1 / 5

Early booking si last minute, vedete si in 2010

La inceputul anului 2009 ofertele de early booking au fost cele mai cautate, mai ales pentru ca era pentru prima data cand acest concept intra mai puternic pe piata serviciilor de turism din Romania, pe fondul crizei. Incepand cu jumatatea anului, cei mai multi au preferat last-minute-ul in speranta unor tarife cat mai mici.

“Anul viitor, va creste cererea pentru ofertele de early booking. Din pacate, din cauza situatiei economice inca precare, vor fi si multi amatori de last minute, desi nu recomandam acest sistem”, a declarat, pentru Wall-Street, Traian Badulescu (foto), purtatorul de cuvant al Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT).

Sistemul de “early booking”, practicat de agentiile de turism, presupune reducerea pretului unei vacante daca clientul alege sa plateasca integral suma cu cateva luni înainte.

Si Simona Veteleanu, director general al agentiei TravelBiz, considera ca rezervarile timpurii sau last-minute-urile isi vor continua ascensiunea in 2010. “Cred ca acesta va fi trendul si in 2010. In 2009 aproximativ 5-7 % din pachetele de servicii s-au vandut prin last-minute. Cred ca anul viitor procentul va creste la 10-12 %”, declara aceasta.

In opinia Luciei Morariu, proprietar al agentiei de turism Eximtur, unul dintre cei mai mari jucatori de pe piata locala, succesul pachetelor early booking depinde in mod esential de marimea beneficiului acordat clientului pentru cumpararea din timp. “Fara un beneficiu substantial acestea nu vor avea mare succes. Este motivul pentru care, in 2009, conceptul a fost aplicat cu cel mai mare succes la pachetele pentru Litoral, la care beneficiile au atins chiar si 30% in unele cazuri”, opineaza Morariu.

Pentru Eximtur, programul “inscrieri timpurii” a fost un real succes in 2009 in sfera turismului intern, cu cifre care au insumat cresteri de circa 200% vanzari in lunile februarie - martie 2009 comparativ cu aceeasi perioada a anului 2008. In ceea ce priveste pachetele “last minute”, acestea au adus in 2009 cresteri de aproximativ 20% ale vanzarilor incepand cu a doua jumatate a lunii iulie si au adus practic echilibrarea vanzarilor pana la nivelul anului 2008 pentru lunile august si septembrie, atat in turismul intern, cat si in turismul extern.

“Mai evidenta a fost tendinta de a cumpara last minute in turismul extern, deoarece aici oferta a fost extrem de bogata, diversificata ca si destinatii precum si foarte concurentiala, pe o piata cu tendinte clare de scadere. In aceste conditii, operatorii de chartere pentru destinatii externe s-au batut in oferte speciale, din dorinta evidenta de a vinde macar ceva din pachetul deja contractat si garantat, ceea ce i-a pus de multe ori in situatia de a vinde chiar in pierdere. Evident, preturile speciale rezultate au fost din ce in ce mai mici, in beneficiul clientului, dar in detrimentul consolidarii financiare a afacerilor turoperatorilor in cauza” a explicat, pentru Wall-Street, Morariu, care adauga ca si in 2010 tendintele vor fi asemanatoare.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri