Ponderea serviciilor contra-cost: 10-20%

Ponderea serviciilor contra-cost: 10-20%Desi operatorii traditionali anunta pierderi, reduceri de personal sau anulari de zboruri din cauza crizei, companiile low-cost afirma ca afacerile cresc vazand cu ochii, fiind in continua dezvoltare a rutelor.

De la servicii de catering, la surplus de bagaje, la alegerea locului in aeronava, chiar pana la prioritatea la imbarcare, totul se plateste in cazul operatorilor low-cost, iar tarifele cerute pentru aceste servicii nu sunt nici pe departe scazute, ci mai degraba premium. Daca pretul unui bilet incepe de la 20-30 de euro, poti cheltui cu usurinta o suma similara daca bei o cafea si mai ai cateva kilograme de bagaje in plus sau daca preferi un loc langa fereastra.

“Circa 75-80% dintre pasagerii nostri folosesc in medie unul sau mai multe servicii suplimentare”, a declarat, pentru Wall-Street, Natasa Kazmer (foto), director de comunicare al Wizz Air. Si in cazul companiei italiene My Air numarul pasagerilor care folosesc aceste servicii este destul de ridicat, ajungand pana la 40%.

Ponderea pe care o au serviciile contra-cost in cifra de afaceri a operatorilor low-cost nu este deloc una neglijabila. “Serviciile care nu sunt incluse in pretul biletului reprezinta circa 10% din cifra de afaceri anuala”, declara Florentina Ivan, marketing manager al operatorului low cost local Blue Air. Avand in vedere ca cifra de afaceri a operatorului local cu tarife scazute a fost de 120 milioane euro in 2008, reiese ca, in cazul Blue Air, 12 milioane de euro au provenit anul trecut din servicii contra-cost.

In cazul Wizz Air, ponderea serviciilor contra-cost este si mai mare. “Veniturile provenite din servicii suplimentare reprezinta aproximativ 20% din totalul incasarilor si sunt o componenta in crestere a activitatii Wizz Air. Strategia noastra este de a scadea tarifele de calatorie (costul efectiv al biletului) si de a oferi cat mai multe servicii pentru pasageri”, declara reprezentantul Wizz Air. Compania a raportat pentru anul 2008 o cifra de afaceri de 59 milioane euro, circa 12 milioane provenind din serviciile extra oferite la imbarcare sau in timpul zborului.

Bagajele, cea mai importanta sursa de venituri

Bagajele, cea mai importanta sursa de venituriToti pasagerii care calatoresc cu un low-cost, indiferent de numele acestuia, trebuie sa plateasca intre 5-25 euro pentru fiecare bagaj preluat la cala (exclusiv cel de mana, care nu se taxeaza).

In cazul companiei Germanwings, taxa de bagaj normal este de 10 euro dus/ intors. Daca inregistrarea bagajului se face mai tarziu, direct la aeroport, atunci taxa ajunge la 20 euro/bagaj. Pentru un bagaj si mai mare de 30 de kg se va achita taxa aditionala de 8 euro/kg.

In cazul Wizz Air, daca un pasager calatoreste cu un bagaj de mana cu o greutate mai mica de 10 kg, acesta poate beneficia de un tarif de zbor de 50 de lei (cu toate taxele incluse) daca anunta acest lucru online, si de 20 euro daca se prezinta direct la aeroport.

Pe langa bagajul de mana care poate ajunge pana la 10 kg, pasagerii Wizz Air trebuie sa plateasca 25 euro pentru un excedent de bagaj de pana la 5 kg, 50 euro pentru 6-10 kg, 75 euro pentru 11-15 kg, 100 euro pana la 30 de kg si 150 euro pentru bagaje de 31-50 kg.

„Cel mai popular serviciu se refera la bagaje, intrucat oamenii realizeaza faptul ca daca au in vedere acest lucru din timp si specifica online faptul ca vor calatori cu bagaje, va fi mai ieftin decat daca se vor prezenta direct la aeroport cu bagajele respective”, mai declara oficialul Wizz Air.

In cazul My Air, excendentul de bagaje se taxeaza cu 12 euro pentru fiecare kilogram in plus.


Cateringul in aer, mai scump decat pe pamant

Cateringul in aer, mai scump decat pe pamantPretul produselor oferite de operatorii low-cost in timpul zborului concureaza si cu cele mai “pretentioase” cafenele sau restaurante din Capitala. O cafea, de exemplu, poate costa intre 2-4 euro, o bautura racoritoare - intre 3-5 euro, 3-5 euro pentru o supa, pana la 6 euro - un sandwich, in timp ce un pachet de tigari ajunge la 30 de euro. “Circa 5% din veniturile companiei provin din serviciile de catering oferite in timpul zborului”, declara Andreas Engel, PR manager Germanwings.

Pe langa tarifele percepute din catering si bagaje, operatorii low-cost isi rotunjesc veniturile cu taxe pentru prioritatea la imbarcare, rezervare unui anume loc, booking sau modificare de data, nume sau ruta.

Principalii operatori de pe piata locala de low-cost sunt Blue Air, cu un milion de pasageri transportati in 2008, Wizz Air, care a inregistrat anul trecut 900.000 clienti, si My Air - cu 400.000 de pasageri transportati anul precedent.