Jeff Bezos O plimbare in parc cat 80 miliarde de dolari

Compania: Amazon
Valoarea de piata: 84 mld. $
Vanzari: 48,1 mld. $
Angajati: 56.200
Sfat: Retrage-te in mod regulat, pentru scurt timp

Atunci cand lui Jeff Bezos i-a venit ideea ce s-a concretizat ulterior in Amazon.com, se afla la o plimbare in Central Park cu seful lui. In 1992, Bezos era senior vice president la fondul D.E.Shaw. Si-a deschis sefului sau visul de a crea o companie care sa vanda carti pe Internet. Seful sau l-a ascultat atent inainte de a-i oferi un sfat: “Pare a fi o idee buna, dar ar fi si mai buna daca i-ar fi venit cuiva care nu avea deja un job”.

18 ani mai tarziu, Bezos este inca la carma Amazon.com, retailerul care a redefinit felul in care oamenii cumpara aproape orice. Compania are 56.200 de oameni si este evaluata la peste 80 miliarde de dolari.

Bezos este unul dintre putinii manageri care si-au pus cu adevarat amprenta asupra economiei actuale si a lumii, in general. Uneori, cand se simte asaltat de probleme la birou, ii place sa se retraga pentru scurte perioade de timp intr-un spatiu izolat complet. “Fara telefoane care sa sune. Atunci cand sunt singur imi vin cele mai bune idei creative. Uneori imi place in acele 2-3 zile sa caut pe Internet noi idei ale tinerilor, deseori ei au imaginatia cea mai bogata”, spune el.

Sursa foto

Steve Jobs: Graham Bell nu a facut cercetari de piata

Steve Jobs: Graham Bell nu a facut cercetari de piataCompania: Apple
Vanzari: 108,2 mld. $
Valoarea pe piata: 546 mld. $
Angajati: 63.300
Sfat: Spune nu focus grupurilor si cercetarilor de piata

Desi era considerat uneori abuziv si prea direct in relatiile cu oamenii, Steve Jobs a fost antreprenorul esential al generatiei noastre. Vizionar, carismatic, inspirational.

Poate cel mai uimitor lucru despre Jobs era faptul ca el considera focus grupurile si cercetarile de piata ca factori care iti limiteaza viziunea si abilitatea de a inova. Intrebat cata cercetare a realizat compania pentru a lansa iPad-ul, Jobs a spus ca “deloc. Nu este treaba consumatorilor sa stie ce isi doresc. Este greu pentru ei sa realizeze ce vor, atata timp cat nu au vazut asa ceva”.

In loc de cercetari de piata, Jobs se baza pe intuitia sa pentru tehnologii emergente si cum pot fi combinate pentru a crea, in cuvintele sale, “produse nebunesc de bune” care, in final, fac diferenta. Ar fi destul de sigur sa spunem ca nu multe dintre produsele Apple, de la Macintosh trecand prin iPod, iTunes, iPhone si pana la iPad ar fi iesit pe piata daca Steve Jobs s-ar fi bazat pe cercetari. “Alexander Graham Bell a realizat vreo cercetare de piata inainte de a inventa telefonul?”, si-a motivat el dispretul fata de cercetarile de piata, atunci cand a lansat Macintosh-ul.

Bill Gates: O viata cat doua

Bill Gates: O viata cat douaCompania: Microsoft
Vanzari: 69,9 mld. $
Valoare de piata: 273,5 mld. $
Angajati: 90.000
Sfat: Gaseste oameni foarte inteligenti si creaza echipe de mici dimensiuni

Bill Gates este unul dintre putinii antreprenori extraordinari care au avut oportunitatea de a schimba lumea de doua ori intr-o singura viata de om. Prima oara, ca cel mai influent pasionat de tehnologie, a sprijinit consistent revolutia computerelor. In prezent este filantrop si “pune umarul” la sprijinirea comunitatilor neajutorate din intreaga lume.

Daca ar fi sa gasim punctele comune intre felul in care a condus Microsoft si cum conduce Bill & Melinda Gates Foundation, ar fi focusul sau pe angajarea de oameni foarte inteligenti si plasarea lor in echipe de mici dimensiuni care sa rezolve probleme importante. “Trebuie sa fii elitist atunci cand alegi oameni care sa iti conduca echipele, cu IQ ridicat”, considera el.

Intrebat care a fost cea mai importanta decizie de business pe care a luat-o vreodata, Gates a spus fara sa ezite - “faptul ca am decis sa merg in business alaturi de Paul Allen si apoi angajarea unui prieten, Steve Ballmer (succesorul lui Gates ca CEO la Microsoft – n.r.). Este important sa pui in pozitii de conducere oameni in care sa ai incredere, total angajati, care iti impartasesc viziunea dar care sa si fie suficient de diferiti de tine”.

Sursa foto


Fred Smith: FedEx, ca in razboi

Fred Smith: FedEx, ca in razboiCompania: FedEx
Vanzari: 39,3 mld. $
Valoarea de piata: 30 mld. $
Angajati: 255.573
Sfat: Bazeaza-te pe manageri din “primul strat”.

In ciuda variantei conform careia ideea de a lansa Federal Express i-a venit lui Fred Smith uitandu-se intr-un ziar cand era student la Universitatea Yale, experienta din timpului Razboiului din Vietnam i-a conturat acestuia ideea. El a participat la razboi intre anii 1967-1969, intai ca lider de pluton si apoi in Marina SUA.

Experienta din razboi l-a facut sa simta “din primul rand” dificultatile logistice pe care le intampina armata – mai mult de jumatate de milion de soldati erau angrenati in aceste eforturi. “Atunci cand sunt intrebat de principiile dupa care ma ghidez de cand am pus bazele FedEx Corp raspund ca sunt aceleasi dupa care ma ghidam in corturile din Vietnam”, spune el.

“Am creat FedEx ca un sistem integrat aer-sol, la fel cum in armata soldatii de pe pamant depind si de forta aeriana”, explica el.

Smith spune executivilor ca succesul lor depinde de managerii “din primul strat”, care nu sunt altii decat postasii in sine. “Executivii trebuie sa fie exemplari, trebuie sa dea exemplu pozitiv pe managerii din primul rand care fac o treaba exceptionala. Este procedura standard in Marina”, mai spune managerul de 67 de ani.

Sursa foto


Larry Page si Sergey Brin: Google it!

Larry Page si Sergey Brin: Google it!Compania: Google
Vanzari: 37,9 mld. $
Valoare de piata: 203,2 mld. $
Angajati: 32.500
Sfat: Nu te uita la bani cand vrei sa inovezi

La fel ca si Paul McCartney, care spune ca a visat melodia Yesterday inainte de a o scrie si compune, Larry Page isi aduce aminte de noaptea din 1996 cand avea 23 de ani si a visat, vivid, despre download-ul intregului Web pe computere. “Am luat un creion si am inceput sa scriu”, spune co-fondatorul Google, CEO-ul companiei in prezent. “Mi-am petrecut jumatate din noapte scriind detaliile visului meu si incercand sa ma conving ca are cum sa functioneze”.

Si da, a functionat. Pentru prima oara, in ultimele trei luni ale lui 2011, Google a generat afaceri de peste 10 mld. $ intr-un trimestru. In fiecare zi sunt cautati 2,5 mld. termeni pe motorul de cautare. Page, 39 de ani, si Sergey Brin, 38 de ani, au investit 11,8 miliarde de dolari pe cercetare si dezvoltare doar in ultimii trei ani.

Banii sunt benzina unei masini de inovatii de la secunda la secunda, un combustibil care a propulsat Google acolo unde este astazi, mai mult decat doar un motor de cautare. Pentru Page si Brin, totul se reduce la ceea ce ei numesc “regula 70-20-10”.

“70% din timp incearca sa muncesti la subiectele cheie ale companiilor. 20% trebuie sa se duca in extindere si alte zone adiacente si 10%, fii nebun, fa orice, testeaza si incearca idei deosebite”.

Howard Schultz: Serviti o cafea?

Howard Schultz: Serviti o cafea?Compania: Starbucks
Vanzari: 11,7 mld. $
Valoare de piata: 40 mld. $
Angajati: 149.000
Sfat: Pune intotdeauna sub semn de intrebare vechile obiceiuri

In cele mai intunecate perioade ale Marii Recesiuni, multi analisti nu mai dadeau sanse Starbucks, spunand ca obiceiurile de consum se schimba prea repede si vor matura Starbucks. Howard Schultz, revenit la carma companiei in 2008, nu a acceptat asa ceva.

Cand s-a intors, profitul si veniturile Starbucks se duceau la fund. Valoarea actiunilor cazuse atat de puternic incat se punea problema unei vanzari. Dar Schultz a facut ceva ce putine companii stiu cu adevarat sa intreprinda: a adus disciplina financiara, eficienta in ultimul rand al Excel-ului si a intors compania la originile ei.

Compania pierdea, de exemplu, zeci de milioane de dolari anual pentru ca pierdea prea mult lapte atunci cand acesta fierbea. Prin instalarea unor filtre speciale, care sa minimizeze pierderea prin evaporare, compania a economisit milioane de dolari.

Ca si Steve Jobs la Apple, a doua venire a lui Howard Schultz a salvat Starbucks de la cadere.

Sursa foto

Mark Zuckerberg: 100 mld. $, in opt ani

Mark Zuckerberg: 100 mld. $, in opt aniCompanie: Facebook
Vanzari: 3,71 mld. $
Valoare de piata: 75-100 mld. $ (estimare)
Angajati: 3.200
Sfat: Imbratiseaza paranoia

Pana cand Mark Zuckerberg va face 28 de ani in luna mai a acestui an, Facebook va deveni cel mai probabil cel mai mare IPO al tuturor timpurilor. Evenimentul mult-anticipat va crea sute de milionari, rezultand intr-o evaluare a companiei ce se va apropia de 100 mld. $, facandu-l pe cel ce a renuntat la Universitatea Harvard un Bill Gates al generatiei actuale.

Si cu toate acestea, nu au trecut decat opt ani de cand reteaua sociala a fost lansata de Zuckerberg din camera sa din cadrul Harvard. Zuckerberg este unul dintre cei mai paranoici antreprenori, neluand nimic “de-a gata”. De aceea a si impus o serie de schimbari inovative ale platformei Facebook, pemitand mai usor dezvoltarea de aplicatii.

Sam Walton: Cumpara la preturi mici, fa stocuri mari

Sam Walton: Cumpara la preturi mici, fa stocuri mariCompanie: Magazinele Wal-Mart
Vanzari: 446,9 mld. $
Valoare de piata: 36,5 mld. $
Angajati: 2 milioane
Sfat: Ofera-le oamenilor ceea ce vor

In 1984, Sam Walton, 66 de ani, si-a pus o rochie din iarba si a inceput sa danseze pe Wall Street. Performanta lui ciudata a fost cauzata de pierderea unui pariu in legatura cu marja de profit a magazinelor Wal-Mart.

Astfel de lucruri, foarte multa munca si, credeti sau nu, inovatie, au fost cheile succesului pentru Wal-Mart. Walton, decedat in 1992 la varsta de 74 de ani si la 30 de ani de la deschiderea primului magazin Wal-Mart, a fost cel mai de succes manager al unui lant de retail din istoria SUA.

Succesul companiei sale a fost realizat prin faptul ca si-a permis sa vanda produse la cele mai mici preturi de pe piata, prin eliminarea intermediarilor si negocieri directe cu producatorii. Ideea de “cumpara la preturi mici, fa stocuri mari si vinde ieftin” a devenit posibila si folosita pe plan global datorita lui Walton. David Glass, succesorul sau, a investit puternic in software care poate urmari obiceiurile de consum ale clientilor. Aceste studii au fost apoi impartasite cu furnizori de produse pentru a crea parteneriate ce permit Wal-Mart sa exercite presiuni asupra producatorilor.