1. Fii memorabil

1. Fii memorabilProbabil ca va trebui si tu, la un moment dat, sa trebuiasca sa vorbesti in fata unei adunari de oameni. Vei considera ca discursul tau va fi diferit. Vei gandi “am atatea lucruri de punctat!” si vei presupune ca prezenta si ingeniozitatea tale vor captiva audienta. Oamenii din sala isi vor aminti de omul de pe scena, nu neaparat ceea ce a zis. Chiar daca cele mai bune fraze ale tale l-ar fi facut pe Churchill invidios, unii inca se vor juca cu telefoanele lor.

Atunci cand scrii un speech, ai doua obiective majore: sa faci o impresie buna si audienta sa aiba 2-3 lucruri de invatat si de aplicat. Restul este doar entertainment. Cum poti atinge aceste puncte cruciale? Ia in calcul strategiile urmatoare:

1. Fii memorabil


Suna usor in teorie. Ai nevoie de disciplina si imaginatie pentru a reusi asta. De multe ori, audienta va retine o singura fraza. De exemplu, John F. Kennedy este cunoscut mai ales datorita declaratiei din 1961: “Si deci, compatriotii mei americani, nu intrebati ce poate tara sa faca pentru voi; intrebati ce puteti face voi pentru tara voastra”. Tehnic, fraza in sine se foloseste de contrast pentru a atrage atentia. Mai important este mesajul din spatele frazei – nu trebuie sa asteptam de la stat totul ci trebuie sa muncim pentru a primi. Urmeaza exemplul lui Kennedi – condenseaza-ti tema principala in 15-20 de cuvinte si construieste totul in jurul acesteia.

Mai sunt si alte exemple retorice, precum sintagma folosita de Ronald Reagan care s-a referit la America ca fiind “un oras stralucitor pe un deal”. Imaginea evoca mostenirea religioasa, libertatea si promisiunea.

Asa ca foloseste-te de metafore, analogii, surprize, axiome. Toate acestea functioneaza. Construieste in jurul lor si plaseaza-le, cel mai bine, spre final.

2. Construieste o structura solida

2. Construieste o structura solidaGandeste-te cum sunau discursurile dezastruoase. Ce te-a facut sa iti pierzi interesul? Sunt sanse mari ca motivul sa fie faptul ca vorbitorul nu era coerent, nu avea o structura logica. Daca incepi speech-ul cu istoria companiei tale, apoi sari la politica, apoi la economia statelor emergente si inchei cu un citat al unui om de stiinta, cel mai probabil ai nevoie de un profesionist care sa iti scrie speech-urile.

Audientele asteapta doua lucruri de la un vorbitor: un drum si o destinatie. Vor sa stie unde vrei sa ajungi si de ce. Asa ca seteaza asteptarile la inceput. Apoi structureaza si simplifica. Scoate din speech orice este inutil, contradictoriu sau care poate crea confuzie.

3. Nu rata partea de inceput

3. Nu rata partea de inceputPrea des, speakerii “arunca la gunoi” partea in care audienta este cea mai receptiva – inceputul. Sigur, speakerii vor sa multumeasca cuiva. Unii poate chiar au nevoie sa se acomodeze cu scena. Intre timp insa, audienta sufera in tacere.

La inceput, este bine sa faci ceva memorabil, sa captezi atentia. Spune o anecdota, impartaseste ceva deosebit. Deschide cu o intrebare – si roaga audienta sa ridice mainile. Implica publicul inca de la inceput. Capitalizeaza feedback-ul pozitiv pe care il primesti.

Sursa foto

4. Foloseste tonul potrivit

4. Foloseste tonul potrivitCine este audienta mea? De ce sunt aici? Ce asteptari au? Trebuie sa stii raspunsurile acestor intrebari inainte de a incepe sa iti gandesti speech-ul. A avea un discurs eficient inseamna a sti ce asteptari au cei din sala si sa satisfaci acele asteptari. Pentru a face acest lucru, trebuie sa adopti tonul potrivit.

Uite-te la mesajul tau. Se potriveste cu spiritul evenimentului? Va scoate ce este mai bun din oamenii din sala? Daca vorbesti in cadrul unui eveniment profesional, incearca sa fii jovial si totodata profesional. Poetul Maya Angelou a notat “am invatat ca oamenii vor uita ce ai spus, oamenii vor uita ce ai facut, dar oamenii nu vor uita niciodata cum i-ai facut sa se simta”. Chiar daca audienta uita tot ce ai spus, considera speech-ul tau un succes daca oamenii au plecat cu zambetul pe buze. Este un mesaj in sine, si unul pe care il vor impartasi.

5. Umanizeaza-te

5. Umanizeaza-teTu si mesajul tau sunteti unul si acelasi. Daca audienta nu te accepta pe tine, nu iti vor accepta nici mesajul. Este atat de simplu. Fara indoiala, limbajul trupului si felul in care comunici vor lasa impresia cea mai puternica. Mai sunt insa si alte modalitati de a te conecta cu audienta.

Fii autoironic privind emotiile tale; toti vor intelege emotiile si toti se vor regasi, intr-un fel, alaturi de tine. Impartaseste o poveste despre tine, dar doar daca aceasta face o trecere spre ideile tale principale.

Scrie ca si cum ai purta un dialog cu un prieten. Nu incerci sa vinzi ceva si nici sa tii o predica. Esti tu insuti/insati. Pe scena, poti sa fii cel mai bun.

6. Repeta-te

6. Repeta-teCu totii am trecut prin asta. Esti in sala, vezi o figura cunoscuta si, chiar daca pe scena se afla cineva, incepi un dialog soptit. Ratezi puncte esentiale si, odata ramas in spate, este foarte greu sa recuperezi informatiile. Ce este de facut?

Atunci cand scrii un speech, repetitia este mama invataturii. Repeta cuvinte cheie, fraze si teme. Incearca sa “inozi” informatiile astfel incat sa iti permita sa repeti chestiunile de importanta majora, ca intr-un refren muzical.

7. Foloseste tranzitii

7. Foloseste tranzitiiUneori, audienta nu va recunoaste ce este important. De aceea este important sa semnalezi partile importante prin tranzitii. De exemplu, foloseste-te de intrebari retorice precum “ce inseamna aceasta?” – si ia o scurta pauza.

Pauzele atrag atentia – si aceasta tactica creaza anticipatie (alaturi de faptul ca ii trezeste pe cei ce sunt dezinteresati). Similar, o propozitie precum “deci, iata ce am invatat din asta” capteaza de asemenea interesul.

Sursa foto

8. Include elemente din teatru

8. Include elemente din teatruIn timpul workshop-ului sau, Dr. Stephen Covey umple un bol de sticla cu nisip. De acolo, va ruga un voluntar sa puna roci in bol. Pietrele reprezinta lucrurile esentiale – familia, job-ul, exercitiile, banii, in timp ce bolul significa timpul si energia voluntarului. Nu a esuat niciodata: voluntarul din sala nu a reusit niciodata sa puna toate rocile in bol. Nisipul – care reprezenta activitatile de zi cu zi precum dusul copiilor la gradinita, cumparaturile sau cititul – ocupa prea mult spatiu. Ceva trebuie sa fie scos. De obicei, este ceva esential.

Covey ofera apoi voluntarului o alta solutie – sa inceapa sa puna o piatra, apoi nisip, apoi o alta piatra, apoi nisip, si tot asa pana cand bolul se umple. Ca prin magie, exista destul spatiu pentru toate. Mesajul – mentine balanta. Nu scapa din vedere lucrurile esentiale, in viata ta de zi cu zi.

Evident, Covey putea sa spuna toate acestea verbal, dar impactul ar fi fost mult mai mic. In schimb, el a ilustrat acest fapt cu obiecte, intr-un fel in care audienta nu va uita. Daca reusesti ceva teatral, similar, te vei asigura ca prezentarea ta nu va fi uitat repede.

Sursa foto

9. Incheie puternic

9. Incheie puternicEste ultima impresie pe care o lasi celor din sala. Incearca sa inchei prezentarea cu ceva memorabil, ceva care sa impresioneze si sa ofere celor din sala o recapitulare, sintetic, a celor mai importante lucruri din speech. Incheie pe un ton optimist, impartaseste o scurta poveste de succes. Spune-le oamenilor sa actioneze.

Finalul va fi ultima impresie si cea despre care vor discuta oamenii atunci cand vor iesi pe usa.

10. Nu te lungi

10. Nu te lungiCare este cel mai mare pacat al vorbitului in public? Sa incerci sa spui prea multe, prea mult timp. Atentia audientei incepe sa dispara in mod normal dupa doar cateva minute. Pe masura ce trece timpul si tu esti tot pe scena, cu atat vor creste sansele sa faci greseli. Asa ca spune ce ai de zis, ia in calcul sfaturile anterioare, apoi aseaza-te la locul tau. Nu uita – este timpul lor, nu al tau.

Sursa foto