Early booking si last minute, vedete si in 2010

Early booking si last minute, vedete si in 2010La inceputul anului 2009 ofertele de early booking au fost cele mai cautate, mai ales pentru ca era pentru prima data cand acest concept intra mai puternic pe piata serviciilor de turism din Romania, pe fondul crizei. Incepand cu jumatatea anului, cei mai multi au preferat last-minute-ul in speranta unor tarife cat mai mici.

“Anul viitor, va creste cererea pentru ofertele de early booking. Din pacate, din cauza situatiei economice inca precare, vor fi si multi amatori de last minute, desi nu recomandam acest sistem”, a declarat, pentru Wall-Street, Traian Badulescu (foto), purtatorul de cuvant al Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT).

Sistemul de “early booking”, practicat de agentiile de turism, presupune reducerea pretului unei vacante daca clientul alege sa plateasca integral suma cu cateva luni înainte.

Si Simona Veteleanu, director general al agentiei TravelBiz, considera ca rezervarile timpurii sau last-minute-urile isi vor continua ascensiunea in 2010. “Cred ca acesta va fi trendul si in 2010. In 2009 aproximativ 5-7 % din pachetele de servicii s-au vandut prin last-minute. Cred ca anul viitor procentul va creste la 10-12 %”, declara aceasta.

In opinia Luciei Morariu, proprietar al agentiei de turism Eximtur, unul dintre cei mai mari jucatori de pe piata locala, succesul pachetelor early booking depinde in mod esential de marimea beneficiului acordat clientului pentru cumpararea din timp. “Fara un beneficiu substantial acestea nu vor avea mare succes. Este motivul pentru care, in 2009, conceptul a fost aplicat cu cel mai mare succes la pachetele pentru Litoral, la care beneficiile au atins chiar si 30% in unele cazuri”, opineaza Morariu.

Pentru Eximtur, programul “inscrieri timpurii” a fost un real succes in 2009 in sfera turismului intern, cu cifre care au insumat cresteri de circa 200% vanzari in lunile februarie - martie 2009 comparativ cu aceeasi perioada a anului 2008. In ceea ce priveste pachetele “last minute”, acestea au adus in 2009 cresteri de aproximativ 20% ale vanzarilor incepand cu a doua jumatate a lunii iulie si au adus practic echilibrarea vanzarilor pana la nivelul anului 2008 pentru lunile august si septembrie, atat in turismul intern, cat si in turismul extern.

“Mai evidenta a fost tendinta de a cumpara last minute in turismul extern, deoarece aici oferta a fost extrem de bogata, diversificata ca si destinatii precum si foarte concurentiala, pe o piata cu tendinte clare de scadere. In aceste conditii, operatorii de chartere pentru destinatii externe s-au batut in oferte speciale, din dorinta evidenta de a vinde macar ceva din pachetul deja contractat si garantat, ceea ce i-a pus de multe ori in situatia de a vinde chiar in pierdere. Evident, preturile speciale rezultate au fost din ce in ce mai mici, in beneficiul clientului, dar in detrimentul consolidarii financiare a afacerilor turoperatorilor in cauza” a explicat, pentru Wall-Street, Morariu, care adauga ca si in 2010 tendintele vor fi asemanatoare.

Crestere pe intern in detrimentul externului

Crestere pe intern in detrimentul externuluiO alta tendinta a anului viitor va fi, in opinia agentiilor de turism, cresterea numarului de calatorii si vacante preponderent in tara si in tarile vecine, in detrimentul destinatiilor indepartate.

“Turismul intern are reale sanse de crestere fata de 2009 intemeiat de accentuarea tendintei romanilor de a calatori in tara, aproape de casa. Cresterea depinde foarte mult de nivelul preturilor, daca acestea sunt rezonabile (ceea ce in cazul litoralului deja putem confirma), sansele de crestere sunt mari. Speram la o crestere a vanzarilor in turismul intern de circa 15% in anul 2010, in conditiile in care in 2009 am reusit aproape sa ne mentinem vanzarile in comparatie cu 2008”, explica sefa Eximtur.

Turismul extern poate inregistra maximum nivelul din 2009, in conditiile unei reluari a cresterii economice incepand cu primavara anului 2010. “In sfera turismului extern, ne-am concentrat spre negocierea unor contracte bune cu principalii operatori de chartere. In mod deosebit ne-am concentrat spre intarirea colaborarii traditionale cu TUI”, spune Lucia Morariu (foto) privitor la pachetele pe extern in 2010.

Tarife la nivelul lui 2009, chiar mai mici in unele cazuri

Daca in 2009 pretul pachetelor turistice a scazut, in medie, cu 20%-25%, si pentru 2010 se asteapta o stagnare sau chiar o scadere a tarifelor, mai moderata insa. Cresterea tarifelor iese insa din discutie. “Vor continua scaderile, dar mai mici decat cele inregistrate in 2009. Cred ca vor fi in jur 10-15%”, declara reprezentantul ANAT.

Pe de alta parte, Eximtur estimeaza o stabilizarea a preturilor la nivelul lui 2009. “Ne asteptam la o mentinere a nivelul anului 2009 deoarece, in multe cazuri, preturile si tarifele nu mai au unde sa scada. Exista destinatii pentru care tarifele nu au scazut nici in 2009, iar tarile primitoare de turisti isi revin din criza alaturi de cele trimitatoare de turisti, ceea ce determina stabilitatea tarifelor de cazare si nu scaderea acestora”, opineaza Lucia Morariu.

“Cresterile de tarife de pana acum nu aveau o baza “sanatoasa”, erau artificiale si se bazau pe lipsa de informare a clientilor si pe servicii proaste si scumpe. Anul 2010 va schimba acest trend si tarifele nu vor mai reveni niciodata la nivelul celor din 2008”, este de parere Simona Veteleanu (foto).

Agentiile mici si medii vor lupta pentru supravietuire

Agentiile mici si medii vor lupta pentru supravietuirePe fondul unui prim semestru cel putin la fel de dificil precum anul 2009, disparitia de pe piata a agentiior mici si mijlocii, care au acumulat deja datorii semnificative fata de marii tour-operatori, va continua si in 2010. “Vor mai disparea, fireste, jucatori de pe piata, dar agentii mici si poate cateva medii. Nu cred ca vom avea falimente de nume sonore”, afirma Traian Badulescu.

“Nu cred ca agentiile cunoscute vor disparea de pe piata. O asemenea situatie poate fi generata numai de un dezastru economic pentru ca agentiile mari detin suport financiar din partea bancilor, sunt asigurate si au, de regula, un management mai prudent, bazat pe bugete. Mai grav este faptul ca sunt deja destule agentii, considerate mai mici, care au riscat in contracte cu garantii si chartere pe destinatii externe si care deja datoreaza bani operatorilor externi si care activeaza pe piata in speranta ca sezonul 2010 le va pune in situatia de a scoate pierderile din anul 2009”, explica si Morariu.

Castigurile obtinute foarte usor de agentiile mici si mijlocii in anii anteriori se vor intoarce, ca si in 2009, impotriva lor. “Cu siguranta, vor disparea jucatori de pe piata pentru ca realitatea a demonstrat ca orientarea catre venituri in detrimentul clientilor nu duce la consolidarea business-ului pe termen lung”, considera proprietara TravelBiz.