3 / 4

Industrial: Potential exista, lipseste infrastructura

Piata spatiilor industriale din Ungaria a fost segmentul care s-a adaptat cel mai rapid la conditiile impuse de criza economica: dezvoltatorii ai oprit orice constructie speculativa si s-au concentrat doar pe constructiile la cerere.

Rata de nepocupare este in prezent la 19,4%, cel mai important factor fiind falimentul companiei ungare de transport Rynart, care a avut ca efect cresterea record a ratei de neocupare de la 9% la 17%. Si chiriile au avut de suferit, in prezent osciland intre 3,5-4,5 euro/mp, cu stimulente ce pot insemna o reducere de 15-20%.

Spre deosebire de Romania, Ungaria beneficiaza insa de o infrastructura puternica, fapt ce atarna in revenirea pietei industriale.

“Infrastructura din Romania, fata de cea maghiara, este inca o problema majora pentru producatorii si companiile de logistica care incearca sa intre pe piata si sa infiinteze noi facilitati.Romania este in concurenta cu Ungaria atunci cand investitorii iau in considerare piata regionala si nu locala, intrucat tara noasta are inca o forta de munca ieftina, plus locatia strategica in Europa Centrala si de Est, data de accesul la Marea Neagra”, a declarat, pentru Wall-Street, Irina Iliescu (foto), consultant in cadrul diviziei de industrial al King Sturge.

Pentru piata locala, inceputul acestui an adus o crestere a activitatii tranzactionale comparativ cu aceeasi perioada din 2009, insa rata de neocupare se ridica la 14%, ca urmare a miscarilor impuse in scop de relocare spre spatii mai mici.

“Dezvoltatorii au fost fortati sa scada chiriile si sa ofere stimulente pentru a ramâne competitivi pe piata. Prin urmare, nivelul chiriilor de baza a scazut lent pana la nivelul 3,75 – 4,5 euro/mp/ luna, cu stimulente mai mici care reprezinta o reducere de maximum 10 %”, a adaugat Iliescu.

Spre deosebire de Ungaria, in Romania s-au inregistrat foarte putine cerinte build-to-suit (n.r: constructii la cerere) intre 5.000 mp -10. 000 mp si o tendinta a cererii catre spatii de distributie sau de productie mici, intre 1.000 mp si 5.000 mp). Cu toate acestea, aprovizionarea de spatii logistice este limitat, atunci când vine vorba de cererea de spatii mai mari de 10.000 mp.

“Remarcam putine dezvoltari speculative, dar majoritatea sunt demarate anul trecut: Olympian Park Timisoara (18.900 mp) dezvoltat de Helios Phoenix, A1 Business Park Faza 3 (7.000 mp), dezvoltat de Cefin si Valad sau Millennium Logistics Park (12.000 mp), dezvoltat de MLP Sud. Singurul proiect demarat speculativ din acest an este Ploiesti West Park, dezvoltator Alinso Group, 40.000 mp, in doua unitati diferite”, a incheiat Irina Iliescu.

Citeste si
Cat de competitiva este piata de logistica din Romania in raport cu tarile din regiune.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri