Apocalipsa in film: Asteroizi, pandemii si crize politice

Apocalipsa in film: Asteroizi, pandemii si crize politiceUn asteroid care loveste Pamantul pare sa fie scenariul preferat pentru filmele despre Apocalipsa, dar cauzele dezastrului final variaza de la pandemii si invazii extraterestre pana la o varianta mai simpatica de sfarsit al omenirii, care include un robotel ce ramane in urma sa faca curat.

"Ne strecuram, facem slalom printre sfarsituri de lume, nu doar in cinematografie, ci si in realitate", a declarat Tudor Caranfil. "Teza (Apocalipsei, n.r.) apare de doua-trei ori pe an si suntem deceptionati ca nu se mai termina, domnule, odata cu Apocalipsa asta", glumeste criticul de film. Departe de a fi un fan al acestui gen, Corneliu Porumboiu a apreciat ca filmele despre sfarsitul lumii sunt de succes "in masura in care oamenii se tem de moarte". "Vinde orice tine de moarte, de trecere", a adaugat regizorul.

Sfarsitul lumii ramane o tema pentru lumea cinematografica si dupa 21 decembrie 2012. Anul viitor, M. Night Shyamalan pregateste premiera filmului "After Earth", care se alatura unei povesti despre sfarsitul lumii cu zombie - "World War Z", cu Brad Pitt in distributie -, dar si peliculei "Elysium", cu Matt Damon si Jodie Foster.

Sursa informatii: Mediafax
Foto: Freedigitalphotos.net

Impactul cu un asteroid mare poate duce la sfarsitul lumii

Impactul cu un asteroid mare poate duce la sfarsitul lumiiAdrian Sonka, de la Observatorul Astronomic "Amiral Vasile Urseanu" din Capitala, a declarat ca, stiintific, speculatiile legate de sfarsitul lumii de pe 21 decembrie 2012 nu sunt adevarate. El precizeaza ca un impact cu un asteroid poate duce la sfarsitul lumii, insa asteroizii pot fi deviati, daca nu sunt foarte mari.

In acest context, cercetatorul Adrian Sonka, a vorbit, despre speculatiile care au la baza interpretarile date calendarului maya privind sfarsitul lumii, spunand ca, din punct de vedere stiintific, "niciuna din speculatiile legate de sfarsitul lumii de pe 21 decembrie nu este adevarata. Alinierea planetelor nu se produce in acea zi si, daca suntem rigurosi, nu se poate produce niciodata. Chiar daca s-ar produce, forta de atractie a planetelor nu ar produce niciun efect vizibil pe Terra"

El precizeaza ca, din punct de vedere astronomic, "un impact cu un asteroid mare (cu o marime de la un kilometru in sus) poate fi un eveniment asemanator cu sfarsitul lumii. De aceea astronomi de pe tot globul se preocupa sa ii descopere pe toti cei periculosi pentru Terra. Daca vreunul este in curs de coliziune cu planeta noastra este bine sa il descoperim din timp pentru ca (daca nu este foarte mare) poate fi deviat. Acesta ar fi unul din modurile in care sfarsitul lumii ar putea fi prevazut".

La fel se poate intampla si cu o cometa si cam atat din sistemul solar. Eruptia unei supernove ar putea fi fatala pentru atmosfera si implicit pentru viata de pe Terra, dar cea mai apropiata stea care ar putea sfarsi in acest mod se afla destul de departe, 150 de ani lumina si se si indeparteaza. Pe de alta parte, Adrian Sonka spune ca "anul 2012 este evident un produs comercial".

CTP: In Romania, pana si apocalipsa o sa-si franga gatul

CTP: In Romania, pana si apocalipsa o sa-si franga gatulJurnalistul Cristian Tudor Popescu a comentat speculatiile care au la baza interpretarile date calendarului maya privind sfarsitul lumii, care ar urma sa se produca vineri, 21 decembrie 2012, spunand ca in Romania pana si apocalipsa "o sa-si franga gatul".

"As vrea sa incep cu o parere stiintifica foarte autorizata, care ii apartine regizorului Nae Caranfil. El mi-a spus asa: «E bine ca e sfarsitul lumii vineri, numai ca ar fi bine sa fie dupa-masa, pe la 17.00, ca dimineata am niste treaba». Asta mi se pare ca epuizeaza din multe puncte de vedere subiectul apocalipsei de vineri. De asemenea, cred ca o sa-i rateze apocalipsa pe parlamentari, pentru ca ei o sa fuga chiar daca au acum probleme cu prezenta in Parlament. Deja jumatate au chiulit si nu se poate face nici Guvenul din cauza lor. Pe astia o sa-i rateze apocalipsa. Mai cred ca Romania va fi foarte originala si in materie de apocalipsa. Aici cred ca o sa-si franga gatul si apocalipsa".

In ceea ce priveste posibilitatea stiintifica a prevestirii sfarsitului lumii, Cristian Tudor Popescu spune ca "tot acest subiect se incadreaza la escatologie". "Escatologia este disciplina sfarsitului lumii. De-a lungul timpurilor, cred ca toate religiile au momentul lor escatologic. Deci trebuie sa existe un sfarsit al lumii, dupa care vine intotdeauna invierea, refacerea".

"Aceasta notiune de sfarsit al lumii este si un bun test pentru cantitatea de prostie din lume, dintr-o tara, la un moment dat, pentru ca cresterea vanzarilor de truse de supravietuire pentru apocalipsa e un indicator sigur pentru cantitatea de prostie din lume. Inteleg ca si in Romania s-au cumparat suficiente astfel de truse in ultima vreme, care nici macar nu sunt scumpe", a spus Popescu.

Prunariu: Speculatiile despre sfarsitul lumii nu au nicio urma de adevar

Prunariu: Speculatiile despre sfarsitul lumii nu au nicio urma de adevarSi cosmonautul Dumitru Prunariu a vorbit despre speculatiile care au la baza interpretarile date calendarului maya privind sfarsitul lumii, spunand ca acestea "nu au nicio urma de adevar in ele".

"Este adevarat ca, din informatiile transmise, calendarul maya are niste perioade, pe care mayasii le considera de transformare spirituala, dar nu are nicio tangenta cu calamitatile sfarsitului lumii asa cum a fost prezentata perioada. E o speculatie comerciala care duce la profit mare pentru numeroase categorii de comercianti, incepand de la cei care furnizeaza mancare pana la mass-media", a spus Dumitru Prunariu.

Cosmonautul a mai spus ca astfel de chestiuni au dus la "deplasari psihice majore pentru multi". Pe de alta parte, intrebat daca sfarsitul lumii ar putea fi prevestit de anumite semne stiintifice, cosmonautul Dumitru Prunariu a spus: "Acum 65 de milioane de ani, un asteroid care a ciocnit Pamantul a produs transformari atat de mari in viata de pe Pamant. Trebuie sa intelegem ca astfel de lucruri majore in viata planetelor se pot petrece la intervale de mii, sute de mii sau chiar milioane de ani si este greu sa detinem informatii suficiente despre evolutia in acest sens la nivelul uneia sau catorva generatii", a spus Dumitru Prunariu.

El a mai spus ca este adevarat faptul ca "se constata la nivelul generatiei noastre procesele de incalzire globala, cresterea nivelului marilor si oceanelor, cutremure cu grad de distrugere mare, inundatii puternice". "Este adevarat ca traim intr-o perioada istorica in care dezastrele naturale sunt amplificate fata de generatiile anterioare, dar aceste fenomene sunt ciclice", a mai spus Prunariu, singurul cosmonaut roman care a ajuns in spatiu.

Razvan Theodorescu: Sfarsitul apocaliptic al umanitatii este o credinta milenara"Calendarul maya n-are absolut nimic de-a face cu calendarul nostru. Intotdeauna mayasii au crezut in anumite lucruri proprii credintei lor. Mayasii credeau ca, la un moment dat, va veni dinspre soarele rasare sarpele cu pene si-i va nimici. Au o credinta mitologica care se gaseste in aproape toate credintele lumii", a spus academicianul Razvan Theodorescu.

Pe de alta parte, intrebat daca sfarsitul lumii ar putea fi prevestit de anumite semne stiintifice, Razvan Theodorescu a spus ca banuieste ca sunt niste semne. "Nu este domeniul meu, dar cred ca sfarsitul lumii poate fi interpretat stiintific. Sfarsitul lumii poate fi un meteorit sau o masa de meteoriti care sa loveasca Pamantul", a spus academicianul.

Totodata, Razvan Theodorescu nu considera ca sfarsitul lumii are de-a face cu interpretarea de la Hollywood a acestor date simbolice, "pentru ca au existat idei apocaliptice milenare inainte ca Hollywoodul sa existe. Oamenii au crezut mereu intr-o epoca de aur a inceputului umanitatii si intr-un sfarsit apocaliptic al umanitatii. Este o credinta milenara".

Alexandru Mironov: Va veni un sfarsit al lumii, dar peste 8 miliarde de ani

Alexandru Mironov: Va veni un sfarsit al lumii, dar peste 8 miliarde de aniScriitorul si jurnalistul Alexandru Mironov a vorbit despre speculatiile care au la baza interpretarile date calendarului maya privind sfarsitul lumii, spunand ca "acestea nu sunt false".

"Au o urma de adevar, in sensul ca astronomii si matematicienii mayasi isi faceau socotelile in perioade de cate 52 de ani, sapau in piatra concluziile lor. Ultimii sapatori in piatra au fost cam pe vremea cand conchistadorii navaleau peste mayasi. Astfel, acestia nu au mai apucat sa duca socoteala mai departe de 2012. De aici au pornit speculatiile privind sfarsitul lumii", a spus Alexandru Mironov.

Acesta a glumit spunand ca poate garanta ca sfarsitul lumii va veni, insa nu acum. "Eu pot garanta ca va veni un sfarsit al lumii, dar acesta va fi peste 8 miliarde de ani, cand soarele se va transforma in supernova si globul de foc va inghiti toate planetele pana dincolo de Jupiter. Asa spune teoria astronomica. Asta va pot garanta si ne putem verifica unii pe altii", a spus amuzat Alexandru Mironov.

Totodata, Alexandru Mironov este de parere ca ipotezele privind sfarsitul lumii sunt, de fapt, influentate foarte mult si de interpretarea de la Hollywood a acestor date simbolice, la care contribuie cineastii, scriitorii si jurnalistii.

Calendarul maya, care include 18 luni de cate 20 de zile si un "Wayeb", o luna sacra de cinci zile, a inceput in anul 3114 i.en, potrivit presei internationale. El prevede o noua era, care va incepe pe 21 decembrie (anumiti cercetatori indica data de 23 decembrie), un eveniment ce va fi celebrat in toata partea de sud a Mexicului si in alte patru tari, in care influenta culturii maya a rezistat pana in zilele noastre (Guatemala, Belize, Salvador si Honduras). Aceasta data marcheaza sfarsitul unui ciclu de 5.200 de ani, interpretat de catre unii drept o profetie despre sfarsitul lumii.

Contributia adusa de civilizatia maya, care si-a atins apogeul in perioada 250 e.n. - 900 e.n., trece dincolo de aceste domenii. Potrivit oamenilor de stiinta, populatia maya a contribuit si la dezvoltarea altor domenii precum arhitectura, matematica, topografie, arta textila si gastronomie, iar aceste contributii sunt vizibile si in zilele noastre.