De unde a venit schimbarea

De unde a venit schimbareaDe cand au inceput sa circule in presa articole referitoare la plecarea sa de la Ness, nu au contenit telefoanele date de “o multime de jurnalisti de business” care doreau sa afle de ce a facut pasul acesta.

“Motivul plecarii mele de la Ness nu mi se pare atat de relevant cat mi se pare ceea ce am de gand sa fac de acum inainte. In plus, mi se pare normal ca o persoana sa renunte la job-ul pe care il are in momentul in care simte nevoia de schimbare”, a declarat, intr-un interviu acordat Wall-Street, Dragos Nicolaescu.

Iar aceasta schimbare nu poate fi neaparat mai buna, adauga el.

La Ness, Nicolaescu a fost pus sa identifice si sa implementeze o strategie de crestere a companiei. Daca initial totul parea ca merge de minune, ca se afla pe aceeasi lungime de unda cu managementul integratorului de sisteme si solutii IT&C, dupa cateva luni au inceput sa apara neconcordantele.

“Eu am propria mea viziune de a conduce, as putea spune chiar ca este una revolutionara, iar managementul Ness are o alta, conservatoare. Ii inteleg, pe de o parte, fiindca imi dau seama ca sunt banii lor, compania lor, si au astfel dreptul sa faca ce vor”, spune fostul country manager Ness.

El compara relatia pe care a avut-o cu sefia companiei cu una de cuplu: “Stiti, intr-o casnicie, cand sotul si sotia nu se mai inteleg, nu mai urmaresc acelasi lucru, aleg sa se desparta. La fel am facut si noi. Bineinteles, cei de la Ness au fost putin debusolati de faptul ca am ales sa plec – ei se asteptau sa nu fiu atat de transant pe pozitia mea si credeau ca putem ajunge la un compromis.”

Insa, in situatia actuala, Nicolaescu nu are de gand sa mai faca vreo concesie in ceea ce inseamna afaceri. Tocmai de aceea a ales sa-si deschida propriile business-uri (pentru inceput sunt trei la numar) si sa faca ceea ce isi doreste, in loc sa se angajeze intr-o multinationala.

El motiveaza aceasta hotarare prin faptul ca se intampla, la un moment dat, sa iti doresti altceva decat ce ai facut pana la un moment dat.

“In cazul meu, de cand m-am angajat prima oara, mi-am propus sa muncesc cat de mult pot, sa ajung in culmea carierei, sa castig cat mai multi bani, sa ma aflu intr-o pozitie cat mai mare de conducere, sa acumulez cat mai multe cunostinte si o experienta bogata, sa fiu cunoscut, iar la 40 de ani sa imi dau demisia si sa ma pensionez. Intre timp am vazut ca acest principiu nu este valid in societatea actuala si am realizat ca, dupa ce te obisnuiesti cu un anumit ritm de viata, nu poti sa renunti la tot si sa iesi la pensie, sa devii pasiv, practic sa te detasezi de tot ce ai facut cu succes o buna perioada de timp”, explica el.

Ca alternativa, Nicolaescu s-a hotarat sa porneasca mai multe business-uri sau, cum le numeste el, “initiative si proiecte noi”, prin care sa dea oamenilor ocazia sa traiasca “in complementaritate cu valorile si nevoile lor”.

Afacerea numarul 1 Boutique de freelanceri

In demersurile sale de a incepe business-uri pe cont propriu, fostul sef al Fujitsu si Ness vine cu o experienta de 14 ani in IT si 6-7 ani in management.

“Am vazut impactul pe care il au firmele mari si deficientele acestora asupra oamenilor, angajatilor si nu pot spune ca este unul pozitiv. Solutia mea pentru acest lucru este legata de freelanceri si start-up-uri, afaceri mici”, explica el.

Unul din proiectele sale se axeaza pe dezvoltare personala. “Ma gandesc de 2-3 ani la acest business, mai exact de cand am vazut ca solutia multor grupuri profesionale sta in dezvoltarea personala a individului – angajat. In prezent, in situatia economica actuala, vad o solutie de criza, care sta in decizia a cat mai multor persoane de a lua controlul asupra propriilor vieti si de a porni afaceri in care sa se regaseasca, din care sa castige bani facand ceea ce le place”, arata el.

“Chiar si in Romania vedem tot mai multi oameni care renunta la a fi angajati si pornesc propriul business – iar asta e o revolutie care nu poate fi oprita dupa parerea mea”, adauga Nicolaescu.

Asadar, el vrea sa porneasca o firma de consultanta. Care e conceptul acestui proiect?

“Vreau sa lansez o platforma de promovare a freelancerilor, prin care sa ofer celor care fie sunt freelanceri, fie vor sa faca acest pas, promovare si o masa critica de servicii suport de care au nevoie ca sa devina autosustenabili cat mai repede”, spune el.

In prezent, nu exista o astfel de platforma, iar fiecare freelancer are nevoie de un contabil, de un specialist in vanzari, marketing, PR – el nu poate sa “fie de toate”, dupa cum afirma fostul sef al integratorului american de sisteme IT.

Dar un freelancer nu dispune de bani pentru a avea acces din prima clipa la serviciile unor oameni specializati care sa-l ajute sa-si deschida propria afacere. Aici intervine platforma lui Nicolaescu: ea va ajuta freelancerii sa se autosustina si sa devina, in acelasi timp, un consortiu de freelanceri, pentru ca acestia sa poata accesa, impreuna, tot felul de licitatii sau proiecte, care depasesc puterea unui singur om.

“Un freelancer nu ar putea sa semneze un contract de consultanta IT cu Romtelecom, spre exemplu, dar 100 de freelanceri ar putea, pentru ca sunt 100 din cei mai buni consultanti de pe piata”, arata noul antreprenor.

Acesti freelanceri targetati de Nicolaescu vor putea sa plateasca o anumita taxa de serviciu pentru a avea acces la platforma sau un procent din venitul pe care il obtin prin intermediul acestei platforme.

Platforma ii va ajuta pe freelanceri sa se promoveze si nu va fi una pasiva. “Ma gandesc aici la servicii de relatii publice, de promovare, la proiecte la care vor avea acces (n.r. freelancerii), la o divizie de vanzari”, mentioneaza el.

Afacerea numarul 2 Incubator de afaceri

Dragos Nicolaescu crede foarte mult in start-up-uri, dupa cum insusi sustine. “Ele au aparut si continua sa se lanseze foarte multe chiar si in perioada de criza, pentru ca sunt multi oameni care isi pierd locurile de munca si atunci se hotarasc sa inceapa propria afacere. Insa, fiind la inceput, ei vin doar cu munca si cu ideea. De aceea m-am gandit sa lansez un incubator de afaceri”, a declarat el.

Incubatorul de afaceri e menit sa ofere suportul si consultanta de care are nevoie un business. Nicolaescu urmeaza sad ea consultanta start-up-urilor, sa le asigure expertiza de care au nevoie ca sa supravietuiasca, la costuri rezonabile, ajutate de relatiile pe care le are acesta in companiile din Romania si de investitorii, respectiv investitiile pe care le poate atrage.

“Cel care vrea sa deschida o afacere nu detine o serie intreaga de resurse, pentru ca nu si le permite de la inceput. Totodata, el nu are finantare si nici vizibilitatea necesara pentru a-si asigura un start bun. Eu, prin networkingul pe care il am, pot sa atrag din punct de vedere al finantarilor o multime de persoane, garantandu-le ca au posibilitatea sa obtina un profit din afacerea in care investesc, la un risc mic”, explica fostul manager.

De asemenea, el crede ca poate atrage pana la 10 – 15 milioane euro fonduri de investitii.

“Iar cu banii respectivi pot ajuta persoanele care vor sa se lanseze in afaceri sa-si creasca si sa-si consolideze businessul cat mai bine. Ceea ce vreau eu sa fac provine din experienta, dar si din greselile mele.”

Nicolaescu se asteapta ca din 2010 sa apara din ce in ce mai multi investitori, care sa caute afaceri sustenabile, de durata.

“Cred ca vor fi tot mai multi oameni care vor vrea sa investeasca in afaceri. De exemplu, sa pui 100.000 euro sa deschizi o cafenea e mai greu, pentru ca vorbim de o suma mare, dar sa gasesti 10 oameni care sa puna cate 10.000 euro este mai usor. Ce sa mai vorbim cand sunt deja 100 de oameni care pun cate 1.000 – atunci e si mai usor. Iar daca ne gandim ca acea cafenea ar avea practic 100 de investitori, care au la randul lor prieteni si cunostinte, inseamna ca ea o sa aiba din start profit. De ce nu?”, exemplifica fostul sef Ness.

Iar in loc ca persoanele respective sa apeleze la banci si sa faca imprumuturi, Nicolaescu a gandit un proiect care e menit sa ofere consultanta si sa caute investitori pentru SMB-uri (small and medium business – companii mici si mijlocii).

Afacerea numarul 3, un ONG

Afacerea numarul 3, un ONGA treia initiativa este un ONG, numit de fostul country manager Centru European de Dezvoltare Profesionala – un loc unde trainerii freelanceri sa poata beneficia de sali de curs pentru a invata diverse lucruri, iar costurile implicate sa fie suportate de clienti.

“Acest centru ar trebui sa adune si sa consolideze toti oamenii care au nevoie sa se dezvolte si care, mai ales, constientizeaza aceasta nevoie. Eu vreau sa creez o unitate care sa nasca idei noi si care sa se autoconduca, gasindu-si propria cale de dezvoltare.

Imi imaginez centrul ca fiind o cladire mare, cu spatiu de socializare, sali de curs, cu un mic cinematograf de arta, unde persoanele inscrise creeaza legaturi, relatii si, astfel, proiecte noi”, arata el.

Pentru acest centru, Dragos Nicolaescu va trebui sa gaseasca investitori, finantare (costul total al unui astfel de centru presupune cateva milioane de euro investite).

“Prin acest ONG caut sa creez in mod cert un nucleu care, dupa ce va ajunge la o masa critica, va putea sa se autosustina. Nu ma intereseaza sa fac bani cu el, daca imi doream asta ramaneam la conducerea unei companii. Ceea ce vreau, in prezent, este sa fac o schimbare.”

Pe acest lucru pune accentul Nicolaescu. Prin cele trei business-uri pe care urmeaza sa le lanseze la sfarsitul primului trimestru din 2010 – inceputul celui de-al doilea, el vrea sa schimbe “profound valorile si obiectivele mediului de afaceri autohton”.

Pe langa proiectele prezentate mai sus, el mai are si alte initiative, cum ar fi cea a infiintarii unei gradinite japoneze sau a unei cafenele “in care sa se interactioneze, nu doar sa se consume”.

“Iar pe masura ce voi vorbi cu tot mai multi oameni sunt convins ca se vor gasi si altii care sa-mi impartaseasca ideile”, incheie antreprenorul.