Bilantul primului an de privatizare

Bilantul primului an de privatizareLa inceputul lui 2009, compania de stat a Italiei era privatizata, 75% dintre actiuni mergeau catre investitori italieni importanti, iar 25% spre francezii de la Air France. “Singurul scop al privatizarii este reducerea costurilor. Astfel poti avea preturi mai bune si sa iti cresti competitivitatea”, a declarat, intr-un interviu acordat Wall-Street, Marco Rottino (foto), directorul general al Alitalia pentru Romania, Moldova si Bulgaria.

Primul pas si cel mai important in taierea costurilor a fost reducerea semnificativa a personalului. “De la 20.000 de angajati, cati aveam inainte de privatizare, am ajuns la 13.000 in prezent. Si in cazul Tarom privatizarea ar insemna o reducere drastica a personalului”, a explicat Rottino.

Pe de alta parte, criza financiara a creat contextul unor miscari in sens invers: Ungaria a nationalizat din nou compania aeriana Malev. Astfel, statul ungar a preluat 95% din actiunile transportatorului aerian Malev de la actualul actionar majoritar, o banca ruseasca, dupa ce ultima incercare de privatizare a companiei a esuat.

O a doua sursa de reducere a costurilor la Alitalia este reinnoirea flotei pana in 2013. “Am comandat 90 de avioane Airbus A330 (pentru cursele lungi) si Airbus A320 (pentru zborurile de durata medie) care vor veni cate 1-2 pe luna pana in 2013, cand vom avea cea mai noua flota din Europa. Odata cu venirea acestora, o mare parte din flota veche va fi scoasa din uz. Noile aeronave ne vor permite sa reducem atat costurile cu combustibilul, cat si cele cu poluarea”, a mai spus seful Alitalia.

Dupa scoaterea din folosinta a flotei mai vechi si achizitionarea celor 90 de aeronave Airbus, compania va ajunge la o flota de 157 de aeronave fata de 148, cate are in prezent.

In primul an “de privat”, compania Alitalia a transportat 21,2 milioane pasageri, inregistrand un grad de ocupare de 65,5%. “In 2009 am inregistrat piederi de 210 milioane euro, mai putin decat ne asteptam, trimestrul al treilea fiind chiar profitabil. Pentru acest an preconizam piederi mai mici de 200 milioane euro, iar incepand din 2011sa atingem punctul de break-even”, a mai afirmat reprezentantul Alitalia.

El a mai spus ca Alitalia nu este pandita de pericolul reintoarcerii la stat, asa cum s-a intamplat in cazul Malev. “Actionarii nu au voie sa isi vand timp de trei ani participatia in cadrul companiei”, explica italianul.

Romania - Amintirea unei cote de piata de 10%

Romania - Amintirea unei cote de piata de 10%Chiar daca Italia este cea mai mare destinatie aeriana in relatia cu Romania, transportatorul italian are o prezenta mai mult decat discreta pe piata locala, cu 19 zboruri pe saptamana. “In Romania am decis sa tintim doar traficul de business si sa nu intram in concurenta cu low-cost-ul, asa cum a facut Lufthansa, pentru traficul etnic”, sustine Rottino.

Alitalia zboara in prezent doar din Capitala catre Roma, Milano, Bari si Venetia, 14 dintre cele 19 zboruri fiind operate in code-share cu Tarom.

“Pana in octombrie nu avem in plan introducerea de noi zboruri sau marirea frecventei pentru cele existente. Urmatoarea miscare pe piata locala va fi introducerea celui de-al treilea zbor zilnic la Roma, cel mai probabil in 2011”, mai declara oficialul Alitalia.

Operatorul aerian a transportat anul trecut, pe cursele din si catre Romania, 90.000 de pasageri. “Am terminat anul cu o cota de piata de 2,7% pe intrega piata aeriana si de 4-5% pe relatia Romania-Italia”, spune Rottino, care adauga ca in 2006, cel mai bun an al Alitalia in Romania, linia aeriana detinea o felie de 10% din piata.

Pentru 2010 Alitalia isi propune sa ajunga la 100.000 de pasageri in Romania, ceea ar fi similar, potrivit sefului Alitalia, unei cote de piata de 4%. “In primele 2 luni din 2010 am transportat 23.000 de pasageri pe rutele din si catre Romania, in crestere cu 7% fata de 2009”, spune reprezentantul liniei aeriene.

Low-cost-ul nu este reteta pentru Romania

Chiar daca are tarife promotionale care ar putea usor concura cu operatorii low-cost (89 euro - Bucuresti-Milan), Alitalia sustine ca tinteste doar turistii de business pe piata locala. “Avem contracte cu majoritatea investitorilor italieni importanti prezenti in Romania, care, atunci cand zboara in interes de afaceri, aleg Alitalia. Este foarte imbucurator faptul ca 30% dintre pasagerii nostri sunt romani, o parte dintre ei cu afaceri in Italia”, sustine Rottiono.

Desi segmentul low-cost a acaparat aproape jumatate din piata aeriana locala, Rottino nu crede ca operatorii cu tarife scazute sunt reteta pentru Romania si estimeaza ca, pe termen lung, acestia vor scadea mult si chiar vor disparea. “Companiile low-cost supravietuiesc in Romania doar datorita traficului etnic generat de milioanele de romani care muncesc in prezent in Italia sau Spania. Odata cu dezvoltarea economica a Romaniei, acesti oameni se vor intoarce si atunci low-costul va ramane fara majoritatea pasagerilor”, preconizeaza seful Alitalia, care crede in dezvoltarea traficului de business intre cele doua tari.

In aceste conditii, Alitalia continua sa zboare doar pe aeroporturile principale din Italia care deservesc cel mai bine oamenii de afaceri. “Suntem singura companie din Romania care zboara pe Milano Linate, aflat in mijlocul orasului Milano. Atat operatorii low-cost, cat si Lufthansa zboara pe Malpensa, care este la 50 de kilometri departare de oras. Pentru oamenii de afaceri orice minut este important”, exlica italianul.

In prezent, Alitalia are o cota de piata de 95% pe ruta Bucuresti-Milano Linate si 67% pentru Roma Fiumicino.

Rottino explica si necesitatea promotiilor pe care companiile aeriene traditionale le practica in mod frecvent incepand de anul trecut. “Promotiile iti asigura cash-flow, chiar daca profitabilitatea are de suferit. Prin aceste promotii se vand circa 25-30% dintre bilete disponibile, restul fiind completate cu o saptamana sau chiar o zi inaintea zborului, avand in vedere ca oamenii de afaceri rezerva pe ultima suta de metri”.