Cei 50.000 euro investiti initial in afacere au fost imprumutati

Cei 50.000 euro investiti initial in afacere au fost imprumutatiSocietatea Brothers Catering functioneaza sub brandul salt&pepper din martie 2007. Activitatea si-a inceput-o in mai, prin participarea la doua evenimente de mare anvergura – relansarea ziarului Adevarul, in Bucuresti, si lansarea Man Trucks in Brasov, unde serviciile de catering furnizate au atras un castig de 30.000 euro.

“Am ales sa fac catering pentru conceptul de arta culinara. Nu poti sa implementezi servicii de food design intr-un restaurant din Romania. In plus, restaurantul poate avea o capacitate de 100 persoane si poate produce 100 milioane lei intr-o zi, la un eveniment, iar dupa aceea – nimic. In catering, poti sa incasezi 5.000 euro la un eveniment, 30.000 euro, poate chiar 100 sau 200.000 euro, totul depinde de cat de mult lucrezi”, spune Bogdan Ciubotariu (foto), directorul general salt&pepper.

Intreaga suma investita initial in acest business a fost imprumutata. In momentul in care Ciubotariu s-a decis sa-si deschida propria afacere, mai avea in buzunar doar 15 lei. Mai intai, a fost nevoie sa imprumute 3.000 euro de la un prieten pentru a plati garantia chiriei pentru locul de desfasurare a activitatii firmei.

Ulterior, a fost nevoie de bani pentru a renova spatiul de lucru conform normelor europene. Banii investiti de salt&pepper la debutul sau pe piata romaneasca au fost returnati treptat, odata cu contractarea mai multor evenimente. In principiu, Ciubotariu a alocat aproximativ 50.000 euro afacerii sale, iar pana in noiembrie 2008 s-a investit luna de luna.

Cea mai mare suma castigata la un eveniment s-a incadrat in jurul valorii de 52.000 euro. In primul an de la infiintare, salt&pepper a realizat o cifra de afaceri de 120.000 euro, iar anul trecut veniturile au crescut cu 3,15%, pana la 416.000 euro.

“Pentru 2009, ne asteptam la o dublare a cifrei de afaceri, la circa un milion euro”, afirma Ciubotariu.

Factorii care au influentat cresterea afacerilor companiei au fost reinvestirea constanta a profitului in utilarea bucatariei, a logisticii, marirea numarului de angajati, pregatirea si perfectionarea acestora, cat si unicitatea serviciilor furnizate pe piata de outdoor catering si raportul foarte bun calitate/pret.

Primii doi clienti au adus firmei de catering 30.000 euro

Primii doi clienti au adus firmei de catering 30.000 euroPrimii clienti au fost Man Trucks si Adevarul. La aceste evenimente, salt&pepper a oferit serviciile sale unui numar de peste 2.000 persoane, astfel: 900 participanti la relansarea ziarului Adevarul din Capitala, 250 persoane participante la lansarea Man Trucks in Brasov si 1.360 in Bucuresti.

In ceea ce priveste tipul de clienti targetat, salt&pepper vizeaza clientii care provin din mediul urban, care au studii medii si superioare, venituri/bugete medii si mari.

“Targetul nostru principal intelege si isi doreste sa se bucure de arta culinara. Intelege si apreciaza importanta prezentarii preparatelor. Stie ca amanuntele inseamna totul uneori. Tinta secundara este iubitorul de arta. Isi permite sa organizeze o petrecere pentru prieteni, la care sa le delecteze gustul si privirea cu un spectacol culinar. Este deschis la nou, curios si ancorat in trend”, sustine fondatorul agentiei de catering.

Printre cele mai importante strategii aplicate de firma de catering se inscriu permanenta reinvestire a profitului, asocierea numelui salt&pepper cu evenimente reprezentative pentru tipul de target propus (sponsorizarea Festivalului de Jazz, lansarea programului Friends of MNAC) si comunicarea atributelor unice prin prezentarea originala a bufetului.

“Ideea de la care pornim cand avem un eveniment este aceea ca un client si un potential client sa ne poata recunoaste atunci cand vad bufetul aranjat de noi, sa vada marca salt&pepper in el”, spune Bogdan Ciubotariu.

Firma de catering are o baza de 2.000 de preparate si poate sustine evenimente de 3.000 de persoane cu logistica specifica: mese, scaune, fete de masa, transport, aranjamente florale. Productia este proprie, iar ca logistica se foloseste doar sticla securizata (pahare), portelanul, bambusul, marmura (platouri) si inoxul (tacamuri, platouri). Materia prima este achizitionata de la diversi furnizori, Metro, Selgros, Solutions 4 restaurants, Intertrade, Nordic etc.

Ciubotariu: Suntem in top 3 din punct de vedere al calitatii serviciilor

Ciubotariu: Suntem in top 3 din punct de vedere al calitatii serviciilorPrintre clientii companiei se numara Orange Romania, Campari, Ford, Audi, Metro Romania, Bentley, Cetelem, Fiat, Mitsubishi, Petrom, Hercesa Imobiliare, U.P.F.R, Prima TV, Deloitte, Ambasada SUA etc.

salt&pepper a fost partener al emisiunilor Confidential si Duminica in familie, productii marca Antena 1 si Antena 2.

Referitor la pozitia pe care o detin pe piata, cei de la salt&pepper considera ca, din punct de vedere al calitatii serviciilor, se afla in top 3. “In primul rand, noi consideram ca nu avem concurenta pentru ca serviciile noastre sunt unice prin retetele proprii, food design. In plus, noi nu percepem taxa de catering, pentru ca nu-i intelegem utilitatea”, spune seful companiei.

Singurele modificari pentru 2009 in cadrul salt&pepper se refera la strategia de comunicare – anul acesta, firma si-a propus marirea vizibilitatii pe piata prin diverse parteneriate media, cat si prin actiuni de PR. Desi nu ia in considerare extinderea afacerii sale pentru moment, daca se va pune problema expansiunii regionale, directorul companiei vrea sa faca acest lucru prin franciza.

In prezent, firma are 17 angajati, dintre care 13 salariati sunt permanenti.

In ceea ce priveste criza economica, Ciubotariu spune ca nu se simt inca efectele pe piata din Romania. De exemplu, anul trecut, in ianuarie, salt&pepper a avut mai putine evenimente decat s-au inregistrat in prima luna a acestui an. Mai mult, compania a semnat deja cateva contracte pentru vara lui 2009 si unul chiar pentru luna octombrie a acestui an.

Unul din proiectele pe care compania le are in plan in viitorul apropiat este acela de a organiza prezentari de moda in arta culinara.

Bogdan Ciubotariu (28 ani) are o experienta vasta in domeniul culinar. Dupa ce a terminat un liceu cu profil gastronomic, acesta a lucrat ca ajutor de bucatar timp de un an si jumatate la Marriott, iar apoi la Intercontinental. Dupa aceste experiente, tanarul s-a hotarat sa plece in Statele Unite ale Americii, pe un vas de croaziera. Intors in tara, Ciubotariu a lucrat pentru Hilton si Crowne Plaza, dupa care a plecat in Marea Britanie. Diferentele de mentalitate intre el si tatal sau l-au impins sa ia decizia de a deschide propria afacere la varsta de 26 de ani.