Cateringul este si va fi prezent intotdeauna pe piata

Cateringul este si va fi prezent intotdeauna pe piata
Firmele de catering exista de mult pe piata si vor continua sa fie prezente, afirma Simona Garleanu. “Ideea de catering a aparut deoarece stiam ca putem face “ceva” care sa ofere calitatea necesara cererilor si sa fim competitivi pe piata.”

Initial, cei trei actionari ai firmei nu stiau foarte multe despre domeniul in care voiau sa intre; singurul lucru pe care il constientizau era necesitatea sa: “Stiam clar ca vrem sa oferim o mancare sanatoasa si de calitate, desi eram constienti ca, intr-o era a fast food-ului, e destul de dificil de facut acest lucru. Am avut, insa, norocul sa lucram cu un maestru, care ofera consultanta in domeniul HoReCa , in persoana lui Horia Virlan”.

Momentul decisiv pentru lansarea Enjoy Catering a fost mijlocul lui 2008, cand s-au pus la bataie 115.000 euro pentru ca afacerea sa demareze. Cu acesti bani s-a amenajat spatiul de lucru, s-a dotat si utilat.

Anul trecut, compania a avut o cifra de afaceri de 40.000 euro, iar pentru 2009 Simona estimeaza o triplare a afacerilor, la 120.000 euro.

Enjoy Catering se axeaza pe doua linii: prima, pe office catering – pranzuri pe baza de abonament, “unde avem clienti carora le livram mancare zilnic” – si event catering, “unde majoritatea evenimentelor sunt provenite din cadrul grupului, de la Gaudeamus si de la I do Weddings, dar si din afara”.

Cel mai greu moment in demararea tinerei firme de catering a fost chiar la inceput, povesteste reprezentanta Enjoy Catering, exact dupa ce angajarile fusesera facute si contractele cu furnizorii incheiate. “Aveam un bal de absolvire peste doua luni si asteptam sa vina comanda cu toata dotarea bucatariei, cumparata de la o firma care importa direct din Italia toate utilajele. Si comanda incepuse sa intarzie. Inainte cu doua, trei saptamani de eveniment, am aflat ca unul din partenerii furnizorilor nostri a plecat din firma cu tot, inclusiv cu bani si contacte. In trei zile, am alergat sa cautam toate utilajele existente pe stoc in Romania. Si am reusit sa functionam intr-o saptamana, chiar daca a fost nevoie sa suportam costuri mai mari”, adauga aceasta.

Festivitatea de absolvire, creata dupa model englez si american

Festivitatea de absolvire, creata dupa model englez si american
Festivitatile de absolvire nu pot fi repetate si, in plus, asemenea evenimente nu pot fi facute “ca la carte” fara implicare sentimentala.

“Totul a pornit in facultate, in ultimul an. Fiind reprezentata studentilor, am vrut sa avem parte la sfarsitul facultatii, la fel ca multe alte facultati din afara, de o absolvire superba”, isi aduce aminte Garleanu. “Am cautat specialisti care sa se ocupe de acest eveniment, insa nu am gasit decat firme care ne furnizau doar produsele de care aveam nevoie (robe si toci) in cadrul festivitatii, dar care nu se ocupau si de partea organizatorica.”

Inspirati de aceasta situatie, cat si de modelele de afaceri de acest gen existente in tari precum Marea Britanie sau Statele Unite ale Americii, actionarii companiei (la inceput au fost trei, iar ulterior au ramas doi) s-au hotarat sa lanseze acest concept si pe piata din Romania.

Investitia initiala a fost de 20.000 de euro, “bani imprumutati cu greu pe vremea aceea, in 2004, de la parinti si rude, care s-au folosit in mare pentru confectionarea robelor si tocilor, produse unice ca si design, la vremea respectiva, create de noi”, marturiseste Alina Stoican.

Pe parcurs, s-a mai investit in spatii de depozitare, de birou. In 2008, Gaudeamus a avut cifra de afaceri de 80.000 euro, lucru datorat, in principal, faptului ca anul trecut a fost un sezon dublu – an terminal atat pentru generatiile care au facut 3 ani de facultate, cat si pentru cele cu 4 ani.

Pentru 2009, cifra de afaceri este estimata la 55.000 de euro, o parte din contracte fiind deja semnate.

“Desi avem un public destul de restrans, suntem destul de multi care ne concuram in acest domeniu. Cu toate acestea, o sa mai dureze un timp pana cand lumea va accepta ca si traditie acest tip de eveniment”, afirma asociatul grupului Gaudeamus.

In urmatorii ani, Simona Garleanu si asociatul sau vor sa continue ce au inceput anul acesta, si anume extinderea in provincie.

In momentul de fata, firma de organizare de festivitati de absolvire are patru persoane care se ocupa de contractare si planning de evenimente, iar in sezon mai coopteaza aproximativ 30 de colaboratori.


Nunti in aer liber

Nunti in aer liber
“Participand la o multitudine de nunti ale prietenilor, ne-am izbit de lipsa de aer si de aglomeratia din localurile din Bucuresti. Si am vrut altceva. Am vrut aer, am vrut spatiu, am vrut o nunta precum cele pe care le vezi la televizor”, declara Simona Garleanu. Asa a aparut I Do Weddings.

Investitia initiala in acest proiect a fost de 100.000 euro, bani pe care actionarii i-au utilizat pentru amenajarea terenului si a cortului, dar si pentru partea de logistica. Pe parcurs, s-au mai investit aproximativ 40.000 euro, deoarece firma a fost solicitata pentru niste evenimente mai mari decat se prognozase inainte (baluri de absolvire), care au depasit capacitatea spatiului. In acest an, se vor mai face cateva investitii, nu foarte mari, in amenajare, decor.

Piata de organizare a nuntilor nu este inca foarte dezvoltata in Romania. “Sunt putine firme care intr-adevar se implica in organizare. La noi, conceptul de organizare inca inseamna furnizare de produse si cam atat. Mai avem mult de invatat”, considera reprezentanta grupului Gaudeamus.

In momentul actual, sunt cam zece concurenti seriosi pe piata, conform opiniei Simonei Garleanu. “Nu suntem multi, dar avem si un public mult mai restrans, un public care isi doreste altceva pentru nunta, care sa nu fie traditional.”

Anul trecut, compania a obtinut o cifra de afaceri de 55.000 euro din organizarea de nunti “in aer liber” si mizeaza pe o crestere de pana la 150.000 euro in 2009.

In urmatorii cinci ani, Simona si cei doi asociati ai sai au in plan extinderea ariei de evenimente, bazandu-se in acest sens pe firma de catering pe care au deschis-o la jumatatea anului 2008, Enjoy Catering: “Putem sa facem, astfel, foarte multe evenimente cu logistica proprie”, conchide aceasta.

Locatia proprie I Do Weddings se afla in mijlocul naturii, la 15 km de Bucuresti, pe DN3. Cortul, de peste 500 de metri patrati, care poate gazdui pana la 300 de persoane pentru un eveniment sitting si pana la 600 de pesoane pentru un eveniment standing este amplasat pe marginea lacului si dispune de foisor, ponton si zona de relaxare.

Un model al acestei afaceri a fost gasit in sistemul de organizare al nuntilor din Statele Unite, ideea pornind de la simplul fapt ca majoritatea evenimentelor la americani au loc in aer liber, chiar si fara cort, uneori in curtea din spatele casei, dar si din punctul de vedere al organizarii unei nunti; spre exemplu, in SUA, un wedding planner nu se ocupa doar de aranjamente, ci de toate actiunile pe care le implica un astfel de eveniment.