Ultimele 12 luni de criza. Evolutia asigurarilor

Ultimele 12 luni de criza. Evolutia asigurarilorIn evolutia pietei de asigurari din Romania din ultimele 12 luni, trebuie sa facem o distinctie intre doua perioade distincte: a doua parte a anului trecut, cand asigurarile de viata erau pe un puternic trend ascendent, ca efect al cresterii nivelului de informare financiara datorita lansarii pensiilor private si prima jumatate din 2009, cand au fost inregistrate primele scaderi din piata asigurarilor de viata, ca urmare a restrangerii consumului si a veniturilor populatiei.

Citeste aici despre rezultatele pietei asigurarilor in primele 6 luni din 2009.

“Scaderile au fost in linie cu asteptarile, tinand cont si de ritmul de crestere a somajului inregistrat de la 4,4% in decembrie 2008 la 6,0% in iunie 2009”, explica Cornelia Coman (foto) CEO ING Asigurari de Viata.

Ea considera ca in a doua parte a anului 2009 piata de asigurari de viata va stagna. “Anul 2009, in afara faptului ca este marcat de recesiune economica, care a redus disponibilitatile financiare ale populatiei, a fost precedat de un an exceptional. Anul 2008 a fost impactat de recenta lansare a pensiilor private, cu un efect pozitiv asupra volumului vanzarilor de asigurari de viata astfel ca estimam ca in anul 2009 volumul vanzarilor noi se va afla la cel mult jumatate fata de anul anterior”, detaliaza Coman.

Referitor la perioada urmatoarelor 12 luni, piata asigurarilor va fi stimulata automat de revenirea pe plus a dinamicii PIB, prognozata de analisti pentru primul semestru din 2010, fiind momentul cand consumatorii isi vor relua comportamentul normal, atat de consum, cat si de economisire, considera oficialul ING Asigurari de Viata.

Pe de alta parte, atrage atentia Iulius Alin Bucsa, CEO al Euroins, ca scaderea volumului de prime subscrise, este cea mai mica problema a pietei de asigurari in contextul crizei mondiale.

“Pe fondul unei cresteri accelerate a daunalitatii in piata, aceasta trebuie sa-si ia toate masurile pentru a rezolva probleme mai vechi (daunalitate, adaptare la cerintele Uniunii Europene), dar si cele noi generate de criza cum sunt reducerea finantelor, clienti in imposibilitate de plata, o noua escaladare a daunalitatii, presiunea reducerii costurilor etc”, subliniaza Bucsa.

Astfel, din acest punct de vedere, el apreciaza evolutia pe ultimele 12 luni, ca fiind, una foarte buna in raport cu orice alt segment al economiei romanesti.

“Vad, de asemenea, urmatoarele 12 luni, cu un trend nu neaparat pozitiv fata de perioada anterioara , dar peste cel al majoritatii segmentelor economice, asta si in contextul nedezvoltarii complete a pietei asigurarilor din Romania, in momentul inceputului crizei economice”, estimeaza seful Euroins.

Paradigmele economiei mondiale se reaseaza. Ce urmeaza in asigurari?

Paradigmele economiei mondiale se reaseaza. Ce urmeaza in asigurari?Cu siguranta, pe fondul crizei la nivel mondial natura sistemelor financiare va suferi modificari, care, dupa cum subliniaza managerii din asigurari, vor aduce in continuare o reasezare a principiilor de functionare a pietei si a prioritatilor pentru asiguratori.

“Modelele financiare vor deveni mai simple si mai transparente - practic vom asista la renasterea conceptului de sistem bancar/de asigurari clasic. Aceasta reintoarcere va fi generata atat de reglementari legislative mai stricte, cat si de nevoia institutiilor financiare de a se adapta la noile cerinte de capital, iar rezultatul va fi un sistem financiar bazat pe guvernante mai stricte, in care riscurile si randamentele vor fi mai mici”, declara Coman.

De asemenea, spune ea, institutiile financiare vor trebui sa se adapteze la un model de afaceri in care interesul multiplelor parti implicate - guvernele, actionarii si consumatorii - au devenit mult mai importante. “Ne putem, asadar, astepta la cresterea cerintelor de transparenta in domeniul asigurarilor si continuarea principiilor prudentiale de investire’, adauga seful ING Asigurari de Viata.

Totusi, este important sa mentionam ca economia mondiala incepe sa arate primele semne de iesire din recesiune. Spre exemplu, PIB-ul Frantei a inregistrat in cel de-al doilea trimestru o crestere pozitiva de 0,3%, dupa patru trimestre consecutive de scadere economica, iar Germania a inregistrat o crestere de 0,3% a PIB-ului. “Referitor la economia Romaniei, analistii estimeaza o revenire pe plus in a doua jumatate a anului 2010, evolutie care va implulsiona si cresterea sectorului asigurarilor de viata”, potrivit celor spuse de Coman.

Asigurarile romanesti vs alte piete

Asigurarile romanesti vs alte pieteDezvoltarea incompleta a industriei romanesti a asigurarilor, spune Alin Bucsa (foto), ne-a salvat de data aceasta, in contextul acestei crize mondiale. „Problemele pietei mondiale a asigurarilor, au fost extrem de mari, generate in principal de legaturi foarte stranse cu piata financiara international si de expunerile foarte mari, in principal pe riscuri financiare. Din fericire, pentru noi, apelanta companiilor romanesti pentru riscuri financiare, a fost foarte mica si asta ne-a salvat probabil de la falimente in domeniu”, spune reprezentantul Euroins.

Astfel, anul 2008 a adus evolutii negative ale asigurarilor de viata in tarile dezvoltate, in timp ce tarile cu economie emergenta afisau un trend clar crescator. Conform raportului anual Swiss Re, in anul 2008 asigurarile de viata au inregistrat o scadere de 5,3% in tarile industrializate si o crestere de 14,6% in tarile emergente. In anul 2009 insa, au inceput sa fie impactate si tarile in curs de dezvoltare.

“Nu sunt inca disponibile date consolidate despre evolutia asigurarilor de viata in Europa in prima jumatate a anului 2009, insa consideram ca Romania a avut o evolutie similara tarilor din regiune sau chiar o evolutie superioara acestora, stiind ca Bulgaria a inregistrat o scadere a primelor subscrise de 12,5%, Croatia o scadere de 3,17% iar Rusia o scadere de 18%”, exemplifica Coman.

In mod cert, este de parere Coman structura portofoliului de produse de asigurare de viata (traditionale vs Unit-Linked, protectie versus economisire sau investitie) si, nu in ultimul rand, diferentele in regimul fiscal aplicat asigurarilor de viata sau prin comparatie cu restul produselor financiare pot aduce diferentieri importante in evolutia pietelor de asigurari de viata.

Lectia primului an de criza

Lectia primului an de crizaImportanta capitala a transparentei, comunicarea continua si apropierea fata de client sunt unele dintre cele mai importante lectii confirmate de criza, sunt de parere managerii din asigurarile romanesti.

Criza a insemnat, in opinia Corneliei Coman, CEO-ul liderului asigurarilor de viata de pe piata autohtona, intoarcerea la conceptele de baza ale acestei industrii, la protectia financiara personala sau a familiei, beneficiu specific asigurarii de viata care nu mai este oferit de nici un alt produs financiar.

“In acelasi timp, datorita specificului asigurarilor de viata, este deosebit de important sa se pastreze comunicarea cu clientii si forta de vanzari, pentru ca acestia din urma sa fie pe deplin pregatiti sa raspunda intrebarilor clientilor. Transparenta este o practica ce ne-a ajutat in relatia cu clientii si nu in ultimul rand, vorbim despre eficientizarea activitatii”, spune CEO-ul ING Asigurari de Viata, companie care tinteste un nivel al primelor brute subscrise de 650 de milioane de lei la finalul anului, in concordanta cu evolutia economica si comportamentul consumatorului specific acestei perioade.

“Managerii pietei asigurarilor sunt caliti intr-un domeniu de activitate greu, neafectat de criza e adevarat, dar afectati de lipsa de profitabilitate generala a pietei. In acest context, cred ca, este domeniul de activitate cel mai pregatit din punct de vedere managerial pentru a trece cu succes peste efectele crizei”, a adaugat Bucsa la randul sau mentionand totodata ca si in domeniul asigurarilor, politici mai mult sau mai putin dure, de reducere a costurilor, de prudenta in afaceri, in general, si-au facut simtita prezenta si ne putem astepta sa le regasim si in urmatoarea perioada.

Shah Rouf (foto), director general Aviva Asigurari de Viata, nu este insa la fel de optimist. “Mi-e teama ca cea mai importanta lectie nu a fost inca invatata, iar daca a fost, va fi in curand uitata. Companiile de asigurari trebuie sa isi invete consilierii financiari sa le arate clientilor cat de simple sunt produsele de asigurari cu componenta investionala, asa cum sunt produsele unit-linked”, declara seful Aviva Romania.

Pe de alta parte, spune Rouf, se pare ca exista o tendinta la nivelul intregii industrii de a promite profituri cat mai mari intr-un timp cat mai scurt, iar in momentul in care promisiunile nu se adeveresc isi sfatuiesc clientii sa treaca la produsele traditionale cu venit garantat.

„Mereu am considerat ca cea mai mare greseala a clientului care doreste sa investeasca este sa se entuziasmeze mult prea usor de incurajarile mass-mediei, ale familiei sau prietenilor, pentru ca in final sa investeasca atunci cand valoarea unit-urilor este cea mai mare. In egala masura, aceiasi oameni vor reactiona la zvonurile negative atunci cand piata financiara se afla intr-un context dificil si vor renunta la investitiile facute pana atunci”, explica Rouf . Prin urmare, atrage atentia seful Aviva, nu trebuie sa fii un geniu din domeniul investitiilor din Londra sau New York pentru a vedea ca aceasta este o cale sigura de a pierde banii.

Ce probleme persista in asigurari

Ce probleme persista in asigurariCu toate ca specialistii estimeaza o revenire a pietei in prima parte a anului viitor, companiile prezente in industria asigurarilor de viata, spune Coman, se confrunta cu doua categorii de probleme: fenomenul rezilierilor, din cauza scaderii veniturilor populatiei sau a nevoii urgente de bani si vanzari noi mai scazute comparativ cu anul trecut.

Totusi, fenomenul rezilierilor este pe un trend descendent si, in plus, ING asteapta ca o parte din clientii care au fost nevoiti sa rezilieze contractele ca urmare a nevoii urgente de bani sau a scaderii veniturilor, vor reconsidera asigurarile de viata intrucat nevoile lor legate de viitor au ramas valabile, indiferent ca este vorba de protectia familiei sau de economisire.

Apoi, “o evolutie superioara a asigurarilor de viata comparativ cu cele generale este o situatie normala pe care ar trebui sa o vedem de indata ce va creste gradul de constientizare a importantei acestor produse. In tarile dezvoltate, asigurarile de viata reprezinta peste 50% din primele subscrise in asigurari: 76% in Marea Britanie, 66% in Franta, 59% in Italia, spre deosebire de 19% in Romania”, detaliaza Coman.

Ea mai spera ca actuala criza a reprezentat o lectie si pentru consumator, in sensul sublinierii importantei protectiei financiare personale si a familiei.

„In ceea ce priveste pietele mature din Europa, s-a observat ca cererea produselor de asigurari de viata a ramas pe un curs relativ constant, din moment ce acestea sunt considerate ca fiind esentiale din punct de vedere al protectiei – oricine trebuie sa asigure venitul familial indiferent de situatie, insa cu atat mai mult, acest lucru este valabil dat fiind faptul contextului financiar actual al crizei”, adauga seful Aviva.

O diferenta importanta intre piata financiara romaneasca si cea a tarilor europene mai dezvoltate se refera la numarul oamenilor care au incetat sa mai contribuie la politele de asigurari. „Acest fapt nu a fost la fel de semnificativ pe alte piete financiare din Europa, acolo unde clientii cunosc importanta continuarii pe termen lung a politelor (cu atat mai mult daca se afla la mijlocul contractului). Din acest motiv, companiile de asigurari din Romania ar trebui sa-si asume rolul de informare si educare a populatiei pentru a constientiza importanta produselor financiare cu componenta de protectie sau de economisire, in special in contextual actual”, explica Rouf.

La nivel mondial, venitul primelor asigurarilor de viata este de aproximativ 2500 miliarde de dolari fata de 1700 miliarde de dolari proveniti din asigurarile generale (sursa: Swiss Re), iar acest lucru se intampla, spune Rouf deoarece asigurarile de viata au o acoperire mai mare in economiile deja dezvoltate in comparatie cu pietele care se afla inca in curs de dezvoltare. „Pe masura ce clientii constientizeaza importanta acestor produse si economia tarii se dezvolta, piata asigurarilor de viata o depaseste pe cea a asigurarilor generale, vanzarile celei din urma fiind ridicate mai mult de obligativitatea asigurarilor auto de tip CASCO sau RCA”, explica managerul Aviva.

Seful Euroins aminteste insa ca evolutia mai rapida a asigurarilor de viata in comparatie cu cele generale reprezinta o asteptare perpetua pe piata romaneasca. „Desi ritmurile de dezvoltare a asigurarilor de viata in ultimii ani au fost spectaculoase, pierderea acestora in piata, a ramas la un nivel foarte mic. Desi sper acest lucru, nu cred ca in urmatorii 2-3 ani, situatia se va schimba in favoarea asigurarilor de viata”, spune Bucsa.

Solutii propuse

Solutii propuseSolutiile revigorarii pietei asigurarilor, si nu numai, tin de reducerea la centru, a tuturor politicilor si strategiilor fata de client, este de parere Bucsa.

„Gasirea canalelor directe de abordare, apropierea fata de acestea si politicile de fidelizare , ar putea sa fie caile de succes pentru redresarea industriei. Bineinteles, aceastea se pot face numai printr-o retea de distributie profesionista si dedicata. Nu exclud varianta reconversiei profesionale, in acest moment de criza, a specialistilor din alte domenii mai afectate, decat industria asigurarilor”, explica Bucsa, care crede ca piata romaneasca a asigurarilor, va termina anul 2009 cu o scadere totala de pana in 5 %.

Cat despre anul 2010, adauga managerul Euroins, probabil va avea un trend usor crescator fata de 2008, recuperandu-se cel putin pierderea din acest an. In ceea ce priveste rezultatele Euroins, Bucsa spera sa terminam anul, cu o cifra de peste 200 milioane de lei, „ceea ce ne va permite ocuparea unei noi pozitii intre primele 10 companii de profil”.

In ceea ce priveste dezvoltarea asigurarilor de viata, Coman considera ca un stimulent pentru dezvoltarea este introducerea deductibilitatii fiscale ale acestor produse care ar influenta pozitiv atat sectorul de business to business, cat si cel al persoanelor fizice.

“Un alt factor care poate genera crestere este dezghetarea sectorului creditelor ipotecare in urma introducerii programului “Prima casa”. Cresterile din acest sector au generat constant venituri pentru industria asigurarilor de viata, bancile reprezentand al doilea canal ca importanta in distributia acestora”, adauga ea.

In ceea ce priveste revenirea spre un trend ascendant, segmentul life ar putea iesi din declin odata cu deblocarea pietelor financiare, care sunt corelate cu componenta de economisire si investie a asigurarilor de viata, fenomen care deja a inceput in opinia lui Shah Rouf.

Pe partea de asigurari de viata, Coman mai estimeaza ca in anul 2009 piata de asigurari de viata va stagna, cu un volum de prime brute subscrise in jurul cifrei de 1,8 miliarde lei. “In conditiile revenirii economiei pe un trend pozitiv in 2010, credem ca aceasta crestere se va reflecta si evolutia asigurarilor de viata. Exista premise si pentru o crestere mai accelerata a pietei asigurarilor de viata pe fundalul introducerii mult asteptatului tratament fiscal egal cu cel al pensiilor facultative, demers aflat pe agenda asociatiei asiguratorilor de viata din Romania”, concluzioneaza sefa ING, pentru Wall-Street.