Florin Andronescu, Sanador: Trebuie sa-ti placa banii daca vrei sa faci bani

Florin Andronescu, Sanador: Trebuie sa-ti placa banii daca vrei sa faci baniFlorin Andronescu este unul din cei mai cunoscuti antreprenori de pe piata, iar numele sau poate fi asociat extrem de repede cu business-uri ca Flanco sau Credisson, din vanzarea carora a incasat peste 20 de milioane de euro. Brokerul de asigurari private Sanas, cel de credite Kiwi Finance si reteaua de clinici medicale private Sanador, condusa de sotia sa, Doris, sunt celelalte afaceri importante ale investitorului Florin Andronescu.

- Iesi pe piata cu o idee noua, pentru a avea succes.

- Trebuie sa-ti placa banii ca sa poti sa faci bani. Iar daca iti propui sa faci bani, inseamna ca iti propui sa faci profit.

- Indiferent de modalitatea prin care te gandesti sa-ti asiguri finantarea unui business propriu, trebuie sa pleci si cu un capital propriu. Bancile nu-ti vor acorda credite daca nu ai un proiect foarte bun, precum si o sursa proprie de finantare.

- Este foarte important sa cunosti abordarea pe care o adopta fiecare banca in relatia cu clientul si sa ai capacitatea de a-ti face un plan bun de afaceri.


Marcel Barbut, AdePlast: Nu renunta si nu te opri niciodata

Marcel Barbut, AdePlast: Nu renunta si nu te opri niciodataMarcel Barbut, proprietarul producatorului de materiale de constructii AdePlast din Oradea, a inceput sa faca bani pe piata locala in 1996, dupa o experienta petrecuta pe piata fortei de munca din Austria. Desi este roman, Barbut poate fi in egala masura si un investitor strain, datorita cetateniei austriece pe care o detine.

Compania pe care o conduce este unul dintre cei mai importanti jucatori de pe piata locala a mortarelor uscate, cu afaceri anuale de aproape 30 mil. euro. Omul care a refuzat pana acum mai multe oferte de preluare a companiei ii sfatuieste pe antreprenori ca atunci cand vad banii sa-i accepte.


- Cand vezi bani, i-ai. Gandeste-te ca daca nu o faci tu, o va face altul.

- Nu renunta si nu te opri niciodata, lupta-te cu inversunare ca sa ajungi acolo unde ti-ai propus.

- Fii prezent in companie in orice moment, chiar si atunci cand nu esti fizic la sediu.

- Fa ceea ce simti ca trebuie sa faci. Si, in general, concentreaza-te pe ceea ce stii sa faci cel mai bine.

- Inainte sa angajezi oameni, adica sa-ti asumi responsabilitatea si fata de altii, decat fata de tine insuti, sa te gandesti de trei ori daca are nevoie de omul respectiv. Competentele intr-o firma trebuie sa fie foarte clar delimitate in mintea antreprenorului. Angajezi nu de dragul de a angaja, ci pentru ca ai nevoie de competentele unei persoane, caruia tu, ca antreprenor, trebuie sa-i gasesti un rol in organizatie pe care o patronezi si o dezvolti. Altfel, faci un rau atat omului pe care il angajezi, cat si companiei tale. Ajungi sa fii de doua ori vinovat.

- Deleaga cat poti, dar pastreaza controlul pe situatie si informeaza-te zilnic asupra mersului lucrurilor in zonele catre care delegi.

- Atentie mare la felul in care redactezi clauzele din contracte. Fii riguros cu fiecare formulare. Contractul este baza oricarei activitati. El iti poate aduce binele, dar in aceeasi masura si raul, daca scapi din vedere lucruri care initial ti se par marunte. Asadar, atentie la fiecare virgula, care poate da nastere la interpretari. Daca ai posibilitatea, roaga un avocat bun sa te ajute.

- Fii riguros in toate (respecta intalnirile, deadline-urile, promisiunile). Lasa-i pe altii sa greseasca. Chiar daca in jurul tau toti par neseriosi, incearca sa fii tu oaia alba, in orice relatie de business. Nu te lasa dus de valul „neseriosilor” si al celor care nu se tin de cuvant. Cand spui ca faci un lucru, fa-l!

Costea Dumitrescu, partener Ascendis: Nu tolerati non-performanta

Costea Dumitrescu, partener Ascendis: Nu tolerati non-performantaDupa o cariera de 15 ani in cadrul corporatiei Xerox, in care a fost, pe rand, trainer, antreprenor, director de operatiuni in Romania si director de divizie pentru Europa Centrala, incepand cu anul 2000 a intrat in consultanta prin infiintarea Ascendis, alaturi de Adrian Stanciu.

Este unul dintre cei mai apreciati oameni din domeniul resurselor umane, iar compania in care este atat partener, cat si actionar a inregistrat o cifra de afaceri de 3,2 milioane de euro in 2009.


- Analizati cu mare atentie atat strategia, cat si tactica organizatiei si eliminati orice procese sau activitati care nu sunt complet orientate catre clienti si nu au valoare clara pentru ei.

- Definiti performanta angajatilor doar in termeni pozitivi sau macar constructivi si aveti grija sa o recunoasteti si sa o recompensati. Renuntati la penalizari – acestea demotiveaza oamenii si legitimeaza non-performanta

- Incurajati o cultura orientata pe rezultate in care oamenii sa inteleaga importanta contributiei individuale si rolul lor in intregul angrenaj.

- Nu tolerati non-performanta si nu acceptati scuze si explicatii in loc de realizari. Cereti de la oameni solutii si idei, si nu probleme si vinovati.

- Asigurati un echilibru permanent intre munca si viata, atat pentru voi, cat si pentru angajati. Organizatiile de succes sunt populate cu oameni optimisti, ambitiosi, care isi vad viitorul legat de firma.

Dragos Anastasiu, Eurolines: Exista varianta firmelor de familie si multe dintre ele sunt profitabile

Dragos Anastasiu, Eurolines: Exista varianta firmelor de familie si multe dintre ele sunt profitabileIn 1995 a infiintat Eurolines, companie care avea sa devina peste ani unul din cei mai mari transportatori rutieri de pe piata locala, cu afaceri anuale de ordinul zecilor de milioane de euro.

A absolvit facultatea de Medicina, iar inainte de a se apuca de afaceri a apucat sa profeseze ca medic vreme de cinci ani.


- Pentru o persoana care incepe acum o afacere, este obligatoriu sa abia capital propriu. Dincolo de faptul ca nici o banca nu va da finantare pentru start-up-uri (cel putin in aceasta perioada), chiar daca ar da, eu recomand ca fiecare sa detina bani proprii prinsi in afacere de la bun inceput.

- In cazul in care proprietarul unui IMM primeste o oferta din partea unui investitor, exista mai multi factori care ar trebui analizati inainte de a se lua o decizie. Totul depinde de oferta, de moment, de parteneri si, mai ales, depinde daca “vanzarea“ este un exit sau o infuzie de capital si respectivul ramane in business. Personal, sunt pentru ideea de parteneriate, dar acestea trebuie foarte bine cantarite.

- Cine isi doreste sa inceapa o afacere ar trebui sa se orienteze catre ceva ce stie bine sa faca. Orice domeniu poate sa fie profitabil cu condita sa stii ce faci si sa faci cu pasiune.

- In ceea ce priveste cooptarea rudelor intr-o afacere, exista varianta firmelor de familie si multe dintre ele sunt profitabile si de succes. Interesul este major, implicarea pe masura. Pentru firmele mici eu recomand varianta numita “afacere de familie“.


Dan Mircescu, Final Distribution: Nu vindeti decat pe bani!

Dan Mircescu, Final Distribution: Nu vindeti decat pe bani!Imediat dupa ce a terminat facultatea, Dan Mircescu s-a apucat de facut bani. Si nu in Bucuresti, orasul tuturor oportunitatilor din Romania, ci in judetul Prahova. Final Distribution, firma pe care o conduce si astazi, a fost infiintata inainte de 2000, iar primii bani investiti au fost doar cateva sute de dolari. Mircescu importa tigla metalica cu acoperire din piatra naturala, iar anul trecut a avut o cifra de afaceri de 4,2 milioane de euro.

- Sa citesti legea de organizare a societatilor comerciale (Legea 31), unde sunt listate responsabilitatile pe care le ai intr-un business. Daca dupa parcurgerea lor inca mai doresti sa mai intri in afaceri, atunci mergi mai departe.

- Trebuie sa crezi in ceea ce faci si sa iti alegi cu atentie oamenii care te vor sustine in business-ul tau.

- Incearca sa atragi de partea ta oameni valorosi. Cel mai important capital al unui business este cel uman. Cea mai importanta invatatura este ca angajatul reprezinta o investitie pentru profit, nu doar un cost.

- Inainte de a te apuca sa produci ceva, asigura-te daca nu cumva e mai bine sa obtii acel produs de la altii. Poate fi mai rentabil sa produca altii pentru tine.

- In orice lucru pe care il faci trebuie sa iti respecti promisiunile.

- O marfa vanduta si neincasata inseamna dubla pierdere, atat de resurse, cat si de bani. Asadar, nu vindeti decat pe bani!

- Nu ai o problema cand cineva vinde mai mult decat tine, dar mai ieftin, ci ai o problema cand cineva vinde mai mult decat tine si mai scump!

- Niciodata nu trebuie uitat ca oamenii fac afacerile si nu afacerile fac oamenii.

Robert Serban, Gral Medical: Niciodata sa nu consideri ca le cunosti pe toate

Robert Serban, Gral Medical: Niciodata sa nu consideri ca le cunosti pe toateRobert si Georgeta Serban conduc, incepand cu 2005, reteaua de clinici private Gral Medical, cu afaceri de circa 10 milioane de euro in 2009. Sotii Serban au avut puterea sa o ia de la capat in afaceri in urma cu cinci ani, cand parteneriatul dintre familia Serban si Hagicalil, proprietara clinicilor Romar, s-a destramat. Cele doua familii au infiintat, la inceputul anilor 2000, o afacere cu clinici medicale.

- Daca iti doresti sa intri in afaceri, orienteaza-te pe o anumita nisa si analizeaza foarte bine domeniile in care poti face o afacere.

- Alege o zona in care sa ai intaietate.

- Gaseste clienti si vinde cat mai mult.

- Niciodata sa nu consideri ca le cunosti pe toate. Este cea mai mare greseala pe care o poti face.

- Apeleaza la consultanti in situatiile in care nu exista alta solutie. Dar ai grija sa fie consultanti de calitate si nu de genul celor pe care ii intrebi cat e ceasul, iar ei iti raspund uitandu-se la ceasul pe care il porti tu.

- Sa incerci sa asculti cat mai mult, pentru ca un bun manager este cel care sta sa asculte.

Augustin Russu, Baumix: Nu va faceti planuri de dezvoltare exponentiala

Augustin Russu, Baumix: Nu va faceti planuri de dezvoltare exponentialaRussu a infiintat producatorul de adezivi si materiale de constructii Baumix Romania in 2004, dupa ce anterior a fost director de vanzari al diviziei de adezivi a grupului german Henkel, unul din competitorii companiei pe care o conduce.

In 2006, Russu a intrat si in actionariatul Aquafin Romania, filiala locala a grupului german Schomburg, cu activitati in domeniul constructiilor. Proprietarul Baumix a renuntat in 2008 la participatia pe care o detinea in cadrul Aquafin.


-Principala problema cu care se confrunta cel mai adesea firmele mici este reprezentata de lipsa cunostintelor in domeniul financiar, de aceea este important ca antreprenorii sa-si ia ragazul necesar pentru o analiza financiara aprofundata. De asemeanea, ei trebuie sa isi asume faptul ca nu pot face acest lucru singuri, fara sprijinul specialistilor. Chiar daca aceasta analiza implica anumite costuri, pe termen lung va duce la economii importante si poate face diferenta in fata competitorilor. Experienta arata ca cele mai multe firme pot pierde controlul daca nu pun accentul pe partea financiara.

- In ceea ce priveste dificultatile cu care se pot confrunta managerii, mai ales in aceasta perioada, este important ca ei sa analizeze cu atentie ideea strategica de la care au pornit (si care s-a dovedit buna daca au obtinut rezultate pana acum) si sa nu abdice de la a-si urmari obiectivele.

-O alta caracteristica importanta de care trebuie sa dea dovada este flexibilitatea, care se traduce printr-o analiza rapida a pietei si a clientilor si o adaptare continua.

-Este de asemenea important ca antreprenorii sa nu isi faca planuri de dezvoltare exponentiala, ci sa vizeze o dezvoltare liniara, cu o baza solida.