Antreprenorii sunt la fel oriunde in lume

Antreprenorii sunt la fel oriunde in lumeAmericanul Doug Richard traieste in prezent in Marea Britanie, iar jobul sau este acela de a ajuta antreprenorii, despre care crede ca sunt, in general, “oameni cool, cu personalitate".

Unul dintre primii invitati ai show-ului Dragon’s Den de la BBC, emisiune similara "Arenei Leilor" din Romania, la care participa Marius Ghenea, fondatorul Fit Distribution, Richard a creat sapte companii: cinci in Statele Unite si doua in Marea Britanie. In opinia sa, un antreprenor este asemenea unui inginer, care in loc sa construiasca echipamente, creeaza prin inovatie si perspicacitate produse sau servicii pe care oamenii le pot cumpara si utiliza.

Dupa ce a cunoscut mai multi antreprenori romani, ii caracterizeaza ca fiind persoane intuitive, vizionare, pragmatice, dispuse sa isi asume riscul de a face ceva nou. "Antreprenorii sunt la fel oriunde in lume. Nu doar ca nu ii intereseaza prea mult de riscul pe care si-l asuma, dar incep businessuri fara sa aiba experienta, tocmai pentru ca au incredere in ideea lor, mai ales daca este una buna, si sunt siguri pe ei", explica Richard.

Pe de alta parte, Marius Ghenea vede antreprenorul roman mai degraba ca unul de optiune decat de necesitate, asa cum se intampla, in opinia sa, in alte tari ale lumii, adica un antreprenor de viziune. "Majoritatea romanilor au viziuni remarcabile, doar ca o mare parte nu reusesc sa le transpuna si in planuri de actiune realizabile sau nu le executa suficient de bine pe parcurs."

Nu in ultimul rand, spre deosebire de Marea Britanie, Statele Unite sau alte tari cu traditie antreprenoriala, oamenii de afaceri romani sunt, in cvasitotalitatea lor, prima generatie de antreprenori – parintii lor nu au fost antreprenori, din cauza perioadei comuniste, in care antreprenoriatul a fost reprimat atat in activitatea propriu-zisa, dar mai ales in spirit. Iar aceasta lipsa de continuitate si de «mostenire» culturala antreprenoriala face cu atat mai necesare programele de educatie in acest sector. Astfel s-a nascut si programul School for Startups, lansat de Doug Richard si Marius Ghenea.

Antreprenoriatul se invata

Antreprenoriatul se invataSchool for Startups (S4S) s-a nascut in anul 2008, la initiativa lui Doug Richard, cunoscut ca "antreprenor in serie" si angel investor. Printr-o programa analitica extrem de concentrata, School for Startups ofera instruire specializata privind problemele fundamentale pe care antreprenorii trebuie sa le inteleaga pentru a avea succes.

In februarie 2011, School for Startups va veni in Romania pentru a derula un nou program de educatie antreprenoriala, S4S Romania, impreuna cu Fundatia Post-Privatizare. S4S Romania presupune un an de instruire, consiliere si indrumare a tinerilor antreprenori din intreaga tara.

Printr-o serie de opt evenimente, Doug Richard va construi un program de instruire intensa pentru 200 de tineri antreprenori pe tot parcursul anului la Bucuresti si la Cluj, invatandu-i pas cu pas cum sa-si construiasca propria afacere de succes.

"O afacere profitabila trebuie sa le ofere consumatorilor ceea ce isi doresc, trebuie sa le vanda produse sau servicii la preturi accesibile, dar care sa asigure, totodata, siguranta veniturilor obtinute de antreprenor", potrivit lui Richard.

In opinia sa, lansarea unui startup nu este un lucru dificil de facut. Iar un business puternic, sustenabil si profitabil nu depinde de sansa pe care o are antreprenorul, de locul in care acesta s-a nascut, de cum a fost educat si nici nu este ceva genetic.

Conform lui Ghenea, vestea buna este ca, desi anumite calitati antreprenoriale au si caracteristici native, majoritatea atributelor necesare unui antreprenor de succes se pot invata, se pot educa. Un antreprenor trebuie sa aiba viziune, dar sa fie in acelasi timp riguros si determinat in actiune, sa ii motiveze si sa ii energizeze pe ceilalti, sa fie un bun judecator de caractere, sa fie cinstit si corect, sa gandeasca pozitiv si, nu in ultimul rand, sa fie un decision-maker. Toate aceste calitati sunt de fapt specifice nu doar antreprenorilor, dar si liderilor in general, pentru ca antreprenoriatul acopera o gama mai larga de activitati, nu doar pe cele economice: exista antreprenori sociali, politici, antreprenori de cunostinte, etc.

Fondatorul S4S sustine ca, daca un antreprenor incearca sa observe problemele care pot aparea in afacerea sa si sa gaseasca solutiile potrivite pentru acestea, atunci antreprenoriatul nu este o «meserie» grea.

"Nimeni nu s-a nascut antreprenor. De aceea, cine vrea sa intre in afaceri, trebuie sa invete anumite lucruri, sa dobandeasca anumite cunostinte si abilitati care sa faca businessul sa mearga", adauga el.

Insa, pe langa absenta unei mosteniri culturale, antreprenorilor romani le lipsesc in mare masura modelele si metodele antreprenoriale, potrivit lui Marius Ghenea (foto). "E foarte greu sa creezi modele antreprenoriale in doar 20 ani de dezvoltare democratica si de economie de piata. Iar putinele modele existente sunt foarte rar prezentate publicului interesat de antreprenoriat, din cauza tabloidizarii presei si a faptului ca presa de business (singura care prezinta aceste modele) are inca o audienta mult prea de nisa".

Cu privire la lipsa metodelor, si aici lucrurile sunt clare. "Intr-o tara cu o cultura antreprenoriala indelungata (in Marea Britanie, antreprenoriatul modern a inceput odata cu Revolutia Industriala, acum 300 ani, fata de cei numai 20 ani de antreprenoriat din Romania), daca un antreprenor are o problema, stie unde sa caute raspunsuri, exista resurse si informatii disponibile, exista posibilitatea de a gasi best-practice in aceeasi industrie sau in afaceri similare, transferul de cunostinte este mult mai simplu, astfel ca cele mai bune metode de lucru (best-practice) ajung mult mai repede de la o afacere antreprenoriala la alta", a mai spus Ghenea.

Care este secretul succesului antreprenorial?

Care este secretul succesului antreprenorial?Un antreprenor care se confrunta cu dificultati nu stie unde sa caute metodele potrivite pentru a-si rezolva problemele.

In plus, antreprenorii romani, au si anumite temeri. Spre exemplu, teama ca nu vor putea obtine finantarea necesara pentru a dezvolta afacerea conform cu planul lor, teama ca nu vor gasi oamenii potriviti (sau ca vor fi pacaliti/furati de colaboratori, angajati, parteneri), teama ca se vor impiedica in prea multe obstacole birocratice, intr-un stat care inca nu incurajeaza suficient initiativa antreprenoriala, dar si teama ca cineva le va fura planul/ideea/proiectul si le va folosi in propriul beneficiu.

Daca temerile cu privire la finantare, oameni si birocratia statului sunt absolut reale si trebuie rezolvate cat mai bine, cat mai repede, dupa cum afirma Ghenea, teama cu privire la furtul ideii este, in opinia business angel-ului roman, marcata de o mica doza de paranoia antreprenoriala.

"Consider ca nicio idee nu este cu adevarat valoroasa, pana cand nu este pusa in practica, iar valoarea ei depinde tocmai de aceasta implementare intr-un proiect real de business. Aici este adevaratul «secret» al succesului antreprenorial, in implementare, nu in idee."

Totodata, o idee excelenta ar fi ca orice roman care doreste sa devina antreprenor, sa incerce (fie pe cont propriu, fie intr-un program organizat) sa invete cat mai multe lucruri despre antreprenoriat inainte de a porni o afacere.

"Daca stau sa ma gandesc, am nevoie de o scoala (si un examen) pentru a conduce o masina, am nevoie de o scoala foarte lunga (si de multe examene) pentru a preda un curs unor elevi sau studenti, dar oricine poate deveni antreprenor fara nici un fel de studii si fara vreun examen, desi antreprenoriat inseamna sa conduci oameni, companii, proiecte, cu toate implicatiile acestor activitati, inclusiv cu riscul de a avea un esec si de a pune in pericol bunastarea angajatilor si a colaboratorilor, nu doar a ta ca antreprenor. Eu cred ca, desi se spune de multe ori ca « antreprenoriatul nu se invata », o scoala pentru viitorii antreprenori este o varianta foarte buna de a rezolva mai bine toate aceste temeri caracteristice romanilor si de a gasi solutii inainte de momentul in care esti pus in fata unor decizii extrem de dificile", explica presedintele Fit Distribution.

Este insa Romania o piata atractiva pentru cei care vor sa lanseze un startup? Doug Richard este de parere ca e loc pentru antreprenori in aproape orice piata, intrucat fiecare comunitate are propriile nevoi. El crede ca Romania este o piata atractiva, din multe puncte de vedere si considera ca romanii au toate conditiile pentru a se descurca pe cont propriu.

Marius Ghenea le recomanda celor care vor sa inceapa un business sa analizeze in primul rand care este piata pentru afacerea pe care vor sa o inceapa, sa o inteleaga cat mai bine si sa vada care este pozitionarea optima pe respectiva piata, sa verifice cu atentie daca sunt intrunite toate conditiile pentru a incepe acea afacere si apoi sa inceapa cu toata determinarea si entuziasmul tineresc, chiar daca li se va spune ca au putine sanse de succes.

"Si chiar daca prima incercare va fi cumva un esec, le recomand sa incerce din nou, invatand din experienta anterioara si evitand greselile facute in trecut, pentru ca si esecul are un efect important in dezvoltarea unui antreprenor, mai ales la o varsta tanara", a conchis antreprenorul.