Absolventa de jurnalism, chelnerita in Cipru

Absolventa de jurnalism, chelnerita in CipruDe cum cobori din avion, pe Aeroportul International Hermes din Larnaca observi ca, pentru ciprioti, atragerea turistilor straini este aproape o religie - reclame cu unitati de cazare care isi expun promotiile pentru Paste sau zeci de magazine in care totul este branduit cu logo-ul "Love Cyprus" arata importanta pe care Ciprul o acorda turismului. Nu mai putin de 50 de milioane de euro a investit aceasta tara intr-un nou terminal de pasageri, la standarde internationale, care a fost finalizat in noiembrie 2009.

“Dupa renovare, aeroportul are o capacitate anuala de 9 milioane de pasageri pe an, mult peste traficul din prezent, cand media anuala este de 4-5 milioane de pasageri”, declara Phoebe Katsouris (foto), director general al Biroului de Turism din Cipru.

Printre zecile de magazine, cafenele si restaurante din zona comerciala a celui mai mare aeroport din Cipru – in afara de Larnaca, Cipru mai are aeroport in Paphos, oras cu circa 54.000 de locuitori – este si o cafenea Costa Coffee, unde, surpriza, chelnerita este romanca. “Am venit in Cipru de jumatate de an, iar de doua saptamani lucrez, impreuna cu o alta romanca, la Costa Coffee. Am terminat jurnalismul in Romania, dar am venit sa lucrez ca si chelnerita in Cipru pentru ca nu am gasit nimic de lucru in Romania”, spune Ana. Ea adauga ca si prietenul ei lucreaza tot in Cipru de mai bine de trei ani, in constructii.

Potrivit oficialitatilor cipriote, in prezent, circa 5.000-6.000 de romani muncesc in Cipru. “Romanii nu au o imagine foarte buna in Cipru, desi multi muncesc aici. In plus, angajatorii intarzie foarte mult cu plata salariilor”, a mai spus absolventa de jurnalism.

Datorita pozitiei geografice, Ciprul fiind o insula de 9.251 de kilometri patrati in Marea Mediterana, bucataria cipriota se bazeaza foarte mult pe produsele din peste, asa ca meniul restaurantelor din Larnaca abunda de tot felul de retete pe baza de peste si fructe de mare. Este si cazul restaurantului Zephyros, situat chiar in portul Larnaca. Si aici, dintre cei 7 chelneri care lucreaza in prezent, 2 sunt romani. “Muncesc de mai mult de doi ani aici si sunt multumit. In Romania merg doar in vacanta, in august”, explica Dan, un tanar din Oltenita, absolvent de ASE.

La doar cateva sute de metri mai incolo, intr-un alt restaurant, The Varelli Tavern, muncesc alte doua romance, una fiind chelnerita si alta bucatareasa, pentru ca, in alt oras cipriot, Limasol, o familie de romani sa-si fi infiintat o mica afacere in vanzarea de suveniruri.

La intrebarea “de ce aleg mii de romani sa lucreze in Cipru?”, raspunsul vine din partea oficialilor ciprioti. “Salariul minim in Cipru este de 800 de euro, iar cel mediu de 2.000 de euro”, spune directorul general al biroului de turism din Cipru.


Ciprul investeste 87 mil. euro in turism in 2010

Ciprul investeste 87 mil. euro in turism in 2010Anul trecut, 2,15 milioane de turisti straini au vizitat Cipru, in scadere cu 10% fata de 2008, din cauza crizei. “Chiar daca preturile nu au scazut in 2009, asa cum s-a intamplat in cazul altor tari, numarul turistilor a ramas constant”, spune reprezentanta biroului de turism din Cipru.

Pentru a inregistra o imbunatatire usoara a cifrelor de anul trecut, Ciprul va investi 87 milioane de euro in turism doar anul acesta. “Din aceasta suma, circa 50 de milioane de euro vor merge catre promovare”, mai spune oficialul cipriot.

In 2009, turismul a reprezentat 13% din PIB, in timp ce serviciile au furnizat circa 60% din Produsul Intern Brut al insulei. “Cei mai multi turisti provin din Marea Britanie (1,1 milioane anul trecut), urmati de Rusia (150.000) si Grecia (132.000)”, spune Katsouris.

Pentru ca Romania nu se afla printre primele 20 de tari din punctul de vedere al turistilor straini care viziteaza Ciprul (circa 8.000-9.000 de turisti au vizitat Ciprul anul trecut), oficiul de turism cipriot ia in calcul deschiderea unui birou in Romania, din 2011.

“Odata cu declansarea crizei, trendul este sa calatoresti in tarile apropiate, pentru ca economisesti la costurile de transport. De aceea, vrem sa atragem cat mai multi turisti romani in Cipru”, a mai spus directorul general al Biroului de Turism din Cipru.

Ciprul tinteste trei tipuri de turism in relatia cu Romania: cel religios, de training&conferinte si cel etnic.

De ce a mers Blue Air in Cipru?

De ce a mers Blue Air in Cipru?Compania low-cost Blue Air si-a deschis prima baza operationala din afara tarii, in Cipru, in urma unei investitii initiale de 200.000 de euro. "Deschiderea unei baze in Larnaca face parte din strategia noastra pentru consolidarea pozitiei pe piata internationala", a declarat Sherif Ussama (foto), noul director general al Blue Air.

Potrivit reprezentantilor Blue Air, Ciprul este a treia tara ca importanta pentru operatorul low-cost, dupa Romania si Italia. “Anul trecut am transportat 100.000 de pasageri in relatia cu Ciprul, iar pentru acest an vrem sa ajungem la 160.000 de persoane si vrem sa facem din Larnaca unul dintre cele mai importante hub-uri regionale”, a mai spus Ussama.

Astfel, incepand din 28 martie, operatorul cu tarife scazute va opera, pe langa zborurile Bucuresti - Larnaca si Bucuresti - Paphos (operationale din 2008), noi rute din Larnaca spre Milano, Viena si Varsovia. Blue Air preconizeaza un grad de ocupare de 75% pe rutele din Larnaca.

Cursele din Larnaca vor fi operate cu o aeronava Boeing 737-800 Next Generation stabilita la Aeroportul International Hermes.

Blue Air a intrat pe piata cipriota in 2008, oferind initial doua rute: Bucuresti - Larnaca si Bucuresti - Paphos. In acesti doi ani, compania a inregistrat un grad mediu de ocupare de 80%. Pe relatia Romania - Cipru mai opereaza doar compania nationala Tarom, care ofera rute din Bucuresti in Larnaca.