De la un restaurant in Salzburg la afaceri de 38 milioane de euro

De la un restaurant in Salzburg la afaceri de 38 milioane de euroPrecum mult mai celebrul Marriott, care a inceput in 1927 cu un bar cu doar 9 scaune in Washington DC, reteaua hoteliera K+K Hotels are ca punct de plecare un restaurant deschis in 1961 in orasul lui Mozart, Salzburg.

“Fratii Koler, cei care au pornit aceasta afacere, au intrat intai pe piata restaurantelor, pe care mai detin in prezent doar o singura unitate, in Salzburg”, a declarat, intr-un interviu acordat Wall-Street, Anamaria Dunca (foto), general manager al hotelului K+K Hotel Elisabeta din centrul Capitalei (zona Universitate).

In 1981, fratii Koler au decis sa schimbe macazul si sa intre pe piata hoteliera. Astfel, in martie 1981 a fost deschis primul hotel K+K in Rudolfsplatz din Viena, in fostul palat al Katharinei Schratt, iubita imparatului Franz Josephs.

Sase ani mai tarziu a urmat al doilea hotel, K+K Maria Theresia din Spittelberg, cartierul artistic al Vienei.

Anul 1991 este, de asemenea, unul important in istoria de aproape 50 de ani a brandului K+K: prima unitate inaugurata in afara Austriei, in Munchen. Urmeaza Budapesta in 1993, Londra si din nou Budapesta, in 1997, Praga in 1999, Paris in 2003, Praga in 2004 si Bucuresti in 2006. “Toate hotelurile K+K din marile metropole europene sunt situate in centrul oraselor, dar pe stradute linistite. Astfel, clientul are acces rapid la cele mai importante zone ale orasului, dar beneficiaza si de liniste”, explica sefa hotelului din Bucuresti.

Conceptul K+K tine, de asemenea, la arhitectua si design-ul interior al hotelurilor. “Arhitectura si designul sunt in acelasi stil si nivel in toate hotelurile K+K, dar peste tot se tine cont de caracterul, influentele si caracteristicile locale. Exista o singura echipa de arhitecti si designeri pentru toate cele 9 hoteluri”, mai explica Dunca.

O alta particularitate a retelei austriece este implicare 100% in investitie, dezvoltare si operare. “Toate cele 9 hoteluri sunt detinute integral de familia Koler. De asemenea, ei sunt si dezvoltarorii acelor proiecte si se ocupa si de managementul hotelurilor”, explica reprezentanta K+K Hotels.

Anul trecut cifra de afaceri a lantului hotelier a fost de 38 de milioane de euro, criza fiind resimtita in special in unitatile din Estul Europei (Budapesta, Praga si Bucuresti). “Acum sunt negocieri pentru dezvoltarea unei unitati in Roma, Amsterdam sau Barcelona, pentru a continua extinderea in marile orase europene”.

1994 - anul primei vizite la Bucuresti

1994 - anul primei vizite la BucurestiIstoria romaneasca a brandului austriac a inceput undeva in anul 1994. “Familia Koler a venit prima data in Bucuresti, insa atunci piata nu era suficient de ofertanta si primitoare”, povesteste Dunca.

In 2004, fratii Koler au revenit in Capitala, unde, intre timp, piata hoteliera se dezvoltase. “Deschiderea unei locatii in Bucuresti a fost facuta, in mare parte, la cererea comunitatii de afaceri austriece de aici care cunostea bine brandul”, adauga Dunca.

Astfel, in august 2005, cei de la K+K achizitioneaza o cladire, la cheie, pe langa Universitate. “Tranzactia s-a ridicat la circa 6 milioane de euro si am mai investit inca 3 milioane de euro in refacerea arhitecturii si designului interior pentru a se incadra in standardele K+K. De la mobila pana la echipa de design, toate au fost aduse de afara”, povesteste reprezentanta retelei austriece.

Unitatea de 67 de camere din Capitala a devenit functionala cu 100% din capacitate in iunie 2006. “Eu terminasem Facultatea de Management Hotelier din Cluj-Napoca, dupa care facusem un an si jumatate de internship in Statele Unite, la Sheraton si Days Inn. Am aplicat pentru job-ul de manager al hotelului K+K Hotel Elisabeta, si dupa 5 interviuri l-am obtinut”, rememoreaza Dunca.

Lantul K+K Hotels a vrut sa deschida un al doilea hotel in Capitala in 2008, in zona Mosilor, insa deal-ul a cazut pentru ca proprietarul nu a mai vrut sa vanda terenul.

Criza a venit abia in semestrul al doilea din 2009

Criza a venit abia in semestrul al doilea din 2009Desi 80% dintre clientii unitatii de patru stele o reprezinta segmentul corporate, criza s-a facut simtita abia in cea de-a doua jumatate a anului 2009. “Cel mai bun an pentru noi a fost 2008, cand am avut un grad mediu de ocupare de 75%, hotelul fiind plin pe timpul saptamanii, insa week-end-ul ne tragea in jos. Primele semne ale recesiunii s-au vazut in vara lui 2009, cand gradul de ocupare nu a mai depasit 60%”, isi aminteste sefa K+K Hotel Elisabeta.

Practic, criza s-a tradus prin vizite din ce in ce mai rare ale clientilor fideli si micsorarea numerica a delegatiilor. “Atunci am recurs la eficientizarea costurilor. In primul rand am renegociat preturile cu furnizorii, de la care am obtinut reduceri de 5 pana la 40 de procente. Apoi, din 2010, am inghetat si salariile celor 30 de angajati”, explica reprezentanta K+K.

In cele din urma, la cererea pietei, s-a recurs si la scaderea tarifelor. “Daca in 2008 pretul mediu per camera era de 140 de euro, acum a ajuns la circa 1002-103 euro, si trendul este inca de scadere. Situatia economica si politica actuala ii sperie pe investitorii straini”, spune Dunca, care adauga ca majoritatea clientilor provin din Austria, Germania, Marea Britanie, Franta si Italia.

Anul trecut, hotelul a raportat o cifra de afaceri de 6 milioane lei (circa 1,4 milioane euro), in scadere fata de 2008.

Pe langa cele 67 de camere, hotelul mai are si 2 sali de conferinte cu o capacitate de 40 si respectiv 12 locuri (in care se tin interviuri si tranining-uri), un restaurant si un bar, segmentul de F&B furnizand circa 5% din cifra de afaceri a hotelului.

Potrivit lui Dunca, principalii competitori ai unitatii pe care o conduce sunt Novotel, Howard Johnson, InterContinental si Majestic.