Jumatate de milion de euro tinta de afaceri pentru 2009

Kallista Finance a fost reorganizata in anul 2008, cand partenerii actuali ai firmei si-au pus in comun cunostintele, expertiza si experienta, pentru a profita de oportunitatile timpului prezent.
Daca intentia initiala era sa dezvolte preponderent intermedierea financiara, cand criza sistemului bancar era deja previzibila, actionarii companiei s-au reorientat rapid spre recuperarea de creante, si au facut foarte bine, considera ei, pentru ca cerere pentru un astfel de serviciu exista in mod evident.

“Numarul actual de clienti nu este prea mare, deoarece suntem nou-veniti. Importanta este valoarea creantelor transferate spre valorificare de cei cativa clienti, care este apreciabila. Si mai important este faptul ca incheiem un nou contract aproape in fiecare zi”, a declarat Mihaela Lupu (foto), partener al Kallista Finance, avocat si practician in insolventa.

Tipul de business in care activeaza compania nu este “capital intensiv”, insa, pana in momentul de fata, s-au investit in jur de 200.000 euro in afacere, majoritatea banilor fiind folositi pentru amenajarea spatiului, pentru echipamente si comunicatii.

“Cheltuielile operationale nu sunt foarte mari in prezent, dar suntem in plin proces de recrutare de personal si ne asteptam sa mai investim pana la 500.000 euro pentru a ajunge la nivelul de dezvoltare pe care ni l-am propus anul acesta”, spune Lupu.

In ordinea importantei, fondurile vor fi orientate spre personal, marketing, comunicare si echipamente.

Tot in 2009, compania si-a propus obtinerea unei cifre de afaceri de peste jumatate de milion de euro.

Recuperarea de creante: O piata cu 5-6 societati serioase si cateva zeci de clovni

Recuperarea de creante: O piata cu 5-6 societati serioase si cateva zeci de clovni
Cererea de astfel de servicii a generat o emulatie in start-up-uri sau reorientari, ceea ce inseamna ca, la fel ca si in cazul altor business-uri, oportunismul reprezinta o caracteristica importanta. In functie de pregatirea si experienta anterioara a celui sau a celor care se lanseaza in acest tip de afaceri, iau nastere doua tipuri de societati.

In opinia Mihaelei Lupu, un prim segment ofera srict servicii de recuperare, cu tot ceea ce implica aceasta activitate, iar un al doilea nivel de companie furnizeaza servicii mai complexe, de management al creantelor, care include, pe langa recuperare, intermedierea si/sau scontarea creantelor, monitorizarea lor si urmarirea incasarii, rapoarte de credit si bonitate.

De asemenea, un segment aparte este cel al societatilor de recuperare a creantelor, care ofera servicii societatilor cu zeci de mii de conturi (gen societati de telefonie mobila sau societati care furnizeaza utilitati). “Evident ca, in astfel de situatii, este vorba despre o cu totul alta infrastructura, care necesita zeci de operatori, linii de comunicatii, echipamente speciale.”

Avand acest background, este greu sa calculam nivelul competitional al pietei de recuperare de creante din Romania, mai ales data fiind dinamica actuala. In schimb, “datele pe care le avem la dispozitie ne indreptatesc sa presupunem ca recuperarea de creante este o piata in care se afla 5-6 societati serioase si cateva zeci de clovni”, potrivit reprezentantei Kallista Finance.

Totusi, Lupu caracterizeaza piata din care face parte si Kallista Finance ca fiind una dinamica, cu perspective bune de crestere, dar si cu necesitati de reglementare si imbunatatire a cadrului legal si a procedurilor in materia executarii silite si a insolventei.

In ceea ce priveste profitabilitatea business-ului creat, trebuie lamurit, mai intai, despre ce fel de profitabilitate vorbim. “Daca vorbim de profitabilitatea capitalului investit, cifrele sunt spectaculoase. Daca vorbim de marja de profit raportata la cifra de afaceri, cifrele sunt peste marjele altor industrii, dar in nivelele medii ale serviciilor financiare”, enunta actionarul companiei. Profitabilitatea este, pana la urma, determinata de iscusinta.

Kallista Finance are drept model marile firme de consultanta care imbina expertiza financiara cu cea juridica, oferind clientilor mai multe servicii personalizate. “Sunt cateva exemple de reusita foarte interesante si in Romania. Noi cladim acesta afacere cu un gand de exit intr-un orizont de 5-7 ani.” Cand ai, inca de la inceput, ideea valorificarii prin vanzare a afacerii in care ai investit, este o cu totul alta strategie de dezvoltare decat in situatia in care vrei sa-ti faci o sursa proprie si constanta de venit pe termen lung. Dinamica este cu totul alta, discutam de un alt model de business”, adauga ea.

Ce faci pe timp de criza? Tragi aer in piept si te detasezi de rutina zilnica

Ce faci pe timp de criza? Tragi aer in piept si te detasezi de rutina zilnica
Un prim raspuns recomandat de Mihaela Lupu este sa te restructurezi.

Apoi, sa tragi aer in piept si sa te detasezi putin de rutina zilnica, imaginand noi directii de actiune si noi metode a face bani. Pentru Kallista Finance este, cel putin intr-o prima faza, o perioada buna. Daca insolventa debitorilor va creste ca urmare a crizei, atunci lucrurile vor fi mai complicate.

Principalul efect al crizei este lipsa de resurse si exacerbarea neincrederii. Dezvoltarea din ultima perioada a segmentului de business in care activeaza compania de recuperare de creante este determinata de criza sau, mai degraba, de anticiparea efectelor crizei.

Atunci cand bancile nu-si mai onoreaza nici macar liniile de capital circulant angajate (cum se intampla in prezent), multe societati, in lipsa de solutii, se finanteaza prin neplata datoriilor catre furnizori si/sau catre stat, explica asociatul Kallista Finance. Creantele au toate sansele sa devina, in astfel de situatii, active neperformante pentru societatile care au livrat marfuri sau care au prestat servicii cu plata la termen. Lipsite de resurse, aceste societati ajung si ele, la randul lor, in situatia de a nu-si onora obligatiile scadente.

Se naste, in acest mod, un cerc vicios extrem de periculos. Societatile diligente cauta solutii pentru a limita pierderea resurselor si isi urmaresc cu atentie nivelul si structura creantelor. “Atunci cand constientizeaza ca recuperarea creantelor este o activitate care consuma resurse importante si necesita cunostinte juridice si procedurale, ne cauta pe noi, societati specializate in astfel de servicii. In esenta, decizia de a incheia un contract cu o societatea specializata in recuperarea creantelor este rezultatul unei analize de cost de oportunitate. In privinta evolutiei viitoare, apreciez ca piata va avea o crestere sesizabila atunci cand bancile vor scoate creantele neperformante la iveala. Deocamdata prefera sa le ascunda prin tehnici de reesalonare si refinantare”.

Revenind la Kallista Finance, care este un “boutique” de servicii financiare, in sensul ca ofera clientilor sai consultanta personalizata in domeniul financiar si juridic, intentioneaza sa se dezvolte accelerat in acest an, si sa devina unul dintre primii cinci jucatori pe acest segment de piata (in sectorul business-to-business).

Experienta anterioara a Mihaelei Lupu i-a oferit posibilitatea unei analize atente a comportamentului comerciantilor in ceea ce priveste reglementarea prin contracte a activitatii desfasurate, facturarea serviciilor prestate sau a bunurilor livrate, urmarirea incasarii contravalorii serviciilor prestate: “Am avut posibilitatea de a observa modalitatile agresive de recuperare a creantelor utilizate de anumite societati avand acest obiect de activitate, prin exercitarea abuziva a unor cai procesuale care, dincolo de faptul ca nu erau apte a-i asigura creditorului posibilitatea recuperarii creantei, il expuneau, in plus, riscului de a plati debitorului cheltuieli de judecata si, eventual, despagubiri pentru prejudiciul de imagine cauzat.” Asadar, profesionalismul, buna cunoastere a reglemetarilor legale in materie, o atenta analiza a fiecarei creante si a fiecarui debitor din perspectiva reputatiei si a solvabilitatii sale, sunt esentiale pentru identificarea celei mai potrivite strategii de actiune in scopul desfasurarii cu succes a activitatii de recuperare creante.

Compania, cu sapte angajati in prezent, vrea sa-si dubleze numarul de salariati in urmatoarele trei luni.

Mihaela Lupu a absolvit Facultatea de Drept din cadrul Universitatii Bucuresti in anul 2000. Pana la aceasta data a activat ca avocat consultant pentru una dintre cele mai importante institutii media din Romania. Este specializata in insolventa, fiind, in aceasta calitate, consultant al uneia dintre marile firme de audit active in Romania si este membra a Baroului din Bucuresti si a Uniunii Nationale a Practicienilor in Insolventa din Romania.