1 / 5

Putine falimente sau retrageri de pe piata din Romania

Touroperatorul care a dat startul retragerilor de pe piata locala a fost Flynova, divizia locala a grupului Novatours, cel mai mare touroperator din Tarile Baltice, care si-a suspendat pe termen nelimitat activitatea din Romania din cauza situatiei economice. “Probabil ca vor mai fi si alti touroperatori care vor lua in calcul plecarea din Romania, nu numai din cauza problemelor de aici, ci pe fondul problemelor pe care le au si in alte tari”, a declarat, pentru Wall-Street, Alin Burcea.

Acesta nu crede insa ca vom asista la un numar mare de falimente ale agentiilor de turism, chiar daca este de parere ca acum ne confruntam cu varful crizei in Romania, care va dura pana spre sfarsitul acestui an. “Anul 2008 a fost unul foarte profitabil pentru agentiile de turism care mai au inca resurse pentru a face fata crizei. Cei mai loviti de criza vor fi cei care si-au bazat strategia pe segmentul de evenimente, care acum s-a redus la jumatate, sau cel de turism intern, care a avut o scadere de peste 30% in iunie si inceputul lui iulie”, mai spune Burcea, care adauga ca octombrie si noiembrie reprezinta perioada in care agentiile se vor lupta cel mai mult pentru supravietuire.

Achizitionarea agentiilor care se confrunta cu probleme pe fondul crizei nu este in planurile de dezvoltare ale companiei. “Prefer sa pastrez toate resursele pentru noi. Daca aveam un fond de investitii in spate cu siguranta am fi cumparat pentru ca preturile sunt foarte bune”, considera Burcea.

Desi la inceputul anului estima o cifra de afaceri in scadere cu doar 10% fata de cele 52 de milioane de euro raportate anul trecut, dupa primul semestru al anului declinul companiei a fost dublu.” La 6 luni am avut un declin de 20%, pana la 16 milioane euro. Desi este greu de facut previziuni, cred ca vom termina anul 2009 cu aceeasi diminuare, sub scaderea pietei, care va fi cu siguranta mai mare de 20%”, mai spune proprietarul agentiei de turism.

Declinul moderat al agentiei conduse de Burcea se datoreaza si masurilor timpurii pe care acesta le-a luat in intampinarea crizei: reducerea cu 10% a numarului de angajati, pana la circa 120 de persoane, si inchiderea a doua filiale din Cluj-Napoca si Timisoara.

Piata locala a agentiilor de turism a rulat circa 800 mil. euro in 2008, in crestere cu 25% fata de 2007, printre competitorii Paralela 45 numarandu-se Happy Tour, Eximtur, Aerotravel, Marshal Turism sau J'Info Tours.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri