Sefa Tarom: O companie in mediul privat, mult mai usor de condus

Sefa Tarom: O companie in mediul privat, mult mai usor de condusDesi afirma ca pana in prezent nu a discutat nimic concret despre acest proiect cu reprezentantii Guvernului, Ruxandra Brutaru (foto), actualul director general al companiei, sustine vanzarea unui pachet minoritar de actiuni. “Nu este vorba de punerea la vanzare a unui pachet majoritar, ci de doar 15%. Nu pot nega insa ca este mult mai simplu de condus o companie in mediul privat decat la Stat, unde exista anumite rigori legislative pe care concurentii nostri nu le au. Orice companie isi poate exercita un rol mult mai bun in mediul privat”, a declarat, intr-un interviu acordat Wall-Street, Ruxandra Brutaru.

Ea explica si motivele pentru care Tarom ar putea scoate pe Bursa un pachet minoritat de actiuni. “Un IPO (n.red.: oferta publica initiala) este de fapt o strangere de lichiditati. Astfel, o eventuala listare la Bursa va asigura companiei Tarom atat un influx de capital, cat si o mai mare transparenta”, a mai spus sefa Tarom, care a adaugat ca avantaj al unei eventuale vanzari si existenta unui management privat.

Pe de alta parte, exista si dezavantaje ale planului propus de Guvernul Boc, in special pentru aeroporturile romanesti. “Nu stiu daca privatizarea este solutia cea mai buna pentru Tarom, avand in vedere ca este o companie nationala si succesul multor aeroporturi din tara se datoreaza si faptului ca Tarom a fost o companie de Stat si a mentiunt acele aeroporturi active. Rolul unei companii nationale este si acela de a ajuta o natiune sa se dezvolte pe orizontala, in timp ce un privat intotdeauna va opera doar pe considerentul profitabilitatii”, explica Brutaru.

In plus, managerul crede ca Tarom nu se afla in niciun caz in situatia unor companii precum Alitalia, Malev sau Austrian Airlines, care aveau pierderi de miliarde de euro. “Chiar daca am terminat ultimii doi ani pe pierderi, Tarom nu se afla in niciun caz intr-o situatie disperata a carei singura solutie sa fie privatizarea”, a adaugat Ruxandra Brutaru.


Primul pas: Trecerea pe profit in 2010

Primul pas: Trecerea pe profit in 2010Desi estimarile Asociatiei Internationale a Transportului Aerian (IATA) prevad un 2010 la fel de dificil ca si precedentul, Tarom are un obiectiv ambitios pentru anul in curs. “Vrem sa aducem compania pe profit, fie si unul minim”, afirma Butaru.

Pentru indeplinirea acestui tel, compania are in plan o reducere a costurilor de 15%, care va implica si reduceri de personal. “Suntem singura companie din Europa care nu si-a externalizat serviciile, de accea numarul angajatilor Tarom (n.red.: 2.450 de persoane) pare asa de numeros in comparatie cu alte companii aeriene. Daca am recurge la externalizare, am ramane cu circa 1200 de angajati, insa asta vom decide in timp. Pentru 2010 avem in plan restructurarea a circa 80 de locuri de munca”, spune Brutaru.

In 2010, Tarom si-a programat 17.000 de curse, in crestere cu 2.000 fata de anul precedent si estimeaza ca va transporta un numar de 2,1 milioane pasageri. “Nu vom mai introduce multe destinatii noi cum am facut anul trecut (n.red.: 11), ci avem in plan inaugurarea a doar 4 zboruri noi in acest an. Numarul mai mare de curse fata de 2009 vine din marirea frecventei pe unele zboruri in orarul de vara”, mai afirma sefa Tarom.

In plus, unul dintre obiectivele principale ale companiei in 2010 va fi cresterea gradului de ocupare de la 58,9% la 61%.

De asemenea, sefa Tarom isi doreste ca pe termen mediu sa devina un operator de conexiuni. “Ne este benefic ca Aeroportul Otopeni isi va mari capacitatea din 2011 si atunci vom putea deveni efectiv si operator de conexiuni. Asa se explica si gradul de incarcare foarte scazut pentru ca zburam doar point-to-point. Toti ceilalti operatori aerieni au pondere mare la conexiune, care poate ajunge pana la 30-40%. Noi ne-am propus, pentru inceput, sa avem o pondere de 17-18%, insa avem nevoie de o infrastructura care sa permita transferul pasagerilor pentru a evita fluxurile greoaie din prezent”, mai declara Brutaru.

Malev, o privatizare esuata

Malev, o privatizare esuataEventuala privatizare a Tarom a fost comparata adesea cu cea a operatorului Malev, fosta companie de stat a Ungariei.

Operatorul maghiar a fost privatizat in 2007, cumparatorul fiind Air Bridge, o companie controlata de miliardarul rus Boris Abramovici, care a platit 741.000 de euro.

La doar doi ani dupa privatizare, la finele lui 2009, ministrul de finante ungar, Peter Oszko, spera ca statul sa redevina actionarul companiei. In acest sens, Statul maghiar e gata plateasca mai mult de 70 de milioane de euro pentru a acoperi o parte din datoria companiei care, potrivit „The Budapest Times”, insumeaza 259,53 milioane de euro. “Comparatia dintre Malev si Tarom este una pripita. Singura asemanare intre cele doua companii este marimea. Acolo Statul nu mai putea sustine pierderile acumulate”, explica Brutaru, care adauga ca toate celelalte privatizari ale companiilor aeriene s-au soldat cu reusite.

In ultima perioada, Malev a recurs si la concedieri in masa pentru a ajunge in prezent la reduceri de costuri de pana la 20%. “Pana in prezent au fost disponibilizati circa 30% dintre angajati. Dintre cei 1450 salariati de acum, inca 500 vor pleca in urmatorii trei ani“, a declarat Karim Makhlouf, director comercial al liniei maghiare.




O veste buna pentru pasageri

O veste buna pentru pasageriDaca anii trecuti un zbor cu avionul nu era la indemana tuturor, odata cu declansarea crizei, companiile au venit cu oferte incepand de la cativa euro. “Acum singura diferenta dintre o companie low cost si una de linie o reprezinta serviciile, preturile fiind aceleasi. Chiar si dupa terminarea crizei, pe care o estimam pentru al doilea semestru din 2011, nu se va reveni niciodata la preturile din 2007-2008”, considera sefa Tarom.

Astfel, companiile aeriene traditionale vor fi nevoite sa isi reinventeze modelul de business. “Este clar ca, de acum inainte, companiile aeriene isi vor modifica radical structura de costuri pnetru a putea mentine tarife scazute. Se vor baza foarte mult si pe aliante si parteneriate pentru a avea furnizori comuni si a putea negocia preturile”, explica Brutaru.

In 2010, Tarom a inceput deja lantul promotiilor. Astfel, Tarom a lansat tarife promotionale pe rute interne, incepand de la 34 euro, valabile pentru achizitia online de pe site-ul companiei, in perioada 11 ianuarie - 15 februarie.

De asemenea, Tarom a lansat o oferta speciala si pentru destinatia Salzburg, cu tarife incepand de la 128 euro cu toate taxele incluse, pentru bilete dus - intors.

In plus, incepand din 16 ianuarie, compania nationala a introdus bilete la pretul de 9 euro (plus taxe de aeroport) pe destinatiile Amsterdam, Salzburg, Zurich, Londra si Lyon.

Ce a insemnat 2009 pentru Tarom

Ce a insemnat 2009 pentru TaromCifrele Tarom pe 2009

• venituri de 1,11 miliarde lei (262 milioane euro);
• pierderi de circa 91 milioane lei (21,5 milioane euro);
• 1,72 milioane pasageri transportati;
• grad de incarcare de 55,5% pe rutele interne si 58,9% pe cele externe;
• 11 noi destinatii;

Cine este Ruxandra Brutaru

• a absolvit Facultatea de Managementul Aviatiei din SUA;
• detine un Executive Aerospace MBA obtinut in 2001 la Scoala Superioara de Comert din Franta;
• a fost director de marketing si vanzari al Blue Air;
• a fost manager relatii internationale Binter Canaria (Spania);
• s-a alaturat echipei Tarom in 2007 pe postul de director general adjunct cand ministru al transporturilor era Ludovic Orban;
• din ianuarie 2009, detine functia de director general al Tarom;