Promotiile, la mare cautare. Ce au vandut agentiile in primele 6 luni

Promotiile, la mare cautare. Ce au vandut agentiile in primele 6 luniPe fondul scaderii puterii de cumparare, in primele 6 luni ale anului, turistii romani s-au inghesuit la oferte speciale de tip early booking sau last minute si si-au indreptat atentia catre destinatii cat mai accesibile. “Prima jumatate a anului s-a caracterizat prin fuga turistilor dupa rezervari timpurii si oferte speciale. Sezonalitatea s-a mai diminuat, am reusit sa vindem multe pachete si in lunile de iarna. Atunci cand pe piata au aparut pachete cu reduceri substantiale fata de anii anteriori si adaptate nevoilor clientilor, vanzarile au fost remarcabile”, declara Sorin Vaduvoiu, director executiv al Perfect Tour, tour-operator care in primul semestru al anului a raportat vanzari de 12 milioane euro, in crestere cu 23% fata de perioada similara a lui 2009.

Daca in anii de crestrere economica, romanii isi permiteau sa isi achizitioneze vacanta cu putin timp inainte, cand tarifele erau foarte ridicate, in 2010 romanii au cumparat din timp si au facut economii de pana la 30%. “In 2010 am vandut mai bine decat anul trecut in lunile de extrasezon. Reducerile de early booking au ajuns pana la 30% din tariful de catalog si turistii care si-au planificat vacanta din timp au avut astfel de castigat”, spune si Cristian Francu, director executiv Klever Travel.

Cele mai cautate destinatii au fost si anul acesta, Bulgaria, Turcia si Grecia. “Turistii cu bugete mai mici s-au limitat si anul acesta la Bulgaria, Grecia si Turcia. Spre aceste destinatii am vandut marea majoritate a pachetelor”, declara Lucian Boronea, director general Accent Travel & Events, companie care in primul semestru al anului a raportat o cifra de afaceri de 7,25 milioane euro, in crestere cu 4,37% fata de aceasi perioada a anului trecut.

O alta destinatie care s-a cerut foarte mult in randul turistilor romani a fost Spania, care anul acesta a venit cu tarife foarte bune pe piata. “Pachetele speciale pe Spania din iarna - primvara (365 euro/persoana/pachet care include zbor, transferuri si cazare 7 nopti cu pensiune completa la hotel 4*) s-au vandut foarte bine”, explica reprezentantul Perfect Tour.

Pe fondul scaderii tarifelor, si segmentul de croaziere a raportat vanzari in crestere anul acesta. “Au fost foarte apreciate si destinatiile acoperite de croaziere, in special cele din Europa, turistii romani intelegand tot mai bine ca intr-o croaziera pe un vas de 5 stele platesc mult mai putin decat in oricare alta structura de vacanta de acelasi nivel. Royal Caribbean, compania pe care o reprezentam in Romania, a inregistrat vanzari in crestere cu 32% in S1”, sustine Nicolae Demetriade (foto), presedintele World Travel.

Turistii cu o mai mare “dare de mana” au ales destinatii precum Cuba, Republica Dominicana, Jamaica, Maldive, Brazilia sau Mexic. “Destinatii relativ noi care au fost interesante pentru turisti au fost Croatia si Muntenegru, precum si croazierele pe Mediterana sau vacantele exotice in Mexic, Republica Dominicana sau Brazilia”, mai afirma Francu.

Turismul pe litoralul romanesc a inregistrat cresteri spectaculoase doar in perioadele de weekend, total insuficient pentru hotelieri, care in cazul fericit al acoperirii costurilor de functionare pe tot anul, nu reusesc sa faca si investitii, potrivit jucatorilor din piata.

Agentiile si-a sacrificat profitul de dragul fidelizarii clientilor

Agentiile si-a sacrificat profitul de dragul fidelizarii clientilorIn comparatie cu prima jumatate a lui 2009, piata de turism locala a crescut, din punctul de vedere al volumului de vanzari cu o medie de 5 pana la 10%, potrivit jucatorilor din domeniu. “Daca ne raportam la 2009, a fost o crestere modesta, dar daca vorbim de rezultate financiare, intreaga piata turistica este extrem de afectata”, afirma Nicolae Demetriade, fondatorul Happy Tour.

Profitul a fost insa influentat negativ de comisioanele din ce in ce mai reduse ale agentiilor care au incercat astfel sa isi mentina, poate chiar sa isi creasca portofoliul de clienti. “Cifra de afaceri a fost intr-o relativa stagnare, profitul micsorandu-se usor, pe fondul investitiilor facute si a scaderii comisioanelor practicate”, explica Simona Veteleanu, directorul general al agentiei TravelBiz.

Chiar daca cifra de afaceri a crescut cu 12%, profitul a ramas acelasi de anul trecut si in cazul Klever Travel. "Pe scurt, putem concluziona ca am reusit sa vindem mai mult decat anul trecut, insa aceasta crestere in volum ne-a mentinut profitabilitatea la un nivel comparativ cu cel din primul semestru din 2009”, afirma seful Kelver Travel.

Un aport important la scaderea profitului l-a avut si reducerea bugetelor pe segmentul corporate. “Pe partea de corporate am avut de-a face cu o scadere drastica a bugetelor pentru evenimente, fata de 2009. Insa , cu trecerea crizei speram ca piata sa se redreseze si pe acest segment”, explica Lucian Boronea (foto), seful Accent Travel.

Prima jumatate din 2010 a adus situatii noi precum eruptia vulcanica din Islanda care a afectat serios traficul aerian sau criza din Grecia care au afectat serios incasarile tour-operatorilor.

Scenariu sumbru pentru semestrul al doilea

Scenariu sumbru pentru semestrul al doileaReducerea salariiilor coroborata cu majorarea TVA vor duce la un semestru al doilea extrem de dificil pentru jucatorii din piata. “ Atat turismul cat si industria aviatica vor suferi mult in al doilea semestru din 2010 si primul semestru din 2011. Populatia primeste salarii tot mai mici, preturile la toate produsele si serviciile cresc odata cu cresterea TVA. Tot mai multi romani nu vor mai fi in masura sa plateasca ratele la banca, deci, cu atat mai putin se vor gandi la vacante. Agentiile de turism vor suferi in continuare, multe dintre ele intrand in incapacitate de plata . Se va intensifica mult competitia tarifara, cu reducerea la limita a comisioanelor”, estimeaza Demetriade.

“Al doilea semestru va fi marcat intr-o mai mare masura de problemele sociale si piata va suferi un impact mai ales in segmentul clientilor cu venituri mici si medii”, crede si reprezentantul Perfect Tour.

In opinia Simonei Veteleanu (foto), semestrul al doilea va fi marcat de doua tendinte, diametral opuse: segmentul low-cost si luxury. ”Cel mai lovit segment va fi cel de mijloc, prin urmare, ofertele noastre se vor incadra, in principal, pe aceste doua tendinte”, sustine Veteleanu.