Pasul urmator - Asocierea agentiilor locale cu tour operatori din afara

Pasul urmator - Asocierea agentiilor locale cu tour operatori din afara“In urmatorii trei ani vom vedea mutari spectaculoase din piata de turism din Romania. Piata va suferi o transformare in sensul ca tour operatorii din Europa si din afara Europei vor dori sa intre in Romania. Nu au facut-o pana acum pentru ca nu a ajuns piata la nivelul care sa ii intereseze. Acum, piata este interesanta. Va fi foarte greu pentru o agentie din Romania sa reziste in fata acestor competitori, pentru ca ei vin cu forta si logistica net superioara”, a declarat, pentru Wall-Street, Adrian Albu (foto), director general Visit Romania.

Albu sustine ca pasul urmator va fi asocierea agentiilor locale cu tour operatori din afara pentru a-si mari piata de desfacere, existand deja agentii care au facut acest pas sau au preferat asocierea cu investitorii interesati de zona de turism romanesc.

Piata turistica din Romania este destul de competitiva, in opinia lui Albu, cu un numar foarte mic de agentii tour operator care ofera programe proprii si o multime de agentii mici axate pe revanzare, cel mai adesea turism de masa pentru romanii care prefera sa isi petreaca vacantele in strainatate, chiar si pe bani putini.

“Exista doar 10 agentii care ofera servicii incoming destinate turistilor straini. Trebuie sa ai o imagine foarte buna si sa poti convinge un tour operator sa iti trimita turistii”, completeaza si Cristina Teodoru, director comercial in cadrul Visit Romania.

Destinatiile de incoming vizate de agentie sunt Japonia, care asigura 30% din strainii fascinati de Romania, Franta, Rusia, Canada, SUA, Italia, Polonia, Bulgaria. “Oferim si programe combinate Romania-Bulgaria, Romania-Polonia, Romania-Ucraina, Romania-Ungaria, cu parteneri din tarile vecine. Este mare lucru pentru un turist care vine in Romania sa gaseasca pe cineva care vorbeste aceeasi limba - turistii se simt mai comod si capata mai multa incredere”, spune Teodoru.

De la incoming si sport la corporate travel si outgoing

De la incoming si sport la corporate travel si outgoingInca de anul trecut, Visit Romania se afla in pragul unor schimbari menite sa aduca un aer proaspat agentiei fondate in urma cu peste zece ani. Agentia s-a pozitionat de la inceput pentru organizarea de servicii turistice pentru turistii straini in Romania, dar si a activitatilor sportive. Initial, agentia a activat sub denumirea Simpa Sport, afacere inceputa de Gheorge Fodoreanu in 1994, ulterior acesta parasind in martie 2007 afacerea devenita Visit Romania.

“Am fost parteneri de mai bine de zece ani ai Federatiei Romane de Fotbal (FRF) si am asistat la toate succesele Nationale din 1994 pana in 2006. Am fost prezenti prin organizarea logisticii pentru ei si pentru suporterii romani care au calatorit la Campionate”, a spus Albu. Desi in prezent FRF a ales o alta companie ca partener, Visit Romania se mandreste cu organizarea sejurilor pentru Euro 2008, cand “am deplasat un numar de 250 de turisti in Elvetia pe segmentul middle-high. Acesta este segmentul pe care activam in acest moment”.

“Nu suntem o agentie recunoscuta pentru turismul de masa. Am ramas pe incoming si incercam si nisa de outgoing pe segmentul tailor-made”, spune Albu. Pe scurt, acesta ar fi parcursul agentiei dupa 2007.

Cunoscuta pe lansarea incoming-ului in Romania, intr-o perioada cand outgoing-ul nu era profitabil, neexistand si o clasa de mijloc in Romania, Visit Romania s-a specializat in circuite culturale destinate strainilor care au vazut in Romania o tara unica, urmat de turismul corporate, asigurat tot de strainii care profita uneori de timpul extra pentu a vedea mai mult din universul romanesc.

“Vorbim de Transilvania, Maramures, Valea Oltului, Delta, ceea ce a fost promovat pana acum ca si imagine a Romaniei. Este greu sa vii sa promovezi litoralul romanesc la targuri unde vin Grecia, Spania, Turcia: promovam ceea ce este specific si unic”, mentioneaza Albu, care afirma ca “aproximativ 30%” din veniturile agentiei sunt asigurate de acest tip de servicii culturale.

Scadere de 25% a vanzarilor in acest an

Scadere de 25% a vanzarilor in acest anDupa 1999, cand agentia devine partener asociat al companiei internationale de travel management Carlson Wagonlit, Visit Romania a mizat si pe componenta de corporate travel, in prezent 31% din activitate revenind turismului de afaceri. “Comparativ cu 2007, ca si portofoliu, numarul de clienti a scazut. O data cu inchiderea parteneriatului cu Carlson Wagonlit, un numar de clienti au migrat catre societatea nou infiintata. Era vorba despre clienti negociati la nivel global si directionati catre Visit Romania. Clientul vine, ratele sunt stabilite la nivel global, singura grija este sa oferi servicii la acelasi nivel calitativ ca si in tara lor de origine”, explica managerul agentiei.

Politica de grup a partenerului strain, care a decis sa isi infiinteze propria structura in Romania, va influenta negativ in acest an veniturile agentiei, an in care se va diversifica si strategia de atac a pietei. “Per total, in 2007 am avut 10 milioane de euro, iar pentru 2008 am prognozat 7-8 miloane de euro, o scadere de circa 25%, normala in perioada curenta in care tebuie sa ne regrupam dupa retragerea Carlson Wagonlit”, enunta Albu.

Agentia mai are un as in maneca. Departamentul de evenimente sportive asigura, in medie, 10% din incasari, anul acesta mai mult datorita Euro 2008, procentul variind in functie de evenimentele care se deruleaaza anual si sunt de interes pentru fanii romani. “La Olimpiada nu ne-am implicat, nu am avut parteneriat cu Comitetul Olimpic Roman (COR) sa avem acces la bilete, iar distanta mare de deplasare a facut un numar destul de mic din romani sa participe. Cred ca din Romania nu au plecat mai mult de 200 de turisti la Olimpiada”, estimeaza managerul Visit Romania.

In primele sase luni ale anului, Visit Romania a cumulat venituri de 3,6 milioane de euro. Chiar daca vanzarile totale vor fi in scadere in acest an, se anunta o crestere a profitului net: “In 2007, de cand a venit in agentie, profitul net a crescut de cinci ori fata de 2006, la aproximativ 300.000 de euro. Previziunile pentru 2008 sunt sa avem o crestere de 10%, pentru ca este o etapa de restructurare ca urmare a reasezarii dupa plecarea Carslon Wagonlit”.

Competitivitate pe outgoing si destinatii... altfel

Competitivitate pe outgoing si destinatii... altfelAnul trecut, o data cu schimbarea conducerii, agentia a adoptat o noua strategie care continua diversificarea serviciilor turistice de nisa. De aceasta data, miza este outgoing-ul.

“A fost decizia din 2007 sa infiintam un departament de outgoing. Pana acum nu am avut un astfel de departament, agentia fiind axata pe alte servicii. Ne-a motivat piata si trendul, faptul ca un numar din ce in ce mai mare de romani decid sa calatoreasca in afara granitelor in concediu. Este pacat ca agentia sa nu aiba si un astfel de departament”, a spus Albu.

Compartimentul de outgoing, desi intr-o faza incipienta in 2007, se va relansa in toamna, cu oferte care tintesc clientii middle si high-class. “Ne-am stabilit ca strategie sa oferim programe turistice pentru romani de la un nivel peste medie, spre lux tailor-made, create in functie de profilul clientilor. Nu ne-am propus sa facem turism de masa, este greu sa concuram cu firmele specializate pe acest lucru care au chartere etc”, a continuat managerul Visit Romania, precizand ca exista deja clienti care apeleaza la agentie pentru excursii individuale pe destinatii europene si exotice, implicand si cererea de avioane private sau limuzine de lux.

Agentia nu va concura direct cu agentiile de turism din top 3, dar nici nu isi doreste acest lucru. Planurile pentru toamna 2008 indica o atentie sporita pentru destinatii mai putin frecventate de romani in prezent, propunand educarea gusturilor publicului roman care isi permite o vacanta intr-un loc mai aparte.

“Suntem constienti ca o astfel de activitate nu poate concura cu celelalte agentii, noi suntem cunoscuti mai mult in afara decat in Romania pe partea de incoming si evenimente sportive”, considera Albu, care va lansa anul vitor oferte pentru Cancun si Punta Cana (Republica Dominicana), pentru destinatii exotice ca Dubai, iar in Europa pentru Austria.

Turismul romanesc, influentat de trend

Turismul romanesc, influentat de trendNoutatea agentiei va fi promovarea intensa a Rusiei ca destinatie turistica, in prezent Rusia fiind una din tintele turismului de afaceri. “Incercam sa readucem in atentia romanilor ce inseamna Rusia. Ca si planuri, vom incerca sa deschidem o croaziera pe Marea Neagra, cu plecare din Odesa si vom lansa pentru toamna acestui an un program pe tarile baltice.

Inainte de 1990, Rusia era o destinatie preferentiala pentru turistii din Romania, datorita faptului ca se primea mai greu viza pentru tarile din vest si era deci o destinatie accesibila. Rusia s-a schimbat foarte mult in ultimii ani, a evoluat, Saint Petersburg si Moscova sunt destinatii interesante. Consideram ca ceea ce se poate vedea este la nivelul Europei Occidentale”, a motivat Albu alegerea.

La fel ca si moda, Albu este convins ca turismul depinde foarte mult de trend, avand incredere in abilitatea romanilor de a-si diversifica optiunile de petrecere a timpului liber, momentan orientate spre destinatiile calde imediate, ca Bulgaria, Turcia si Grecia.

“Intr-un an merge bine o destinatie, anul viitor poate sa nu mearga. De cativa ani merg bine Turcia, Grecia, Spania, Italia, dar oamenii vor vrea si altceva, vor aparea noi destinatii la moda. Din pacate, Romania ca destinatie turistica nu e de ajuns promovata de statul roman. Vin din urma puternic Croatia, Slovenia”, spune albu, dezamagit de pozitia slaba a turismului intern in piata.

Exista si factori negativi care influenteaza alegerile in turism ale romanilor – conflicte interne, probleme sociale si politice -, dar si factori pozitivi care ar putea propulsa Romania ca o destinatie nu doar de business, cum sunt festivalurile locale, interesul comunitatilor pentru a promova unicitatea locurilor etc, dezvoltarea infrastructurii. “Sunt turisti care doresc sa vina in Romania. Lipsa infrastructurii si dezinteresul comunitatilor locale fac ca multe agentii sa se orienteze astazi spre destinatii pentru romani in strainatate”, enunta Albu.

Vanzare doar cu conditia pastrarii managementului

Vanzare doar cu conditia pastrarii managementuluiAgentia este momentan in mainile a sase actionari, persoane fizice romane (n.r – printre care Albu si Teodoru ), fiecare cu o cota egala, plus o echipa de 35 de angajati. Atractivitatea turismului, cel putin in urmatorii trei ani, care va genera schimbari prin intrarea mai multor tour operatori straini, va avea si o influenta asupra Visit Romania, una din cele mai longevive agentii romanesti. Vor fi strainii interesati de agentia de nisa sau vor exista fuziuni interne cu alte agentii din piata?

“Nu am primit oferte de cumparare din Romania, doar din afara. Au fost discutii cu cateva firme mari, deocamdata nimic concret. As accepta sa vand cu conditia pastrarii managementului. Ideea nu este ca vinzi afacerea, este vorba de o continuitate a afacerii sub o alta forma, la un alt nivel, mult mai inalt”, explica managerul Visit Romania.

Nivelul inalt se refera si la deschiderea unor noi orizonturilor pentru agentiile de turism romanesti. “Fiecare incearca sa aduca afacerea la un nivel inalt, pentru a negocia de pe o pozitie inalta asocierile cu turoperatorii externi. Nu vin ei sa faca turism in Romania, ei vin cu alta logistica si piete de desfacere”, incheie Albu, insistand inca o data pe intervalul 2009-2012 si mutarile spectaculoase ce vor veni dupa episodul Happy Tour-GED Eastern Fund II de anul trecut.