1 / 4

Cand un antreprenor vrea sa vanda inainte de a primi o oferta, pleaca cu un «handicap»

Daca cea mai importanta tranzactie a ultimilor doi ani a fost achizitia Zapp de catre Cosmote pentru aproximativ 207 de milioane de euro, pe langa aceasta tranzactie au mai fost si alte achizitii mai mici, in unele cazuri precum cel al retailerului online eMag dezvoltarea companiei dupa schimbarea actionariatului fiind spectaculoasa.

Motivele pentru care un antreprenor alege sa vanda un pachet partial sau integral din business depind de la caz la caz: uneori acestea sunt personale, alteori fondatorul nu mai are bani pentru a face fata cheltuielilor sau pentru a creste afacerea, isi doreste sa lanseze un business intr-o alta industrie, sau, pur si simplu, este un antreprenor care dezvolta companii special pentru a le vinde.

Florian Nila, unul dintre cei patru fondatori ai Visual Soft, compania care a dezvoltat Autovit.ro (foto), cel mai mare site de vanzari de masini second-hand din Romania si care a fost vandut anul trecut catre grupul media sud-african Naspers, spune ca o companie ar trebui vanduta in functie de cat de mult antreprenorul se mai poate implica in afacere, de profitabilitatea sau pierderile acesteia, de sentimente, de profilul celui interesat sa cumpere, dar si de conditiile vanzarii, pretul fiind un criteriu important.

“Atunci cand un antreprenor decide sa vanda inainte de a primi o oferta pleaca la drum cu un «handicap», intrucat initiativa ii apartine si trebuie sa fie pregatit sa faca multe compromisuri in fata eventualului cumparator, care constientizeaza dorinta vanzatorului de a scapa de afacere si va incerca sa profite de situatie”.

In acelasi timp, intr-o tranzactie initiata de vanzator, antreprenorul nu poate impune conditii legate de bunul mers al afacerii, fiind obligat sa accepte ce ofera cumparatorul pentru ca obiectivul este vanzarea.

Printre motivele pentru care Florian Nila a ales sa iasa anul trecut din business s-au numarat problemele de sanatate, timpul tot mai mare pe care era nevoit sa-l aloce dezvoltarii acestuia, dorinta de a face o pauza si faptul ca dupa foarte multe oferte primite, compania era vanduta catre un nume cu experienta in online.

Pe de alta parte, daca un antreprenor primeste o oferta atunci cand nu s-a gandit inca sa vanda afacerea, oferta trebuie analizata foarte bine.

“Pasul urmator este sa refuzi din start prima oferta! Daca tu nu vrei sa vinzi si nu ai dat de inteles niciodata ca ai vrea sa faci asta, e clar ca afacerea ta este tentanta pentru altii. Mai mult, poti selecta un cumparator care sa nu iti puna pe butuci afacerea pentru a o creste pe a lui, ci unul care sa o dezvolte astfel incat peste ani sa-ti poti spune «Uite ce mai afacere, eu i-am pus bazele!»", ii sfatuieste Nila pe cei care au primit propuneri de vanzare a afacerii.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri