Atrium Center Arad, inchiriat in proportie de 92%

Atrium Center Arad, inchiriat in proportie de 92%Dezvoltatorul Atrium Centers va inaugura maine centrul comercial din Arad, la doi ani de la inceperea lucrarilor de constructie si dupa o investitie de aproximativ 72 milioane de euro. Pana in prezent, Atrium Center (foto), amplasat pe strada Aurel Vlaicu, a fost inchiriat in proportie de peste 92%, potrivit companiei de consultanta imobiliara DTZ Echinox, agentul exclusiv de inchiriere.

Retailerul de origine turca LC Waikiki este un chirias recent, care va ocupa o suprafata de 1.050 mp la parter, acesta fiind al doilea magazin al sau pe piata romaneasca, dupa cel din Cotroceni. Tot mai multi retaileri turci de fashion si-au manifestat interesul pentru piata locala, motivul fiind similaritatile intre gusturile de moda ale consumatorului din Romania cu cel din Turcia. Ipekyol si Twist, de exemplu, sunt alte doua branduri turcesti, cu un succes destul de mare in special in randul clasei medii si superioare”, a declarat Aura Voiculescu, coordonatorul departamentului de retail al DTZ Echinox.

Printre chiriasii Atrium Center se numara C&A, New Yorker, Humanic, Hervis, Deichmann, Kenvelo, Motivi, Orsay, Benetton, B&B, Sephora, Adidas, Altex, Diverta, Reserved si Billa.

Pe aceste branduri, dar si pe locatia proiectului mizeaza consultantul DTZ Echinox cand spune ca proiectul din Arad nu va avea o concurenta serioasa in urmatorii cinci ani. „Concurenta care ar putea aparea ar trebui sa aiba o locatie mai buna, iar acest lucru este greu, pentru ca Atrium este chiar in centrul orasului. In plus, are toti chiriasii internationali potriviti profilului orasului in acest moment si in urmatorii 2-3 ani. Nu cred ca vom avea o concurenta de care sa ne temem in urmatorii cinci ani, iar daca se va intampla, Atrium Center va fi deja un proiect matur”, a explicat Voiculescu.

In ceea ce priveste parcurile de retail, specialistul DTZ Echinox spune ca aceste dezvoltari nu s-au dovedit a avea un succes foarte mare in Arad, Armonia Center, singurul proiect comercial mari dimensiuni finalizat in oras, fiind un exemplu graitor. In plus, chiriasii prezenti in Atrium Center nu ar avea de ce sa ia in calcul deschiderea unui al doilea magazin in Arad, in conditiile in care sunt alte orase importante din tara in care nu sunt inca prezenti, spune Voiculescu.

Mall-urile de pe hartie vor fi reconfigurate complet

Mall-urile de pe hartie vor fi reconfigurate completPe langa proiectul din Arad, compania de consultanta imobiliara mai lucreaza si pentru centrul comercial pe care Atrium Centers intentioneaza sa-l dezvolte in Satu-Mare. „Probabil ca acest proiect va fi revigorat dupa o perioada de la deschiderea mall-ului de la Arad. Speram ca momentul sa coincida si cu o relaxare a finantarii. Cei de la RED au obtinut finantare pentru doua dintre Cadrane (n.r: umbrela sub care Red dezvolta proiecte de mici dimensiuni) si chiar daca sunt valori scazute, este un semnal bun pentru piata”, a explicat Aura Voiculescu (foto).

In prezent, procentul de inchiriere cerut de banci pentru a finanta un centru comercial ajunge la 50-60%. Acest lucru i-ar putea determina pe multi dintre dezvoltatorii care nu au inceput lucrarile de constructie sa isi redimensioneze proiectele, o alta varianta fiind reconfigurarea completa.

„Cei mai multi dintre dezvoltatorii care au proiecte inactive iau in calcul fie o redimensionare, fie o regandire totala a conceptului comercial. O reconfigurare des intalnita este cea a unui mall in parc de retail, in cazul in care terenul este suficient de mare”, a declarat consultantul DTZ Echinox.

Astfel de proiecte au fost anuntate si pe piata din Bucuresti, unde Voiculescu apreciaza ca inca exista zone dense care nu sunt acoperite de centre comerciale, iar parcurile de retail reprezinta o modalitate mai putin costisitoare.

Compania DTZ Echinox este si agentul exclusiv de inchiriere al dezvoltatorului israelian Plaza Centers, cunoscut pe piata locala in special pentru proiectul Casa Radio. Pentru una dintre locatiile detinute de Plaza Centers, consultantul imobiliar lucreaza la o reconfigurare totala a proiectului, astfel incat, din centru comercial, cum era gandit initial, sa devina un parc de retail.

In ceea ce priveste Casa Radio sau Dambovita Center, cum este denumit proiectul israelienilor, Aura Voiculescu spune ca interesul retailerilor este crescut, chiar daca zona pare aglomerata, iar atunci cand constructia va reporni, Casa Radio va fi optiunea numarul unu pentru multe branduri.

Interesul retailerilor a crescut in primul trimestru

Interesul retailerilor a crescut in primul trimestruIn primul trimestru al acestui an, interesul chiriasilor a crescut considerabil, spune Aura Voiculescu, fata de aceeasi perioada a anului trecut, cand cei mai multi jucatori erau in „stand by”, nestiind daca sa deschida sau sa mai astepte.

„In 2010, am simtit o determinare mai mare a retailerilor de a urma cursurile activitatii comerciale decente. Dezvoltatorii si chiriasii au inteles ca asta este piata, astea sunt noile conditii economice, ca ce a fost in anii trecuti s-a dus si atunci asteptarile lor s-au reconfigurat”, explica oficialul DTZ Echinox.

Cu toate acestea, chiriile din piata de retail ar putea sa scada cu inca 10-20% pana la jumatatea anului, moment in care piata s-ar putea stabiliza, apreciaza Voiculescu. Pana atunci insa, exista un numar limitat de chiriasi care inca mai vor sa se extinda, de obicei, de origine germana, iar acestia isi adapteaza asteptarile legate de chirie la conditiile actuale economice. „Nu este vina retailerilor ca dezvoltatorii si-au facut calcule nerealiste si au luat in calcul chirii care acum un mai sunt in limitele pietei”, subliniaza consultantul.

Chiriile in scadere sunt si unul dintre motivele care incurajeaza brandurile internationale sa intre pe piata din Romania, un alt factor decisiv fiind locatia proiectului. „O piata afectata de criza vine si cu oportunitati foarte bune legate de locatie, iar un chirias international de renume nu ar intra intr-o locatie proasta doar pentru ca i se ofera un pachet financiar atractiv”, afirma Aura Voiculescu.

In toate situatiile, Bucurestiul ramane piata targetata de brandurile care vor sa intre in Romania, fiind chiar cea mai profitabila, iar proprietarii centrelor comerciale, indiferent de marime, fac toate eforturile pentru a atrage noii veniti.

„In cazul proiectelor puternice, care nu au suferit foarte mult din cauza crizei, flexibilitatea proprietarilor vine din dorinta de a-si mentine suprematia pe piata. Cand vine vorba de un brand international, cu renume, dezvoltatorul vrea sa se asigure ca proiectul sau va fi una dintre optiunile in care retailerul va deschide un magazin. In caz contrar, mall-ul respectiv si-ar pierde pozitia dominanta fata de celelalte proiecte”, a incheiat specialistul DTZ Echinox.

Aura Voiculescu are 28 de ani si a preluat conducerea departamentului de retail al companiei la inceputul anului trecut, dupa ce Oana Iliescu a fost promovata in functia de co-director executiv, alaturi de Tim Wilkinson. DTZ Echinox este unul in cei mai importanti jucatori din piata locala de consultanta imobiliara, cu o cifra de afaceri de 5,7 milioane de euro in anul 2008.