De la angajati la proprietari

De la angajati la proprietari“Cand am inceput acest business, nu exista un interes foarte mare in acest domeniu. Noi (n.r. Felix Istrate si Dragos Ghita, fondatorii companiei) am lansat un business in zona transporturilor deoarece lucrasem la o firma care activa in sector”, arata Istrate (foto), director general si unul din cei doi fondatori ai casei de expeditii Agnis Trading.

Infiintata in anul 2002, Agnis Trading este, in prezent, unul din principalii jucatori ai pietei locale de intermediere a transporturilor rutiere interne si internationale de marfuri. Ce face compania, mai exact? Optimizeaza costurile clientilor si le asigura acestora un pret de transport mai redus.

Conceptul de casa de expeditie este imprumutat din strainatate. In Romania, piata este inca mica, spune Felix Istrate, desi regasim aici multinationale care se ocupa de furnizarea unor astfel de servicii. Agnis se localizeaza pe un segment de nisa, insa se ocupa doar de transporturi interne.

Inainte sa deschida acest business, Istrate a lucrat jumatate de an pentru o firma care facea aproximativ acelasi lucru. Chiar daca era o companie de talie mica, cu 8 camioane, el a preluat modelul impreuna cu asociatul sau, Dragos Ghita, l-au ajustat si au creat propriul business.

Au inchiriat o garsoniera pentru trei luni, au achizitionat un calculator si o imprimanta si au demarat afacerea. Totul cu 1.000 euro, bani proveniti din salariile celor doi, stranse cu constiinciozitate in timp.

“Trei clienti ai companiei la care lucrasem anterior au vrut sa colaboreze cu noi cand au auzit ca ne deschidem propria afacere. Ne-au spus ca ei lucreaza cu oamenii, nu cu firma, si au devenit clientii nostri. Chiar daca erau companii mici, pentru noi a fost de bun augur si ne-a dat incredere ca putem continua ceea ce tocmai incepusem”, isi aminteste Felix Istrate.

Agnis, in cifre

Agnis, in cifreDe cand s-au lansat in afaceri si pana in prezent au trecut circa sapte ani. In acest timp, cei doi asociati au schimbat garsoniera pe un apartament de trei camere, au extins echipa si s-au avantat in a construi un sediu nou, la iesire din Bucuresti, spre Popesti-Leordeni.

“Pentru ca eram limitati de spatiu, ne-am decis sa ne construim propriul sediu. La un prim calcul am observat ca daca facem un imprumut la banca, rata lunara este, practic, aproximativ egala cu chiria unui sediu”, explica fondatorul casei de expeditii.

Investitia totala in sediul construit acum circa doi ani de zile s-a ridicat la 2,5 milioane euro si va fi recuperata, potrivit estimarilor lui Istrate, in cinci ani din momentul demararii proiectului.

Business-ul celor doi este unul destul de profitabil. Anul trecut, compania a avut afaceri de 10 milioane euro, iar profitul brut a fost de aproximativ 9-10% din cifra de afaceri.

Numarul de tone de marfa pe care l-a transportat Agnis pentru clientii sai anul trecut a fost de 650.000, iar itinerarul flotei furnizorilor de transport cu care colaboreaza a insumat 8.970.000 km.

In 2009, seful Agnis Trading estimeaza afaceri la acelasi nivel ca anul precedent. “Diferenta este data de cursul valutar si, oarecum, de criza. In contextul actual, trebuie sa muncim de doua ori mai mult, deoarece am fost nevoiti sa prelungim termenele de plata si sa castigam noi clienti pentru a compensa scaderea provocata de ceilalti”, spune Istrate.

In momentul actual, compania se afla in primii cinci jucatori ai pietei de transport intern, sustine fondatorul firmei, iar in 2009 este tintita pozitia de lider.

Agnis are in jur de 40 de angajati, exceptand personalul administrativ, si tot cam atatia clienti activi.

Printre clienti se numara Baumit, Deutek, Wienerberger, Coca Cola HBC Romania, Zarea sau Parmalat, potrivit site-ului companiei.

“Anul acesta am castigat doi clienti mari, a caror identitate nu poate fi dezvaluita”, a adaugat reprezentantul companiei.

Portofoliu de afaceri

Portofoliu de afaceriIn momentul in care s-a simtit nevoia unui sediu mai mare, cei doi asociati ai Agnis au angajat cativa ingineri si s-au apucat si de constructii.

“Am vazut ca ne pricepem, iar faptul ca ne-a placut ne-a determinat sa ne facem propria firma de constructii, in loc sa apelam la altcineva”, a spus Felix Istrate.

Apoi, cei doi au cumparat mai multe terenuri, unul chiar in apropiere de sediul firmei lor, unde urmau sa construiasca un bloc.

Din cauza crizei economice si, implicit, a crizei imobiliare, ei au ramas cu terenurile blocate. Dupa ce se va incheia situatia actuala, acestia vor reanaliza oportunitatile de investitie in sectorul respectiv.

In plus, Istrate si Ghita se mai ocupa si cu transportul de ciment vrac. Ei transporta, prin 6 camioane, ciment catre un client.

De curand, ei s-au hotarat sa deschida o firma de distributie de materiale de constructii in Dubai.

“Initial, ne gandeam la Kuweit, deoarece aveam o cunostinta acolo care ne putea ajuta. Insa legile ne obligau sa avem un asociat din tara respectiva si asta ne-ar fi incurcat destul de mult”, explica el.

In domeniul constructiilor, afacerile merg mai bine in Dubai decat la noi, chiar daca se spune ca volumul lucrarilor a scazut, potrivit lui Istrate. Totodata, “acolo exista o altfel de sustinere din partea statului, marile proiecte beneficiaza de un ajutor sporit, iar procedurile pentru infiintarea unei firme nu sunt foarte complicate”.

Pentru business-ul din Dubai, cei doi au investit 30.000-40.000 euro, iar suma se afla in continua crestere.

“Investitia initiala in marfa atinge 200.000 euro, iar cea in stocuri - 300.000”, completeaza Felix Istrate.

Pentru primul an de existenta al business-ului din Orient, actionarii companiei nu au decat un singur obiectiv, iar acela nu tine de atingerea unei anumite cifre de afaceri sau a unui profit – “vrem doar sa vindem; si am investit prea mult ca sa nu reusim sa facem asta”.