Nu functioneaza ca o masura anti-criza

Inchiderea supermarketurilor si hipermarketurilor duminica afecteaza intreaga piata de retail, spune Monica Barbu (foto), vicepresedintele companiei de consultanta imobiliara The Advisers/Knight Frank si unul dintre cei mai experimentati consultanti din piata locala de retail.

“Pe de-o parte, operatorul de food este cea mai importanta ancora dintr-un centru comercial. Atat timp cat acest tip de magazin este inchis, motivatia de a vizita un centru comercial scade si, implicit, sunt afectate vanzarile tuturor retailerilor din centrul respectiv”, explica Monica Barbu.

Mai mult, importanta supermarketului dintr-un centru comercial este atat de mare, spune consultantul, incat unii retaileri doresc sa includa in contractele de inchiriere clauze cu privire la existenta si functionarea acestui tip de magazin.

“Pe de alta parte, fiind perioada de criza cu vanzari mai reduse, in loc sa se introduca masuri de stimulare a consumului, vanzarile vor avea de suferit. Practic, nu functioneaza ca o masura anti-criza. De obicei, in week-end se inregistreaza vanzari mai mari pentru ca atunci are timp populatia sa mearga la cumparaturi. Reducand timpul, nu se mai poate exploata la maxim toata saptamana”, adauga specialistul The Advisers/Knigh Frank.

Barbu este de parere ca pot fi gasite alte metode de protejare a producatorilor locali, un exemplu fiind distribuirea cu precadere a produselor locale in zilele de duminica, fara a fi nevoie sa se inchida magazinele.

Cine va trage linia de delimitare fara a distorsiona concurenta?

Bogdan Dancau, director in cadrul firmei Atrium European Real Estate, proprietarul centrului comercial Militari Shopping (foto), spune ca, aparent, ideea parlamentarilor poate avea unele resorturi, insa este tardiva, avand in vedere realitatile Romaniei de astazi. In opinia sa, tara noastra nu a avut si nu are nici un fel de strategie si abordare in domeniul hipermarketurilor si centrelor comerciale.

“Toata lumea a fost fericita cand intreprinzatorii au investit sute de milioane in proiecte, iar marile de lanturi de hipermarketuri sume de aceeasi marime, creand formele de comert modern. Atunci ar fi fost momentul unor initiative si abordari clare, care sa duca la dezvoltarea acestui sector pentru viitor. Dar stim cu totii ca nu a fost cazul - au aparut unele hipermarketuri in mijlocul orasului, si nu la marginea sau in afara lui, si nu am auzit de nici un fel de initiativa care sa corecteze atunci asemenea aspecte”, afirma oficialul Atrium European Real Estate.

Luand in calcul infrastructura Romaniei si a Bucurestiului, in special, consumatorii vor fi pusi in situatia ingrata sa nu aiba efectiv timp sa isi faca cumparaturile necesare, mai ales ca majoritatea bucurestenilor lucreaza frecvent peste programul normal de opt ore, argumenteaza Dancau.

“In plus, aceasta initiativa pare fara cap si coada: nu am inteles de ce li se aplica hipermarketurilor si de ce, de exemplu, un magazin de 100 sau 500 mp nu ar trebui si el inchis duminica? Cine va trage linia de delimitare fara a distorsiona concurenta?”, se intreaba reprezentantul Militari Shopping Center.

Dancau se indoieste ca cineva a cunatificat impactul asupra incasarilor la buget, potentiale concedieri sau reduceri de salarii efectuate de marii retaileri, intrucat cu siguranta vanzarile de duminica nu vor fi compensate de vanzari mai ridicate in timpul saptamanii.

“Cand municipalitatea va oferi conditiile necesare pentru a ajunge de la un capat la altul al orasului in timpi acceptabili sau va oferi posibilitati reale de petrecere a timpului liber, atunci putem vorbi si de asemenea propuneri”, a adaugat Bogdan Dancau.

"Clientul roman este cumparator de week-end"

"Clientul roman este cumparator de week-end"Inchiderea hipermarketurilor duminica ar avea un impact care nu poate fi neglijat atat asupra consumatorilor, cat si asupra functionarii centrelor comerciale si retailerilor, spun reprezentantii companiei CEgis, care are in administrare noua centre comerciale.

„Sa nu uitam ca romanii petrec mult timp la serviciu si isi rezerva zilele de week-end pentru a merge in centrele comerciale ca sa isi faca cumparaturile si, in acelasi timp, sa se relaxeze si sa petreaca timpul liber cu familia, cu prietenii. Cumparatorul roman este cumparator de week-end, de aceea traficul creste in zilele de vineri, sambata si duminica”, afirma cei de la Cegis.

Daca hipermarketurile vor fi inchise duminica, traficul in centrele comerciale va inregistra scaderi in aceasta zi si cresteri mari vineri si sambata. Galeriile comerciale nu se vor inchide, doar vor inregistra o scadere a traficului in zilele de duminica, estimeaza reprezentantii Cegis.

„In acest caz, va trebui sa regandim ideea de centru comercial si de servicii oferite clientilor. In plus, va trebui sa gasim solutii pentru evitarea aglomerarii centrelor in celelalte zile, deoarece confortul vizitatorilor nu trebuie neglijat”, au incheiat consultantii Cegis.

Si Asociatia Marilor Retele Comerciale din Romania (AMRCR) a anuntat ca respinge cu tarie propunerea parlamentarilor privind obligativitatea inchiderii marilor magazine in zilele de duminica.