Retailul va aduce 25% din afacerile companiei

Retailul va aduce 25% din afacerile companieiAre 33 de ani si este unul dintre cei mai experimentati manageri din piata centrelor comerciale. A lucrat timp de peste 11 ani in cadrul Anchor Grup, ocupandu-se de inchirierea si administrarea spatiilor din Bucuresti Mall si Plaza Romania, precum si de extinderea celor doua centre comerciale si de dezvoltarea primului mall din Chisinau. La sfarsitul anului trecut insa, Radu Tanasescu (foto stanga) a demisionat din functia de director operational al Anchor Grup, iar trei luni mai tarziu si-a anuntat intrarea pe piata de consultanta imobiliara, devenind managing partner al diviziei de retail lansata de Coldwell Banker Affiliates of Romania.

“Ne-am cunoscut anul trecut. Ne-am imprietenit si am decis sa lucram impreuna. A fost vorba de chimie”, povesteste Valentin Ilie (foto dreapta), CEO al Coldwell Banker Affiliates of Romania. Radu Tanasescu a devenit astfel actionar, alaturi de Coldwell Banker, al noii divizii care va avea ca obiect de activitate inchirierea si administrarea de centre comerciale. In contextul actual al pietei imobiliare, Valentin Ilie estimeaza ca aceasta divizie va genera circa 25% din afacerile companiei in 2011.

Pentru inceput, divizia coordonata de Radu Tanasescu isi propune sa “castige” proiecte comerciale in Bucuresti si in tara, pentru care sa ofere servicii complete de administrare si inchiriere, fiind vizate in principal centrele comerciale cu probleme. Activitatea de inchiriere a spatiilor individuale din cadrul unui proiect nu intra deocamdata pe lista prioritatilor celor doi manageri.

“Putem face si operatiuni independente, insa cu accent pe property management si nu pe inchirieri, unde sunt deja jucatori activi. Noi vrem sa facem lucruri pe care altii nici macar nu le-au atins si sa ne orientam cat mai mult catre managementul total al centrelor comerciale”, adauga Valentin Ilie.

Din punctul sau de vedere, experienta pe care Radu Tanasescu o aduce in calitate de manager care a lucrat direct pentru un dezvoltator este cel mai important avantaj al noii divizii. “Vrem sa facem «third party management», ceea ce altii nu stiu sa faca. Radu a fost acolo, nu exista niciun consultant care a venit din cealalta parte a baricadei”, subliniaza Ilie.


Focus pe mall-urile cu probleme

Focus pe mall-urile cu problemeCei peste 11 ani petrecuti in echipa Achor Grup si experienta acumulata in inchierea si administrarea celor trei centre comerciale, Bucuresti Mall, Plaza Romania si Shopping MallDova, ii ofera lui Radu Tanasescu, cel putin teoretic, un avantaj competitiv in fata altor consultanti imobiliari, lucru de care managerul este constient.

“Faptul ca am trecut de la statutul de angajat la cel de managing partner este un pas inainte pentru mine. In calitate de consultant imobiliar, cred ca am un avantaj pentru ca am lucrat direct pentru un dezvoltator si inteleg exact ce isi doreste un proprietar, ceea ce multi agenti imobiliari nu fac”, spune Radu Tanasescu (foto).

In prezent, Tanasescu poarta discutii pentru mai multe centre comerciale, in functie de dimensiunea proiectului urmand sa fie formate echipe de 10-30 de persoane pentru a se ocupa de respectivul proiect. Serviciile diviziei de retail a Coldwell Banker se vor diferentia insa de cele ale altor companii de consultanta imobiliara prin faptul ca nu sunt vizate inchirierile de spatii individuale. “Nu planuim sa intram ca o agentie de real estate la care poti apela oricand pentru a-ti inchiria un spatiu intr-un centru comercial, ci vrem sa ne concentram asupra proiectelor pe care urmeaza sa le preluam, pentru care vom oferi servicii complete de property management”, explica el.

Proiectele urmarite de Coldwell Banker sunt in special centrele comerciale cu probleme. “Pentru inceput, trebuie sa avem un proiect pe care sa-l livram bine si sa se auda in piata. De preferat ca acel proiect sa fie unul cu probleme, de care s-au ferit multi, iar noi sa il transformam intr-un succes, aceasta este tinta noastra”, completeaza Valentin Ilie.

In ceea ce priveste centrele comerciale de mici dimensiuni, Radu Tanasescu spune ca nu vor disparea, ci isi vor adapta mixul de magazine si se vor orienta catre chiriasi adaptati zonei respective. "Cred in ideea de comunitate si ca oamenii nu calatoresc foarte mult pentru nevoi zilnice. Un centru comercial cu probleme poate fi salvat, cu conditia sa fii creativ”, precizeaza Tanasescu.

Ce trebuie schimbat in retail

Ce trebuie schimbat in retailDupa ce multe proiecte comerciale au fost dezvoltate in perioada de boom, Radu Tanasescu spune ca a sosit vremea ca proprietarii sa identifice schimbarile din strategia de afaceri. “Au fost proiecte dezvoltate pentru a fi vandute, unde s-a lucrat cu agentii imobiliare care au urmarit maximizarea veniturilor si nu neaparat sustenabilitatea proiectelor, si au fost proiecte dezvoltate pentru a fi exploatate. Prezentul si viitorul inseamna proiectele dezvoltate pentru sustenabilitate, si nu pentru maximizarea veniturilor”, afirma managerul.

In ceea ce priveste proiectele existente, optimizarea cheltuielilor trebuie sa devina o prioritate pentru proprietari, carora le lipseste experienta in acest domeniu. “Acum cativa ani ani, vizitam un centru comercial din Franta si am intrat intr-o zona de incarcare marfa, unde era destula lumina naturala, insa si becuri aprise. Am intrebat angajatii de acolo de ce lucreaza asa si au zis «nu ne-am gandit, ar trebui sa stingem lumina»”, povesteste Tanasescu. In opinia sa, astfel de lucruri nu le poti invata decat traind intr-un centru comercial, insa premisa de la care se pleaca este ca “trebuie sa fii un bun gospodar”.

Pentru dezvoltatorii care planuiesc sa inceapa noi centre comercial, Radu Tanasescu spune ca sunt importante trei lucruri: sa isi aleaga amplasamentul in functie de ce doreste sa dezvolte, sa isi faca un business plan realist si sa tina cont de sfaturile consultantilor. “Au fost centre comerciale dezvoltate nerealist, fara ca dezvoltatorii sa se pregateasca pentru vremuri grele. Iar acele vremuri au venit”, a incheiat Radu Tanasescu.

Coldwell Banker Affiliates of Romania a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de 15,62 milioane de lei (3,69 milioane de euro), ocupand astfel pozitia de lider pe piata locala de consultanta imobiliara.