Cum a creat Vlad Ardeleanu un business in consultanta de credite ipotecare

Cum a creat Vlad Ardeleanu un business in consultanta de credite ipotecareIpoteciDirect este rezultatul dezvoltarii in Romania a unui model polonez de consultanta financiara pentru persoanele fizice. Unul dintre actionarii principali ai companiei, Adam Niewinski, este fondatorul celei mai mari retele de consultanti de credite si instrumente financiare din Polonia. Vlad Ardeleanu, cofondator Artima si fost Director General Ozone Laboratories Polonia, este “tatal spiritual” al acestei afaceri si ocupa, in prezent, functia de Director General al IpoteciDirect.

Pentru Ardeleanu, a construi un business in industria ipotecara nu a reprezentat neaparat un scop pe care acesta l-a vizat. “Mi-am dorit sa construiesc mai multe proiecte in Romania, iar IpoteciDirect nu este primul pe care l-am realizat. Am ajuns sa simt nevoia de consultanta financiara in momentul in care, vorbind cu colegii mei din Polonia, am constatat ca majoritatea acestora se afla in plin proces de a cumpara o casa si ca, pentru aceasta, apeleaza la un consultant financiar. Pentru mine a fost revelator acest aspect”, declara, pentru Wall-Street, Vlad Ardeleanu (foto), Director General IpoteciDirect.

Dupa ce a realizat care este importanta unor astfel de firme, Ardeleanu, seful IpoteciDirect, a inceput sa discute cu specialisti si sa afle tot mai multe lucruri despre acest domeniu, dat fiind faptul ca el nu constientiza importanta consultantei financiare. Astfel, acesta a ajuns sa se familiarizeze cu sistemul si a intrat in contact cu fondatorul uneia din cele mai vechi companii de consultanta financiara din Polonia, Adam Niewinski.

IpoteciDirect a luat nastere in momentul in care Ardeleanu a inteles oportunitatea pe care o poti avea daca lucrezi la un astfel de proiect in Romania.

“Am facut o analiza a pietei romanesti si am inteles ca exista un potential foarte mare in Romania, mai ales pentru ca fundamentele dezvoltarii economice de la noi sunt puternice, iar cresterea economica este solida si interesul investitorilor crescut”, afirma acesta.

Tinta IpoteciDirect: Numarul 1 pe piata consultantei de credite ipotecare pana in 2012

Tinta IpoteciDirect: Numarul 1 pe piata consultantei de credite ipotecare pana in 2012IpoteciDirect a inceput sa functioneze in mai 2008 si in prezent are incheiate contracte in valoare de 10 milioane euro (sume depuse in banci), iar pana la sfarsitul anului compania tinteste un nivel maxim de crestere, de pana la 18 milioane euro credite depuse in banca. Compania isi propune ca, in urmatorii cinci ani, sa devina numarul 1 in consultanta creditelor ipotecare din Romania.

“Acesta este un plan ambitios, care merge mana in mana cu dezvoltarea societatii, dar care nu este, in mod necesar, si garantat. A ajunge numarul 1 in aceasta industrie inseamna a fi profesionist, a acorda servicii de calitate fiecarui client in parte si a primi recunostinta si validare din partea celorlalti de pe piata”, considera Ardeleanu.

Investitia de 1,6 milioane euro efectuata initial se refera la suma pe care si-au subscris-o actionarii, ca si capital social la aceasta companie. Suma nu a fost cheltuita integral in momentul lansarii pe piata, iar pana acum s-au investit mai putin de 500.000 euro pentru a construi societatea.

Restul banilor sunt pusi la dispozitia companiei, pentru a indeplini obiectivul de dezvoltare pe plan national.

“Cu acesti bani planuim sa atingem un numar de 16 centre ipotecare, din care 6 in Bucuresti, iar restul in marile orase din tara”, spune Ardeleanu.

Urmatorul centru ipotecar din Capitala va fi deschis, incepand cu 1 octombrie, pe Calea 13 Septembrie, iar la inceputul lunii decembrie, IpoteciDirect va deschide un alt centru, pentru ca, in 2009, compania sa finalizeze deschiderea celorlalte trei centre ipotecare si sa inceapa sa intre si pe piata nationala. IpoteciDirect vizeaza marile orase din tara, cum sunt Cluj, Brasov, Timisoara, Constanta, Iasi sau Craiova.

Pana la sfarsitul lui 2009, compania vrea o cifra de afaceri de 88 milioane euro, in valoare de credite depuse la banci.

'Suntem intr-o etapa in care cheltuim bani, urmand ca, pe viitor, sa si facem bani'

'Suntem intr-o etapa in care cheltuim bani, urmand ca, pe viitor, sa si facem bani'IpoteciDirect a cheltuit, de la lansare, foarte multi bani pe dezvoltare, si, tocmai de aceea, compania nu isi propune sa faca profit in primii doi ani de existenta pe piata.

“IpoteciDirect, ca orice afacere care se construieste in piata, trebuie sa se valideze, sa creasca, iar abia dupa aceea ar trebui sa se gandeasca sa faca profit. Suntem intr-o etapa in care cheltuim bani, urmand ca, in viitor, sa si facem bani”, opineaza builder-ul companiei.

Compania are clienti care fac parte din doua categorii. Acestia sunt fie oameni de afaceri, care cumpara si vand terenuri sau case si imprumuta sume mai mari decat in mod obisnuit (in valoare de jumatate de milion de euro), fie clienti ai creditelor ipotecare clasice, a caror suma imprumutata se invarteste in jurul valorii de 100.000 euro, dupa cum arata Ardeleanu.

“La inceput, au predominat clientii care imprumutau sume mai mari, pentru ca, intrand pe piata, IpoteciDirect a dat dovada ca este un jucator care acorda interes serviciilor pe care le intreprinde si, de aceea, serviciile companiei au fost cautate in special de persoane obisnuite cu acest sistem. Ulterior, pe masura ce ne-am asezat in piata, aceasta proportie a inceput sa se schimbe”, mentioneaza acesta.

Numarul de clienti care imprumutau credite clasice a inceput sa fie mai mare dupa ce, intial, in primele doua luni de activitate, compania realizase contracte de credite in valoare de 2,6 milioane euro.

Totodata, numarul clientilor nu este relevant, dat fiind faptul ca la IpoteciDirect apeleaza si persoane care sunt consiliate, dar care nu intermediaza credite, in mod obligatoriu.

“Incercam sa cream pentru clienti o viziune de perspectiva si avem in vedere pentru aceasta o ecuatie a finantarii noastre, pe care o spunem fiecaruia in parte. Aceasta face apel la trei vectori: pretul finantarii, timpul de acordare a creditului si gradul de risc, care a devenit, in momentul de fata, cel mai important vector”, dupa cum explica Vlad Ardeleanu.

Piata de consultanta financiara a creditelor ipotecare din Romania

Piata de consultanta financiara a creditelor ipotecare din RomaniaPiata de consultanta in credite ipotecare s-a dezvoltat haotic, iar in momentul de fata aceasta nu este reglementata, dupa cum afirma Ardeleanu.

In prezent, sunt peste 2.000 de jucatori in piata, din care 95% sunt "oameni-show", in sensul ca acestia provin din sistemul financiar-bancar. "Acestia au incheiat un parteneriat cu banca cu care au lucrat, iar acum incearca sa faca un business in cercul lor de cunostinte", declara seful IpoteciDirect.

Totusi, exista si initiative profesioniste in piata; aceasta va trece in urmatorul an printr-o perioada de consolidare, iar 80% din acei jucatori independenti vor disparea sau vor deveni pasivi.

"Vom asista la un proces de consolidare in jurul unor firme puternice, iar in urmatorii doi ani vom fi martorii unui proces de reglementare institutionala in piata", potrivit celor mentionate de Ardeleanu.

Totodata, acesta a sustinut faptul ca este posibil sa mai apara pe piata din Romania inca doua companii de consultanta financiara.

IpoteciDirect va profita cu siguranta de acest moment pentru a se impune si pentru a se pozitiona cat mai bine.

Concurentii pe care ii are firma de consultanta sunt companii cunoscute pe piata din Romania, iar intre acestea se numara Kiwi Finance, care detine noua sucursale in Romania si una la Madrid si care, de la infiintare, in 2003, si pana in prezent, a intermediat credite in valoare de peste 330 milioane euro, DBSol Consulting, care isi desfasoara activitatea in 14 judete, avand 19 puncte de lucru si francize DBSol, dar si brokerul de credite ipotecare Credit Zone, care a intermediat imprumuturi de 12,5 milioane euro in primele sase luni de activitate pe piata romaneasca, in conditiile in care investitia initiala a companiei s-a ridicat la 300.000 euro.