Putine falimente sau retrageri de pe piata din Romania

Putine falimente sau retrageri de pe piata din RomaniaTouroperatorul care a dat startul retragerilor de pe piata locala a fost Flynova, divizia locala a grupului Novatours, cel mai mare touroperator din Tarile Baltice, care si-a suspendat pe termen nelimitat activitatea din Romania din cauza situatiei economice. “Probabil ca vor mai fi si alti touroperatori care vor lua in calcul plecarea din Romania, nu numai din cauza problemelor de aici, ci pe fondul problemelor pe care le au si in alte tari”, a declarat, pentru Wall-Street, Alin Burcea.

Acesta nu crede insa ca vom asista la un numar mare de falimente ale agentiilor de turism, chiar daca este de parere ca acum ne confruntam cu varful crizei in Romania, care va dura pana spre sfarsitul acestui an. “Anul 2008 a fost unul foarte profitabil pentru agentiile de turism care mai au inca resurse pentru a face fata crizei. Cei mai loviti de criza vor fi cei care si-au bazat strategia pe segmentul de evenimente, care acum s-a redus la jumatate, sau cel de turism intern, care a avut o scadere de peste 30% in iunie si inceputul lui iulie”, mai spune Burcea, care adauga ca octombrie si noiembrie reprezinta perioada in care agentiile se vor lupta cel mai mult pentru supravietuire.

Achizitionarea agentiilor care se confrunta cu probleme pe fondul crizei nu este in planurile de dezvoltare ale companiei. “Prefer sa pastrez toate resursele pentru noi. Daca aveam un fond de investitii in spate cu siguranta am fi cumparat pentru ca preturile sunt foarte bune”, considera Burcea.

Desi la inceputul anului estima o cifra de afaceri in scadere cu doar 10% fata de cele 52 de milioane de euro raportate anul trecut, dupa primul semestru al anului declinul companiei a fost dublu.” La 6 luni am avut un declin de 20%, pana la 16 milioane euro. Desi este greu de facut previziuni, cred ca vom termina anul 2009 cu aceeasi diminuare, sub scaderea pietei, care va fi cu siguranta mai mare de 20%”, mai spune proprietarul agentiei de turism.

Declinul moderat al agentiei conduse de Burcea se datoreaza si masurilor timpurii pe care acesta le-a luat in intampinarea crizei: reducerea cu 10% a numarului de angajati, pana la circa 120 de persoane, si inchiderea a doua filiale din Cluj-Napoca si Timisoara.

Piata locala a agentiilor de turism a rulat circa 800 mil. euro in 2008, in crestere cu 25% fata de 2007, printre competitorii Paralela 45 numarandu-se Happy Tour, Eximtur, Aerotravel, Marshal Turism sau J'Info Tours.

Vinde hotelul Stil pentru a-si plati creditele bancare

Vinde hotelul Stil pentru a-si plati creditele bancareOmul de afaceri are in plan vanzarea hotelului Stil din Capitala pentru obtinerea de cash-flow pentru sustinerea celorlalte afaceri, fiind in discutii avansate cu 2-3 persoane. “Pretul hotelului in care am investit 3,4 milioane de euro este de 2,5 milioane de euro, pe care ii voi folosi pentru acoperirea unei mari parti din creditele bancare si pentru dezvoltarea agentiei de turism, afacerii Chicco si a unui proiect rezidential de 75 de apartamente in Snagov”, spune Burcea, care anul acesta a mai vandut 14 apartamente detinute pe litoral.

Proiectul din Snagov este unul in care seful Paralela 45 crede foarte tare. “Caut un investitor care cel mai probabil va fi israelian pentru ca ei stiu sa faca afaceri. Am facut pana acum 30% din proiect in urma unei investitii de 2,4 milioane de euro si am mai avea nevoie de inca 4,5 milioane de euro. Daca pana la inceputul lui august voi gasi un partener, in septembrie 2010 va fi gata”, explica Burcea, care este sigur ca nu va avea probleme in a vinde aceste apartamente la un pret de 1.100 de euro metrul patrat.

Un alt business pe care omul de afaceri intentioneaza sa-l sprijine este afacerea Chicco, ce se ocupa cu importul si distributia de articole pentru copii.

Burcea vrea sa asigure si cash-flow pentru agentia de turism. “Avem multi clienti corporate, care in momentele actuale tind sa-si prelungeasca termenul de plata”, a mai spus acesta.

Marul discordiei intre Elena Udrea si Alin Burcea

Marul discordiei intre Elena Udrea si Alin BurceaProprietarul Paralela 45 crede ca reorientarea catre turismul intern pentru 2009 ar putea fi o strategie viabila pentru jucatorii locali in contextul crizei, insa este nevoie de o promovare mai agresiva din partea Ministerului Turismului. “Nu am vazut masuri concrete cu efect imediat ale ministerului pentru a promova turismul intern. Suntem in plin sezon estival si programului “Litoralul pentru toti” nu i s-a facut deloc publicitate, i-a reprosat acesta ministrului Turismului.

Burcea considera ca promovarea turismului intern este vitala pentru hotelierii locali, care s-au bazat foarte mult pe eveniment in ultimii ani. “Trebuia promovat turismul intern pentru ca altfel mor hotelierii. Pe Valea Prahovei, de exemplu, unde sunt foarte multe locuri de cazare, acestia s-au axat in mare parte pe evenimente si au neglijat partea turistica. Gradul de ocupare a acestor unitati este de sub 50%”, explica acesta.

O alta divergenta de opinii intre agentiile de turism si minister este limitarea comisionului agentiilor pentru tichetele de vacante. “Ideea cu limitarea comisionului la 10% pentru tichetele de vacanta nu face altceva decat sa limiteze piata. Ajungem astfel sa vinedem doua pachete similare la preturi diferite. Ministerul trebuie sa inteleaga ca aceste tichete sunt o modalitate de palta, nu una de reducere”, mai spune Burcea, care ocupa si functia de vicepresedinte ANAT.

Acesta vede insa si lucrurile bune pe care le-a facut actualul ministru al Turismului. “Un ministu este inteligent nu neaparat daca vine cu idei bune, ci daca realizeaza care sunt acestea. Dupa 8 ani de asteptare, Elena Udrea a introdus tichetele de vacanta si inscrierile timpurii, iar acum vrea sa dea drumul Legii Turismului”.

Agentiile trebuie incurajate sa aduca turisti straini

Agentiile trebuie incurajate sa aduca turisti strainiCum turistii straini lipsesc cu desavarsire din Romania, nici agentiile de turism nu se inghesuie sa promoveze acest segment. “In prezent sunt cam 1.000 de agentii care fac outgoing si doar 20 care fac si incoming pentru ca nu este un segment profitabil. Daca s-ar acorda un bonus de 2-3 euro pentru fiecare turist strain in Romania, numarul acestora ar creste”, explica vicepresedintele ANAT.

O alta problema cu care se confrunta agentiile este prezentarea la targurile internationale unde ar trebui sa primeasca suport din partea autoritatilor pentru deplasarea la aceste evenimente sau tiparirea de brosuri informative despre Romania.

“Ar trebui sa ne promovam cat mai mult in tarile slave, in special in Rusia, in Germania si in Franta. Spania iese din discutie pentru ca acolo economia este la pamant”, spune Burcea privitor la turistii care ar trebui targetati.

Nepromovarea Bucurestiului ca destinatie turistica pentru straini este inca una dintre problemele care trage in jos segmentul de incoming. “Bucurestiul nu este deloc o destinatie turistica pentru ca nu avem centre de informare, un site tursitic sau un tur al orasului”, a explicat seful Paralela 45.