Ajustari de preturi

Ajustari de preturiPentru un loc de parcare in Floreasca Business Park (foto), cladirea dezvoltata de Portland Trust in apropiere de statia de metrou Aurel Vlaicu, o companie plateste, in medie, 58 euro/luna, spune Florin Furdui, country manager al Portland Trust Romania.

Proiectul Floreasca Business Park, cunoscut si sub numele de Floreasca 169A, cuprinde 83 de locuri de parcare supraterane si 655 subterane. Companiile chiriase au inchiriat de la patru pana la 140 de locuri de parcare, cele mai multe locuri fiind rezervate de catre chiriasii din industriile IT si curierat.

„In centrul Bucurestiului, companiile platesc in prezent intre 120-150 euro/luna in cazul parcarii subterane si intre 100-120 euro/luna pentru un loc de parcare in afara cladirii. In anul 2008, un loc de parcare in centru se platea cu 150-170 euro/luna pentru parcarea subterana si cu 130-150 euro/luna pentru locurile in afara cladirii”, explica Marius Scuta, coordonatorul departamentului de birouri al companiei Jones Lang LaSalle.

In prezent, in Pipera, un loc de parcare acoperit se poate inchiria cu 80-100 euro/luna, iar un loc de parcare in afara cladirilor de birouri, cu 60-90 euro/luna. Aceleasi locuri de parcare, in anul 2008, se puteau inchiria cu 100-120 euro/luna in parcari acoperite si 80-100 euro/luna in parcarile descoperite, adauga Marius Scuta.

Oferta de criza: Locuri de parcare gratis

Oferta de criza: Locuri de parcare gratisPentru ca toate companiile incearca sa isi reduca pe cat posibil costurile, iar rata de neocupare din piata de birouri a depasit 20% in unele zone ale Bucurestiului, unii proprietari au recurs la o noua oferta pentru a atrage chiriasi: locuri de parcare gratis.

„Ca efect al crizei, multe companii incearca sa inchirieze locuri de parcare doar pentru managementul superior sau doar pentru strictul necesar desfasurarii activitatilor zilnice, renuntand la a plati locuri de parcare pentru ceilalti angajati. In acelasi timp, exista proprietari care ofera locuri de parcare gratuite in timpul negocierilor unor contracte de inchiriere, dar nu este cea mai intalnita metoda de stimulare”, ne-a explicat Marius Scuta (foto), de la Jones Lang LaSalle.

In ceea ce priveste costurile de ocupare a spatiului inchiriat de o companie, specialistul Jones Lang LaSalle spune ca orice reducere obtinuta de la proprietar, fie ca este vorba de numarul locurilor de parcare, de reducerea chiriei, a suprafetei inchiriate sau de relocarea intr-un spatiu de birouri mai ieftin, poate insemna o reducere de costuri importanta pentru respectiva companie.

Citeste si Proprietarii ofera luni gratis pentru a convinge companiile sa se mute.

Cate locuri de parcare inchiriaza companiile

Cate locuri de parcare inchiriaza companiileIn medie, o companie va inchiria un numar de locuri de parcare echivalent cu 20% din totalul angajatilor, spune Horia Moldovan (foto), associate director al departamentului de birouri din cadrul Colliers International, tinand cont de o ratie medie de 1 persoana la 10 mp si o ratie de parcare de 1 loc la 50 mp de birouri inchiriati. Cele mai “generoase” companii cand vine vorba de rezervarea locurilor de parcare sunt cele din industriile FMCG, farmaceutic si companiile de transport sau distributie.

„Un caz special este reprezentat de chiriasii care dispun de o flota numeroasa de masini datorita activitatilor prestate, acestea fiind companiile din telecomunicatii, IT, leasing si distributie. Aceste companii sunt interesate de obicei de o cladire de birouri care poate oferi un raport foarte bun al locurilor de parcare in relatie cu spatiul de birouri inchiriat”, comenteaza Marius Scuta, consultant al Jones Lang LaSalle.

Una dintre cele mai mari tranzactii de inchiriere incheiata anul trecut pe piata spatiilor de birouri a fost relocarea operatorului de telefonie fixa Romtelecom in cladirea City Gate, dezvoltata de GTC in zona Piata Presei.

Romtelecom a inchiriat peste 12.000 mp de birouri, repartizati pe 12 etaje, in acest sediu lucrand peste 1.000 de angajati, potrivit reprezentantilor companiei. “Romtelecom are rezervat integral un nivel la subsolul cladirii, ce acomodeaza intreaga flota de masini a companiei folosite de angajatii care lucreaza in City Gate, dar si locuri pentru vizitatori”, au declarat cei de la Romtelecom, fara a face public numarul exact al locurilor de parcare rezervate.

City Gate cuprinde 1.024 de locuri de parcare subterane, desfasurate pe trei niveluri. Tot o parcare cu peste 1.000 de locuri, dezvoltata pe trei etaje, are si cladirea BOC Tower, dezvoltata de Upground Estate si vanduta germanilor de la Deutsche Bank.

GfK Romania, unul dintre cei mai mari jucatori din piata locala a cercetarii de marketing, a inchiriat in Boc Tower o suprafata de 2.730 mp de birouri si 45 de locuri de parcare. Alaturi de Romtelecom, in turnurile City Gate, un alt chirias important este Rompetrol, care a inchiriat o suprafata de 9.300 mp de birouri si 200 de locuri de parcare.

Ce se intampla in alte capitale

Ce se intampla in alte capitaleDaca in zonele centrale si semi-centrale din Bucuresti companiile platesc intre 100 si 150 euro pentru un loc de parcare subteran, in Kiev costul unui loc de parcare variaza intre 80 si 120 dolari pentru parcarile neacoperite din preajma cladirilor de clase A si B+, in timp ce pentru parcare subterana costurile variaza intre 250 si 350 dolari, afirma Horia Moldovan, de la Colliers International.

In Varsovia, companiile platesc 9 dolari/loc de parcare pentru o zi de munca, respectiv opt ore, ce este in plus platindu-se cu 1,05 dolari/ora. Pentru locurile de parcare din cadrul proiectelor de birouri din zona de afaceri a orasului, companiile platesc lunar intre 130 si 200 dolari.

In Sofia, costul lunar al unui loc de parcare in cadrul proiectelor de birouri este de circa 280 de dolari, potrivit datelor Colliers.

La sfarsitul anului trecut, costul lunar al unui loc de parcare nerezervat in Bucuresti era de 205,2 dolari, la fel ca in Los Angeles si mai mult decat in Berlin, Varsovia sau Lisabona, conform unui raport al Colliers International. In plus, Bucurestiul ramane singura capitala din Europa in care locul de parcare nu se plateste pe zi, ci doar pe ora.