Cum s-au scumpit anunturile imobiliare

Cum s-au scumpit anunturile imobiliareIncepand cu luna octombrie, agentiile care isi promoveaza anunturile pe portalul imobiliare.ro vor plati diferit, in functie de pachetul de servicii achizitionat, costurile lunare fiind cuprinse intre 15 euro plus TVA (pentru pachetul Starter, care include publicarea a cinci oferte) si 597 euro plus TVA (pentru pachetul Top Listing, care include publicarea a 200 de oferte cu afisare prioritara in lista de cautare).

Pana in prezent, agentiile plateau 40 euro/luna plus TVA si puteau publica un numar nelimitat de oferte. In acest context, multe agentii imobiliare vor trebui sa isi regandeasca strategia de promovare a anunturilor.

“Noile tarife vor putea fi considerate prea mari de unele agentii, dar din feedbackul pe care il avem pana in acest moment, majoritatea clientilor nu au nicio obiectie. Raportat la expunerea si numarul de lead-uri (n.r: contacte valide) pe care le oferim, cresterea de pret nu este mare. Consideram normala o investitie de 10% din veniturile generate clientilor in imobiliare.ro ca si canal de promovare”, argumenteaza Adrian Erimescu (foto), director general al portalului imobiliare.ro.

Astfel, cel mai ieftin pachet pe care o agentie il va putea cumpara, denumit Starter, este de 15 euro/luna plus TVA si include publicarea a cinci oferte. Pentru 20 de oferte, o agentie va trebui sa plateasca 40 euro/luna plus TVA.

Pentru pachetul Top Listing, care include afisare prioritara in lista de cautare a unei proprietati, o agentie imobiliara va plati 45 euro/luna plus TVA pentru cinci oferte, 120 euro/luna plus TVA pentru 20 de oferte si pana la 597 euro/luna plus TVA pentru 200 de oferte.

In ceea ce priveste anunturile postate de proprietari pe imobiliare.ro, tariful pentru un anunt, cu valabilitatea de o luna, este de 5 euro plus TVA.

“Niciun mare portal imobiliar din tarile unde piata imobiliara online este bine dezvoltata nu lucreaza cu abonamente «flat-fee», acele abonamente care permit publicarea unui numar nelimitat de anunturi. Acest model a fost potrivit pentru perioada in care piata imobiliara online se forma”, subliniaza Erimescu.

Procesul de modificare a serviciilor oferite de portalul imobiliare.ro a inceput in luna noiembrie 2008, odata cu introducerea sistemului de “Oferte Garantate” si seria evenimentelor “Vaccinul imobiliar anti-criza”. Noile tarife au fost stabilite in aproximativ doua luni, dupa mai multe simulari, scenarii si analize.

La polul opus, portalul MagazinulDeCase.ro, preluat de Sanoma Digital, care contine exclusiv anunturi postate de proprietari, a redus preturile pentru anunturile imobiliare dupa ce procesul de publicare a fost automatizat, astfel incat orice proprietar sa isi poata publica, sterge sau modifica singur anuntul.

“Daca inainte cel mai mic pachet era de circa 30 euro, acum este 10 euro/luna plus TVA pentru un anunt publicat. Pentru cumparatorii nu este niciun cost si nu luam in calcul o astfel de varianta in urmatoarea perioada, intrucat pe timp de criza este mare nevoie de acestia”, declara recent Adina Vasilescu, new media publisher in cadrul Sanoma Hearst Romania.

Tot servicii pentru proprietari ofera si portalul anunturiparticulari.ro, unde publicarea unui anunt se face printr-un SMS in valoare de 5,10 euro plus TVA pentru numerele din reteaua Vodafone sau 6 euro cu TVA inclus pentru numerele din reteaua Cosmote.


Tarife mai mari, clienti mai putini

Tarife mai mari, clienti mai putiniVestea schimbarii planului tarifar nu a fost bine primita de toate agentiile imobiliare: circa 10% dintre clientii imobiliare.ro nu au fost de acord cu noile tarife, 55% au reactionat pozitiv si 35% dintre clienti au fost de parere ca preturile sunt mari, insa nu exagerate.

“Din simularile pe care le-am facut, ne asumam faptul ca este posibil sa pierdem aproximativ 30% din clientii pe care ii avem in acest moment”, afirma Adrian Erimescu.

In ceea ce priveste numarul de anunturi publicate, seful imobiliare.ro estimeaza o scadere cu aproximativ 50%. “Vor disparea in primul rand anunturile ireale si cele duplicate. La acestea se vor adauga anunturile putin vandabile, in promovarea carora agentii imobiliari nu au de ce sa investeasca”, adauga el.

In prezent, 284 de agentii imobiliare din Bucuresti isi promoveaza anunturile pe imobiliare.ro. La acestea se adauga jucatori din orase precum: Timisoara (41 de agentii), Brasov (38), Constanta (30), Iasi (19), Cluj-Napoca (17) sau Sibiu (12 agentii).

Chiar daca atat numarul de clienti, cat si cel al anunturilor publicate vor scadea din luna octombrie odata cu implementarea noilor pachete tarifare, managerul imobiliare.ro mizeaza in continuare pe deschiderea agentiilor catre acest business.

“Online-ul si-a demonstrat eficienta in promovarea anunturilor imobiliare. Actiunea noastra impiedica listarea a mii de anunturi «carlig», recompenseaza anunturile de calitate prin indicatorul de relevanta, ii ofera agentului instrumente de diferentiere si branding si ii cere in schimb un lucru esential: sa-si selecteze partenerii”, spune Erimescu.

Potentialul pietei de anunturi imobiliare

Potentialul pietei de anunturi imobiliareIn anul 2003, anunturile imobiliare publicate online reprezentau doar 9% din totalul anunturilor de vanzare. Balanta s-a inclinat deja in favoarea mediului online incepand cu 2006, cand 52% din numarul total al anunturilor de vanzare erau publicate online, arata un studiu realizat recent de MagazinulDeCase.ro.

“Odata cu declansarea crizei, numarul de anunturi de vanzare din online aproape ca s-a dublat in raport cu anunturile din print. Astfel, in 2009 s-au inregistrat cu 45,95 % mai putine anunturi publicate in ziare si reviste decat in online, acelasi trend mentinandu-se si in prima jumatate a lui 2010’’, sustin cei de la MagazinulDeCase.ro.

Pe aceasta piata, portalul imobiliare.ro a raportat pentru anul trecut afaceri de aproape 440.000 euro, nivel similar cu cel raportat in anul 2008. Actionarul majoritar al imobiliare.ro (60% din actiuni) este fondul de investitii Broadhurst Investment LTD, administrat in Romania de compania New Century Holdings (NCH), care mai controleaza pe piata locala si producatorul de panificatie Vel Pitar, potrivit datelor de la Registrul Comertului.

La mai putin de jumatate, MagazinulDeCase.ro a afisat pentru anul trecut afaceri de circa 200.000 euro, o crestere a cifrei de afaceri fiind asteptata abia de anul viitor, potrivit declaratiilor recente ale Sanoma Digital, noul proprietar al portalului.

Principalele evenimente din 2010:


Agentie.Net, firma controlata de sotii Silvia si Dragos Vilceanu, care detine in portofoliu si portalul imobiliare.net, a anuntat investitii 40.000 euro intr-un plan de imbunatatire a serviciilor oferite de portalul imobiliar.

Sanoma Digital Romania, companie subsidiara a Sanoma Magazines International, a cumparat portalul imobiliar MagazinulDeCase.ro, valoarea tranzactiei fiind estimata la cel mult 300.000 euro, potrivit surselor din piata imobiliara.

Portalul imobiliare.ro a organizat in perioada 21-27 iunie primul targ imobiliar virtual de pe piata locala, denumit Imosfera, care a reunit circa 32 de proiecte rezidentiale, investitia fiind estimata la 15.000 euro. In primele trei zile, a fost inregistrat un numar de 26.778 de vizite.