Ce spatii vrea CFR sa inchirieze

Ce spatii vrea CFR sa inchiriezeEmil Sabo, fostul director al companiei CFR SA, declara recent ca vrea sa inchirieze spatiile din 15 gari unor lanturi mari de magazine, urmand sa fie disponibile fast-food-uri, restaurante, farmacii, librarii, florarii si unitati bancare, pe o suprafata reprezentand 30% din cea a statiilor.

“Vrem sa licitam pentru garile din primele 15 orase ca numar de locuitori, spatiile in lant si pe calupuri”, spunea Sabo in luna august, adaugand ca a nu pot fi scoase la licitatie toate cele 15 gari deodata, deoarece pentru unele exista contracte de inchiriere in derulare, ci vor fi licitate pachete de cate trei sau patru statii.

Contactati de Wall-Street, reprezentantii companiei nationale de cai ferate au declarat ca CFR SA inchiriaza, la nivel central, patrimoniul privat, respectiv spatii si terenuri din statiile de cale ferata: Bucuresti Nord, Timisoara, Cluj-Napoca, Brasov, Craiova, Iasi, Arad, Sibiu, Ploiesti Sud, Buzau, Miercurea Ciuc, Oradea, Focsani, Constanta si Galati.

Spatiile respective pot fi inchiriate pentru domenii de activitate precum: restaurant, cafenea-bar, fast food, vanzare produse alimentare si nealimentare, difuzare presa, farmacie, loto-prono, bancomat, florarie, automate bauturi sau produse alimentare preambalate, potrivit reprezentantilor CFR SA.

In prezent, suprafata totala inchiriata de CFR SA este de aproximativ 1,71 milioane mp, anunturile pentru inchirierea spatiilor din toate statiile feroviare fiind publicate pe site-ul companiei, la sectiunea Licitatii Interne.

Gara populata caut chirias potrivit

Gara populata caut chirias potrivitPrintre chiriasii veterani ai Garii de Nord din Bucuresti se afla si McDonald’s, restaurantul din incinta garii fiind deschis inca din primavara anului 1999. In Bucuresti, reteaua McDonald’s numara 28 de unitati, iar la nivel national au deschise pana in prezent 62 de restaurante in 21 de orase.

„Nu avem un alt restaurant in incinta unei gari. Avem planurile de viitor structurate pentru a avea noi deschideri si redecorari in fiecare an, dar deocamdata nu putem confirma nicio viitoare locatie”, au declarat reprezentantii McDonald’s Romania.

Razvan Sin (foto
), coordonatorul departamentului de retail al companiei de consultanta imobiliara DTZ Echinox, este de parere ca majoritatea garilor ar putea gazdui restaurante, fast-food, cafenele, servicii precum banci, farmacii, presa sau telefonie, dar si un supermarket de dimensiuni mici cu un mix de produse adaptate necesitatilor calatorilor. In garile principale precum cele din Bucuresti, Brasov, Constanta sau Timisoara, cu trafic ridicat, poate functiona chiar o mica galerie cu magazine de moda, incaltaminte, cadouri si suveniruri.

“Avantajul oricarui retailer care deschide un magazin intr-o gara este ca beneficiaza de un trafic constant de clienti si cat timp mixul de chiriasi si oferta sunt adaptate profilului calatorilor, exista sanse ca vizitatorii sa se transforme in clienti. Dezavantajul este ca, cel putin in prezent, traficul garilor este format din indivizi cu venituri relativ mici si cu o disponibilitate limitata de a cheltui din impuls sau in tranzit”, spune consultantul DTZ Echinox.

Astfel, cata vreme calatoria cu trenul nu constituie o alternativa fezabila de transport interurban si nu exista o infrastructura care sa faciliteze naveta, permitand unei categorii socio-profesionale mai inalte sa il foloseasca in conditii proprii, Razvan Sin crede ca retailul in gari se va dezvolta intr-un ritm lent.

Pe langa McDonald's, si KFC a ales sa deschida un restaurant in incinta Garii de Nord din Bucuresti. Noua unitate are o suprafata de circa 150 mp si a fost deschisa in luna februarie 2009, dupa o investitie de 650.000 euro.


Ce spun cifrele

Ce spun cifreleTraficul mediu lunar de calatori in gara Bucuresti Nord este de circa 387.000 calatori/luna, in timp ce in Brasov traficul coboara la 142.000 calatori/luna, iar in Constanta, la 53.000 calatori/luna, potrivit datelor furnizat de de CFR SA.

Spre comparatie, Shinjuku din Tokyo detine recordul in materie de trafic, cu o medie de 3,64 milioane calatori/ zi in timp ce Chatelet-Les Halles din centrul Parisului este cea mai aglomerata statie subterana cu 750.000 de pasageri/ zi, spune Razvan Sin, de la DTZ Echinox.

“In tarile in care trenul si metroul sunt cele mai folosite mijloace de transport in mediul urban, precum Japonia, SUA, Marea Britanie, Germania sau Elvetia, exista adevarate mall-uri care functioneaza cu succes. Un bun exemplu, dar la o alta scara este St Pancras din Londra, unde o galerie comerciala cuprinde restaurante selecte, cafenele si branduri internationale de moda si accesorii”, afirma Sin.

Compania de consultanta imobiliara DTZ Echinox spune ca are mai multi clienti din domeniul alimentar si al serviciilor care sunt interesati sa deschida locatii in garile din orasele mari, cu peste 200.000 de locuitori.

In ceea ce priveste suprafata inchiriata si veniturile lunare incasate de CFR SA, acestea variaza in functie de numarul de contracte incheiate la nivelul fiecarei Sucursale Regionale de Cai Ferate in parte, spun reprezentantii companiei.

De exemplu, in incinta garii din Satu Mare, un spatiu cu o suprafata de 6 mp, cu destinatia chiosc presa, a fost scos la inchiriat pentru un tarif minim de pornire 53 lei/mp/lunaplus TVA, potrivit site-ului CFR SA.

In Predeal, un spatiu cu o suprafata de 18,5 mp amplasat la parterul cladirii de calatori, avand ca destinatie un magazin alimentar de tip Fornetti a fost scos la licitatie la un pret de pornire de 65 lei/mp/luna plus TVA.