Polonia

Polonia

Polonia este unul dintre cele mai dezvoltate state din Europa Centrala si de Est, cu o valoare totala a vanzarilor online de circa 6,53 de miliarde de euro, in crestere cu 28,2% fata de 2012, conform datelor Europe 500, care a luat in calcul cei mai mari cinci jucatori de pe piata de eCommerce din Polonia. Primii cinci jucatori din Polonia genereaza vanzari totale de 653 milioane de euro.

In functie de categoriile de produse pe care le comercializeaza, cele mai mari magazine online din Polonia sunt Allegro.pl (marketplace), Leroymerlin.pl (Gradinarit), Answear.com (Fashion), Tesco.pl (Mancare), Komputronik.pl (IT) sau e-Fotojoker.pl (Foto).

Cel mai mare magazin ca venituri este Komputronik.pl, cu vanzari de 539 milioane de euro in 2013, in crestere cu 32% fata de anul precedent.

Rusia

Rusia

Rusia este considerat inca “un gigant care doarme”, cu cei 68 de milioane de internauti si 20 de milioane de cumparatori online. Valoarea pietei de comert online din Rusia este de circa 9,55 miliarde de euro.

Supermarket-ul Utkonos.ru a generat anul trecut circa 230 de milioane de euro si va ramane cel mai probabil un jucator important in regiune. Utkonos.ru este de altfel si cel mai mare jucator online din Rusia, conform Ecommerce Europe, oferind o gama larga de produse. Compania are peste 3000 de angajati si 27.000 de produse disponibile, fiind lansata in urma cu 13 ani.

Ucraina

Ucraina

Piata de eCommerce din Ucraina este estimata la circa 1,8 miliarde de euro, fiind una dintre principalele piete din regiune. Estimarile arata ca valoarea pietei ar putea atinge 5,6 miliarde de dolari pana in 2016.

In 2013, existau pe piata circa 5-7.000 de magazine online, circa 1.300 dintre ele activand pe segmentul electroIT. Allegro detine de asemenea “partea leului” in Ucraina, controland mai multe magazine locale (opt la nivelul anului 2012); cu toate acestea, concurenta este foarte acerba in statul vecin Romaniei, mai ales datorita intrarii anuale a unor jucatori majori pe plan international.

Pe piata din Ucraina se lupta companii precum 3Suisses, La Redoute, Witt, 4home, Bon Prix sau 3Pagen. Segmentul de electronice acopera circa 20% din vanzarile totale, cartile si revistele 23%, cea mai mare pondere fiind ocupata, in Ucraina, de segmentul fashion – 36%.

Romania

Romania

Piata de comert online din Romania este de circa 1,2-1,3 miliarde de euro, fiind remarcata ca una dintre cele mai dinamice din regiune. Lider local este eMag.ro, estimand ca acest an va genera venituri de 262 milioane de euro, in crestere de la 187 milioane de euro. eMag a incheiat anul trecut cu 727 de angajati si vrea sa ajunga la 1.000 spre finalul acestui an.

Principalele segmente de dezvoltare pe piata locala sunt home & deco si fashion, segmentul electroIT fiind unul extrem de concurential.

Bulgaria

Bulgaria

Cel mai mare jucator online din Bulgaria este tot eMag, companie ce a intrat in statul de la sud de Romania in 2012. Compania detine circa 60% din piata, conform propriilor declaratii. In 2012, valoarea pietei de comert online din Bulgaria era redusa, de circa 120 de milioane de euro, conformm ECommerce Europe.

Republica Ceha

Republica Ceha

Comertul online in Cehia a atins o valoare de circa 2,1 miliarde de euro in 2013, in crestere cu 19% fata de 2012, undeva intre evolutia Germaniei (22%) si a Austriei si Elvetiei (ambele cu o crestere anuala de doar 12%).

Cehii cheltuiesc in medie, online, 581 de euro pe an, mai mult decat romanii care cheltuiesc, conform studiilor, 400 de euro/an. Ca si in Romania, preturile abonamentelor la Internet sunt reduse, acest lucru ducand in ultimii ani la cresterea numarului de internauti si implicit la evolutia pietei de eCommerce. In 2012, Tesco si-a deschis magazin online in Cehia, crescand puternic de la acea data. Per total, segmentul de livrari alimente a evoluat in Cehia, spre deosebire de vanzarile de produse mai scumpe, care in 2013 a inregistrat scaderi, conform Euromonitor.

Cel mai mare retailer online din Republica Ceha este Alza.cz, cu vanzari de circa 334,6 milioane de euro in 2013. Din 2002 pana in prezent, Alza.cz a crescut de la un retailer specializat pe electroIT, intr-unul ce comercializeaza peste 50.000 de produse din diferite game. Cehii cheltuiesc online, in medie, 581 de euro/an.

Ungaria

Ungaria

Intreaga piata de comert online din Ungaria se ridica la circa 640 de milioane de euro in 2013, acoperind doar 3% din intreaga industrie de retail, de circa 224 de miliarde de euro. La nivel european, eCommerce-ul acopera 8,8% din totalul retailului.

Cu toate acestea, ponderea consumatorilor care cumpara online este mare – 76% in 2013, in crestere cu doua puncte procentuale fata de 2012, conform GfK Ungaria. Ponderea celor care platesc online este de 20%, in crestere de la 17%

Mai multe magazine online din Ungaria si-au deschis si puncte fizice de vanzare, numarul de clienti care prefera sa cumpere din showroom-uri fiind mare si, de asemenea, cauta sa reduca costurile de transport la minim. Tesco a intrat in 2012 pe piata din Ungaria, fiind in concurenta directa cu eMag, cel mai mare business online din Romania.