanta imobiliara Jones Lang LaSalle, prezenta si pe piata din Romania.

Richard M. Davies (foto), directorul biroului Jones Lang LaSalle din Turcia, a povestit, pentru Wall-Street, care au fost masurile luate pentru a creste traficul din Istanbul Cevahir, unul din cele mai mari centre comerciale din Europa, dupa cum il numeste consultantul, intrucat multi jucatori din piata de retail iau in considerare doar suprafata inchiriabila (n.r.: 110.000 mp).

“Am redesenat strategia de marketing si am lansat mai multe promotii. De exemplu, avem un eveniment numit Lunile tarilor – o luna intreaga este dedicata unei anumite tari, pe domenii precum cultura, muzica, mancare sau marfuri. Deja am sarbatorit Franta, Italia si Suedia”, a declarat Davies.

Un alt eveniment, Saptamana traficului, a avut ca scop premierea soferilor care au respectat intocmai regulile de circulatie pe durata unei saptamani. Aproximativ 10.000 de afise publicate de politia rutiera au fost distribuite in scoli si peste 100 de linii de autobuz au promovat acest eveniment.

De asemenea, Sfantul Valentin este sarbatorit si in Istanbul Cevahir: trei cupluri pot castiga o excursie la Paris, pentru a sarbatori Valentine’s Day, conditia pentru a participa la concurs fiind sa cheltuiasca peste 50 de lire turcesti (circa 23 euro) in mall.

O alta solutie de promovare a fost combinarea promotiilor, explica Davies, dand exemplu evenimentul Samsung’s Basketball Show, in cadrul caruia au participat jucatori celebri de baschet.

“Nu in ultimul rand, am monitorizat atent bugetul de cheltuieli si am administrat problemele fiecarui sector in parte, mai ales ca in ultima vreme costurile utilitatilor au crescut in toata tara. In plus, am mentinut relatii apropiate cu retailerii, am discutat cu fiecare in parte despre performantele lor si despre chiria ca procent din cifra de afaceri”, a adaugat directorul Jones Lang LaSalle Turcia.



Atractia mall-ului, un centru de distractii

Atractia mall-ului, un centru de distractiiUna din atractiile unice ale Istanbul Cevahir este centrul de distractii Atlantis, in cadrul caruia se regasesc 12 trenulete, un montagne russe cu o panta abrupta de 25 metri si peste 50 de jocuri Sega.

Atlantis Entertainment Centre are o suprafata totala de 58.000 mp, desfasurata pe cinci etaje si este primul centru de distractii construit in incinta unui mall, fiind deschis de marti pana duminica, intre orele 11:00 si 22:00.

Pe langa centrul de distractii, mall-ul cuprinde o zona cu restaurante locale si internationale, 11 sali de cinema, 2 teatre, 10 alei de bowling si peste 300 de magazine. Toate acestea au participat la atragerea celor aproape 18 milioane de vizitatori ai centrului comercial din 2008.

„Anul trecut, traficul a crescut cu 15% fata de 2007, ajungand la 17,94 milioane de vizitatori. Pentru acest an, estimam un trafic de peste 19 milioane de vizitatori. Ne concentram pe imbunatatirea mixului de chiriasi si mizam in continuare pe evenimente si promotii”, a explicat Richard M. Davies, de la Jones Lang LaSalle.

De la preluarea centrului comercial din martie 2007, compania de consultanta a adus noi chiriasi si a reconfigurat o parte din spatii pentru retailerii C&A (2.422 mp), Winmax (1.310 mp), D&R Records (980 mp) si Mango (784 mp). De asemenea, o parte din chiriasi si-au extins suprafetele deja existente: Adidas (de la 270 mp la 924 mp), Collins (de la 180 mp la 374 mp) si Tiffany (de la 180 mp la 374 mp).

“Am adus branduri noi, precum: Pagi (cosmetice) Felicity, Maisonette, Home Sweet Home, Tanti Toni, İdaş (articole si accesorii pentru casa), Wenice Kids, GS Store, Değirmen Cafe, Opal Optik, Vakıf Bank, ING Bank, Popeyes, Okafe, Sadik Efendi, Gelik, Fisho si Sofia. In plus, am relocat Pizza Hut si Sbarro (bucatarie italiana)”, a adaugat specialistul Jones Lang LaSalle.

Turismul, motor de crestere pentru vanzari

Turismul, motor de crestere pentru vanzariChiar daca Istanbulul este recunoscut ca o destinatie pentru cumparaturi, in mare parte datorita Marelui Bazar, turismul reprezinta un motor de crestere si pentru vanzarile retailerilor din mall.

“Impactul turismului in vanzarile retailerilor este unul important, iar rezultatele programului Tax Free Shopping (n.r.: sistem prin care la iesirea dintr-o tara straina poate fi recuperat TVA aferent cumparaturilor facute) au fost incurajatoare”, explica Davies, adaugand ca taxele pentru cumparaturile facute in Turcia au crescut cu 5% fata de anul trecut.

La intrarea in mall, sistemul de securitate difera de orice astfel de sistem din Romania, fiecare vizitator fiind controlat individual, iar iesirea fiind separata de intrarea in centrul comercial. Consultantul Joness Lang LaSalle spune insa ca procedura este una fireasca in Istanbul, mai ales in cazul centrelor comerciale, hotelurilor sau cladirilor publice.

Controlul vizitatorilor este la fel de riguros si in cazul celor care isi parcheaza masinile in parcarea subterana, fiecare masina fiind controlata. Parcarea Istanbul Cevahir are 2.500 de locuri si se intinde pe o suprafata de peste 70.000 mp, desfasurata pe patru etaje.