Un business care i se potriveste ca o manusa

Un business care i se potriveste ca o manusaIdeea de a deschide o agentie de turism care sa propuna fiecarui client al sau vacante personalizate i-a venit lui Sorin Stoica (foto) la sfarsitului lui 2007, la un an dupa ce a vandut business-ul in retail-ul cu telefoane mobile, Dasimpex.

“In perioada in care ma ocupam de afacerea in retail-ul GSM, am inceput sa calatoresc alaturi de sotia mea in destinatii din ce in ce mai indepartate de casa. Astfel, am prins gustul vacantelor. Dupa vanzarea Dasimpex catre fondul spaniol de investitii GED Capital, m-am hotarat sa investesc in prima agentie de turism tailor made din Romania. Aveam in acel moment o echipa specializata in consultanta de business”, explica antreprenorul.

Un model de business pentru a demara afacerea Eturia nu a avut. Singurul lucru care a stat la baza start-ului agentiei de turism a fost propria sa experienta.

“In calatorii am intampinat mai mereu probleme in a gasi solutii pentru a imi personaliza vacantele. Din acest motiv am adoptat conceptul tailor made (vacante customizate pentru fiecare client in parte). Sursele de inspiratie au fost afaceri similar din Marea Britanie, piata cea mai dezvoltata pe acest tip de vacante”, povesteste Stoica.

Cand a ales sa puna bazele Dasimpex, el a judecat mai degraba pragmatic. Isi imagina ca retailul GSM este un domeniu profitabil si de viitor. “Si se pare ca nu m-am inselat”, arata el.

In schimb, cand a venit vorba de Eturia, Sorin Stoica a pus bazele unei afaceri nascute din pasiune. “Totul a pornit de la un hobby de-al meu - calatoriile - si acum imi dau seama ca este exact business-ul care mi se potriveste ca o manusa.”

Antreprenorului i se pare foarte atractiv domeniul turismului, iar asta pentru ca iti ofera zilnic noi provocari: "afli lucruri noi, descoperi oameni, locuri, istorie, cultura. Practic, esti permanent supus unui proces de invatare."

Alaturi in afacerile pe care le-a inceput a fost sotia sa, Daniela Stoica. Impreuna cu ea a investit aproximativ 1,5 milioane euro in Eturia, care s-a lansat oficial pe piata locala in octombrie 2007.

“Principala investitie a constituit-o sediul companiei, transferat din vechiul business, a carui valoare este estimata la circa un milion de euro. Pe langa aceasta am mai investit 200.000 de euro in calatorii de documentare, care au ca scop cunoasterea la nivel de detaliu a hotelurilor, serviciilor si atractiilor locale”, explica Stoica.

In plus, proprietarii agentiei de turism tailor made au mai investit 100.000 euro in echipamente, calculatoare, servere, aplicatii de lucru si inca 100.000 in sustinerea afacerii, in salarii si promovare.

Afaceri de 3 mil. euro in 2009

Afaceri de 3 mil. euro in 2009Ca orice afacere, gradul de profitabilitate al ei depinde de eforturile facute si de investitii, de modul in care te preocupa afacerea, de studierea pietei sau de cat de bine sunt pregatiti angajatii pe care ii ai, de cum reusesti sa iti fidelizezi clientii, este de parere seful Eturia.

In primul an de la lansarea agentiei, adica in 2008, compania a avut o cofra de afaceri d eun milion euro. Pentru anul in curs, seful ei estimeaza afaceri de 3 milioane euro. “Marja de profit a crescut cu 25% in acest an, in special datorita maririi puterii de negociere cu partenerii externi”, adauga el.

De cand a lansat Eturia, Stoica nu a trecut prin nici un moment dificil. “Sper nici sa nu fie cazul. Spre exemplu, in Dasimpex, la nici sase luni de la lansare am avut un furt la magazinul principal, soldat cu o paguba de circa 40.000 dolari, intreg capitalul de lucru de la acel moment. A fost un moment in care puteam sa renunt la business, dar am avut puterea sa o iau din nou de la zero”, isi aminteste managerul.

Inedit la acest tip de agentie este faptul ca fiecare client isi poate personaliza vacanta, in functie de propriile preferinte. Angajatii Eturia, in numar de 15, discuta cu fiecare persoana in parte, afla care sunt dorintele si preferintele potentialului client si astfel ii “deseneaza” vacanta care i se potriveste.

“De asemenea, faptul ca vizitam de mai multe ori pe an toate destinatiile pe care le vindem ne ofera o imagine foarte clara asupra unei anumite zone in momentul in care o promovam in fata clientului”, arata Sorin Stoica.

Clientii Eturia provin din medii diverse – in general, sunt oameni carora le place sa descopere, sa viziteze, sa caute lucruri noi. “Sunt oameni care isi doresc flexibilitate si servicii de calitate, dar si expertiza din partea agentiei de turism.”

Tarifele pentru pachetele vandute de Eturia depind de destinatie, de tipul de vacanta, de numarul de zile, de clasa hotelurilor etc. Pretul mediu per pachet turistic vandut de Eturia este 1000 euro/persoana, conform sefului agentiei.

Despre sine, Sorin Stoica crede ca este mai mult decat un manager. El se considera un lider. Despre business-ul Eturia, el spune ca se afla in extindere continua. A lansat trei site-uri, www.republicadominicana.ro, www.sejurexotic.ro, www.eturia.ro/honeymoon, lucreaza la alte proiecte similare si aduce lunar in protofoliu alte destinatii sau produse.