Reorientare de criza

Reorientare de crizaDupa ce timp de doi ani a condus Otto, apartinand companiei germane de comert prin catalog cu acelasi nume, Olivia Nechitoaia s-a vazut pusa in situatia de a se reorienta profesional, intrucat firma prin care Otto isi desfasura activitatea in Romania, Adra Retail, se afla in curs de inchidere din cauza contextului economic nefavorabil. In plus, un element care a contribuit la aceasta situatie a fost pretul ridicat al produselor practicat de compania germana, ceea ce a dus la o scadere treptata a vanzarilor.

Adra Retail a fost infiintata in iunie 2006 si intial a fost detinuta de omul de afaceri german Adrian Ragnar Thiess si de grupul RTC. In septembrie 2007, firma a fost preluata in totalitate de reprezentantul german.

La randul sau, sotul Oliviei Nechitoaia, inginer electronist, a lucrat pentru un centru de proiectare american, care a fost inchis de compania-mama in urma scaderii comenzilor.

Acesta s-a ocupat de realizarea site-ului noii firme si in prezent este responsabil de administrarea acestuia.

“Firma Olivo Organic a fost lansata pe piata romaneasca in ianuarie 2009 cu o investitie de 10.000 de euro, marea majoritate in stocuri, insa investitia va creste odata cu aducerea marcilor noi. Fiecare marca noua implica o investitie de minim 5.000-10.000 de euro”, a declarat, pentru Wall-Street, Olivia Nechitoaia (foto).

In prezent, portofoliul de produse cuprinde doar marcile Bioselect si Olivellenic (ambele certificate organic de catre AIAB-ICEA), produse in Grecia, si Naturafrica (unt de shea pur nerafinat si unt de cacao), produs in Africa de Vest si ambalat in Germania.

“In noul catalog vom avea cateva marci in premiera pe piata romaneasca, Aubrey Organics (SUA), Jasmin Organics (Australia), plus o marca poloneza si una greceasca de cosmetice si alimente bio pentru copii. Suntem de asemenea in discutii cu o firma olandeza producatoare de suplimente nutritive”, explica Olivia Nechitoaia.

Ce urmeaza

Ce urmeazaPentru acest an reprezentantii Olivo Organic estimeaza vanzari de cel putin 50.000 de euro. In plus, firma isi propune sa devina principalul comerciant de produse bio prin catalog.

“Am pornit cu magazinul online si distributie in farmacii si magazine bio, insa scopul nostru este sa devenim principalul comerciant de produse bio prin catalog, ma refer aici la catalogul destinat clientului final, nu la un sistem MLM (mai degraba un sistem gen Yves Rocher). Farmaciile nu sunt un canal de distributie eficient datorita neimplicarii farmacistilor, dar si termenelor mari de plata (intr-o perioada de criza financiara nu e rentabil sa blochezi bani in marfa pentru perioade mari). Ne vom axa pe catalog si distributie in magazine bio, care din fericire sunt din ce in ce mai numeroase”, spune Olivia Nechitoaia.

Produsele Olivo Organic sunt certificate de AIAB-ICEA drept cosmetice bio-organice sigure pentru consumator si pentru mediu, avand la baza ulei de masline extravirgin cultivat organic. Gama cuprinde produse pentru par, fata, corp, sapunuri, respectiv produse speciale pentru barbati.

Printre produsele care inregistreaza cele mai mari vanzari sunt cele de ingrijire a corpului (lotiuni de corp, gel de dus, unt de shea), urmate de produse de ingrijire a parului (sampoane si masti de par).

Potrivit Oliviei Nechitoaia, produsele Olivo se diferentiaza de oferta existenta pe piata si prin practicarea unor preturi mai mici.

“Deocamdata mergem pe adaosuri foarte mici care sa faca produsele noastre organice mai accesibile consumatorului, deoarece acestea au de obicei preturi prohibitive. Un alt element este faptul ca nucleul gamei noastre sunt produsele pe baza de ulei de masline organic, considerat un ingredient minune al frumusetii. Un al treilea element este catalogul”, declara Nechitoaia.

Printre principalele planuri pentru acest an se numara lansarea catalogului de vara, urmat de cele de toamna si iarna (va avea aparitie trimestriala) si realizarea unei campanii pe termen lung menita sa educe consumatorul de cosmetice, dar si alimente, din Romania cu privire la produsele organice.

“In acest sens vom organiza incepand din septembrie o serie de evenimente in principalele orase ale tarii, la care vom invita toate persoanele interesate sa se familiarizeze cu conceptul bio. De asemenea, intentionam sa organizam o campanie in facultati, prin care sa atragem atentia tinerilor asupra conceptului de bio, dar si asupra unor actiuni ecologiste”, afirma Olivia Nechitoaia.

Bio - un concept cvasi-necunoscut in Romania

Bio - un concept cvasi-necunoscut in RomaniaReferindu-se la piata produselor cosmetice bio din Romania, reprezentantul Olivo Organic spune ca este o industrie aflata in plina dezvoltare.

“Din fericire s-a nascut de curand, din nefericire este inca foarte la inceput. Consumatorul este neavizat, conceptul bio-organic este cvasi-necunoscut, suntem foarte departe de piata europeana sau americana, insa probabil vom recupera cu aceeasi viteza cum am facut-o si in alte domenii (vezi rata de penetrare a Internetului sau cresterea generala a retailului)”, crede Olivia Nechitoaia.

Potrivit acesteia, piata cosmeticelor bio reprezinta mai putin de un sfert din industria totala a produselor bio, respectiv 5 milioane de euro.

“Cum piata de cosmetice este estimata la 900 milioane de euro, cred ca 0,55% este o cifra nesemnificativa fata de pietele dezvoltate unde cosmeticele bio reprezinta cca 5% din totalul cosmeticelor vandute. Moda bio a pornit din Statele Unite si este foarte raspandita in Germania, Anglia si Franta, unde cota de piata a cosmeticelor organice ajunge pana la 5% din totalul cosmeticelor vandute si se preconizeaza o dublare a cifrei in urmatorii ani”, explica Nechitoaia.

Care este profilul cumparatorului roman de produse cosmetice organice?

“Avand in vedere pretul ridicat, cumparatorul - mai degraba cumparatoarea, barbatii romani nefiind deosebit de preocupati de sanatatea lor - are cel putin venituri medii, provine din mediul urban si este educat. In ceea ce priveste varsta, desi ne asteptam la o medie de varsta de 35 de ani, deoarece odata cu inaintarea in varsta creste interesul pentru pastrarea sanatatii si a frumusetii, media de varsta este de 29 de ani”, crede Olivia Nechitoaia.

In ceea ce priveste impactul crizei financiare asupra pietei de cosmetice bio, reprezentantul Olivo Organic spune ca efectele vor fi reduse datorita gradului de dezvoltare al industriei.

“In Romania, piata este foarte mica, de aceea impactul crizei financiare este pe masura - mic. Cei care consumau bio si nu isi mai pot permite vor fi inlocuiti de altii care acum afla ce inseamna bio si incep sa consume”, afirma Nechitoaia.