Particularii si agentiile imobiliare, mai atrasi de mediul online

Particularii si agentiile imobiliare, mai atrasi de mediul onlineIn luna iulie, compania Realmedia Network, care detine portalul imobiliare.ro, a lansat versiunea beta a site-ului, beta.imobiliare.ro, dupa o investitie de 160.000 euro. Patru luni mai tarziu, imobiliare.ro a lansa primul indice cu acoperire nationala pentru preturile apartamentelor noi si vechi.

„In general, clientii agentiilor de publicitate si-au indreptat mai mult atentia spre online, ceea ce este valabil si pentru piata imobiliara. Mediul online este mai eficient, permite o targetare directa, iar rezultatele pot fi masurate in timp real, prin urmare masurile corective se pot lua foarte repede”, a declarat, pentru Wall-Street, Adrian Erimescu (foto), directorul general imobiliare.ro.

Portalul imobiliar se adreseaza atat vanzatorilor particulari, cat si agentiilor imobiliare. „Pentru ambele categorii, online-ul a devenit mai interesant, particularii isi pot promova direct anunturile targetat, iar profesionistul beneficiaza de solutii de promovare mai ieftine decat cele propuse de mediile traditionale, precum ziarele de mica publicitate”, explica Erimescu.

In ceea ce priveste concurenta, reprezentantul imobiliare.ro considea ca vor exista intotdeauna mai multe portaluri, insa nevoile pietei locale pot fi acoperite de un portal imobiliar generalist cu acoperire geografica nationala, secundat de cateva portaluri nisate.

Actionarul majoritar al imobiliare.ro (50% din actiuni) este fondul de investitii Broadhurst Investment LTD, administrat in Romania de compania New Century Holdings (NCH), care mai controleaza pe piata locala si producatorul de panificatie Vel Pitar, potrivit datelor de la Registrul Comertului.

95% din venituri provin din serviciile pentru agentiile imobiliare

95% din venituri provin din serviciile pentru agentiile imobiliareSilvia Vilceanu (foto), manager al portalului imobiliare.net, site din reteaua Agentie.Net, spune 2009 a fost un an foarte prost pentru multa lume si mai ales pentru sectorul imobiliar. In acest an, promovarea din real estate s-a mutat intr-o proportie covarsitoare in zona de servicii suplimentare cu valoare mare adaugata.

„Noi vindem foarte mult servicii si mult mai putin afisari de bannere. Avem campanii combinate si platite la afisari sau la clikuri, dar cele mai reusite sunt campaniile platite la lead-uri. Aceste campanii nici macar nu se vad. Avem campanii in derulare pentru anumite ansambluri rezidentiale sau servicii financiare, fara sa afisam nici macar un banner pe site”, explica managerul imobiliare.net.

Silvia Vilceanu spune ca, in 2009, niciun jucator important din piata portalurilor imobiliare nu a lansat proiecte 100% noi, ci doar au avut loc relansari sau schimbari de design. De exemplu, Agentie.Net a lansat un singur portal, dedicat ansamblurilor imobililiare noi, proiecte.biz, si s-a concentrat pe cresterea cotei de piata.

„Pentru cei mai mari jucatori din piata, portalurile imobiliare nu aduc venituri in mod direct. Veniturile provin in proportie de 95% din servicii dedicate agentiilor imobiliare. Portalurile nu sunt decat un instrument online de sustinere a serviciilor offline”, afirma Vilceanu.

Principalul produs al retelei este softul Anunturi Particulari, folosit in prezent de peste 500 de agentii imobiliare din Bucuresti. Din Agentie.Net fac parte portaluri: imobiliare.net, bizimobiliare.ro, anunturiimobiliare.ro, anunturiparticulari.ro, 4imobiliare.ro, real.estate.com.ro, map-imobiliare.ro, proiecte.biz si fluximobiliar.ro.

Dezvoltatorii, mai atenti la indicatorii de eficienta

Dezvoltatorii, mai atenti la indicatorii de eficientaSi reprezentantii companiei Web Content Services, care detine in portofoliu portalul MagazinulDeCase.ro, sunt de parere ca unul dintre motivele pentru care interesul jucatorilor din imobiliare s-a indreptat mai mult catre internet a fost reprezentat de criza economica.

“Internetul presupune costuri mai reduse, iar costurile scazute reprezinta un al doilea motiv pentru cresterea acestor investitii. Reducerea costurilor cauzate de problemele financiare intampinate de dezvoltatori i-a facut pe acestia sa fie mult mai atenti la indicatorii de eficienta. Astfel, investitiile in publicitatea online au crescut foarte mult, fata de alte metode de promovare”, a declarat, pentru Wall-Street, Matei Malos, director general al portalului MagazinulDeCase.ro.

La inceputul lunii decembrie, Web Content Services a lansat portalul AnsamblurideCase.ro,destinat proiectelor rezidentiale noi din Bucuresti si Ilfov, investitia fiind estimata la circa 80.000 euro.

In ceea ce priveste evolutia site-urilor de profil in urmatoare perioada, Matei Malos spune ca piata portalurilor imobiliare ar trebui sa fie caracterizata de informatia verificata, actualizata si corecta.

“In doua cuvinte: calitatea informatiei. Un portal imobiliar trebuie tratat ca un business, cu oameni competenti si dedicati in spate, care sa ofere clientului informatia de calitate. Cel mai probabil aceasta va fi directia principala in care va evolua si piata”, afirma Malos.

Compania Web Content Services este controlata de Elena Anghel (50% din actiuni), Matei Malos (22%), Alexandru Dima (18%) si Paul Ghinea (10%), potrivit datelor de la Registrul Comertului.

Costuri de cateva mii de euro pe luna

Costuri de cateva mii de euro pe luna“In internet, oamenii sunt cei care fac diferenta”, raspunde Matei Malos, de la MagazinulDeCase.ro, cand este intrebat care sunt cele mari costuri ale unui portal imobiliar.

“Spre deosebire de alte businessuri unde pot fi mai importante stocurile sau materia prima, in internet principalele investitii sunt in oameni. Al doilea element foarte important il constituie marketingul, pentru ca o strategie buna de marketing va face diferenta pe aceasta piata”, explica Malos.

Ceva mai concreta, Silvia Vilceanu, de la imobiliare.net, spune ca, daca luam in calcul numai costurile directe, pentru orice site, trebuie avut un buget destinat colocarii, mentenantei si salariilor programatorilor implicati direct in proiect. „Suma minima pentru a putea intretine un site imobiliar se ridica la cateva mii de euro pe luna”, afirma Vilceanu.

Agentie.Net, reteaua din care face parte imobiliare.net, estimeaza afaceri de circa 250.000 euro pentru anul in curs. „Este o suma mult sub 2007 si chiar sub 2008, dar depaseste estimarile noastre care erau ceva mai pesimiste la inceputul anului”, incheie Silvia Vilceanu.

Printre portalurile imobiliare lansate sau relansate in acest an se mai numara: CaseFaraIntermediari.ro - un business al sotilor Gabriela si Valentin Enescu, impreuna cu Xenia Dragoescu (investitie de 35.000 euro), industrial-romania.ro – lansat de Cushman & Wakefield (investitie de 15.000 euro), Proiecte.biz - site al retelei Agentie.Net (investitie de 15.000 euro) si versiunea beta.imobiliare.ro, ( investitie de 160.000 euro).

Avantaje si dezavantaje pentru un posibil investitor

Avantaje si dezavantaje pentru un posibil investitorMarius Ghenea (foto), presedintele Fit Distribution, grup din care fac parte PCfun si ElectroFun, afirma ca accesul broadband si tendintele de utilizare a internetului sunt in dezvoltare rapida, ceea ce inseamna ca tot mai multi oameni sunt pregatiti sa caute informatii sau sa faca tranzactii online, inclusiv in domeniul imobiliar.

“Prin proliferarea filosofiei web 2.0, respectiv tot ce tine de implicarea utilizatorilor ca si interactiune online, toti cei care sunt parte la proces (n.r: cumparatori, vanzatori, intermediari) devin in mod clar mai productivi cand utilizeaza o platforma online din acest domeniu”, afirma Ghenea.

Managerul este de parere ca un argument secundar, dar care nu trebuie neglijat cu privire la investitiile recente in portaluri de imobiliare, este insasi criza puternica, din cauza careia multe firme din domeniu au inceput sa fie din ce in ce mai creative in a gasi si califica un numar cat mai mare de clienti, de a migra online ca si solutie “de criza” pentru a continua sa realizeze vanzari, cumparari sau intermedieri de imobile.

Din punctul sau de vedere, avantajele actionarilor unui portal imobiliar constau in informatie mult mai detaliata, mai specifica si mai relevanta, eventual chiar in timp real, daca vorbim de licitatii sau altele asemenea. In plus, exista posibilitatea de a lua parte in mod activ la acest proces, indiferent de pozitia in care respectiva persoana o ocupa in “lantul trofic” al industriei de imobiliare.

“Dezavantajele pe care le-as vedea pentru cei implicati sunt legate in principal de «democratizarea» informatiei care vine odata cu internetul si mai ales cu web 2.0: comisioanele agentiilor scad, cum scade si posibilitatea unor vanzatori de a specula anumite proprietati, pentru ca totul este mult mai usor de vazut, analizat si comparat”, a mai explicat Ghenea.

In ceea ce priveste o eventuala investitie intr-un astfel de site, presedintele Fit Distribution spune ca are senzatia ca unii dintre cei care fondeaza asemenea portaluri nu au experienta si intuitia necesare pentru a face o buna afacere pe internet in domeniul respectiv.

“Nu este suficienta doar o platforma online de buna calitate, cum nu este suficienta nici doar o cunoastere si intelegere semnificativa a pietei relevante. O combinatie intre cele doua competente ar fi probabil varianta castigatoare pentru un astfel de start-up online, cu o ultima conditie: sa mai existe si un investitor care sa creada in acest proiect”, a incheiat Marius Ghenea.