Aproape 300.000 mp de spatii de retail livrati in Romania

Aproape 300.000 mp de spatii de retail livrati in RomaniaUltimul an a adus aproximativ 191.200 mp de spatii noi amplasate in centre comerciale din Bucuresti si 103.300 mp de spatii situate in complexuri din tara, potrivit datelor furnizate de compania de consultanta imobiliara The Advisers, afiliata grupului britanic Knight Frank.

Pe piata centrelor comerciale din Bucuresti au aparut Liberty Center, Fashion House Outlet Center, Militari Shopping Center, Grand Arena, in timp ce Plaza Romania a fost extins cu o suprafata de 6.000 mp inchiriabili.

In ceea ce priveste restul tarii, GTC a deschis doua centre comerciale: Galleria Suceava si Galleria Piatra Neamt; Omilos a deschis prima faza a proiectului Era Shopping Center Oradea; Iulius Mall Timisoara aproape si-a dublat suprafata adaugand branduri noi precum Auchan, Zara, Bershka, Pull & Bear, Stradivarius, Starbucks; iar Deva Mall a fost inaugurat in decembrie 2008.

Lansarea acestor proiecte a marcat cateva premiere in ceea ce priveste unitatile deschise de retaileri pe piata: primul C&A din Romania deschis in Militari Shopping Center, primul Hervis din Bucuresti deschis in Liberty Center, primele magazine New Yorker si Deichmann din Bucuresti deschise in Militari Shopping Center, in timp ce Gap a deschis primele unitati din Romania in Baneasa Shopping City si Plaza Romania. In plus, Baneasa Shopping City a deschis la mijlocul anului primul cinema in aer liber”, a explicat, pentru Wall-Street, Monica Barbu (foto), vicepresedintele The Advisers si coordonatorul departamentului de retail al companiei.

O schimbare de trend, subliniaza specialistul The Advisers, a fost si pentru grupul spaniol Inditex, proprietarul lantului de magazine Zara, care a deschis primul sau magazin in Bucuresti Mall, precum si prima sa unitate stradala la parterul Unirea Shopping Center.

Nu in ultimul rand, au mai fost realizate cateva tranzactii semnificative in cadrul centrelor comerciale deja existente din tara. Astfel, New Yorker si C&A au intrat in Aurora Shopping Mall Buzau, Diverta a preluat Libri din cadrul Polus Cluj, Carrefour a intrat in Bega Shopping Center din Timisoara, precum si in 3 centre Winmarkt, iar Hornbach a deschis primul magazin din afara Bucurestiului, la Brasov.


Vara lui 2009, cea mai grea perioada

Vara lui 2009, cea mai grea perioadaIn paralel cu noile deschideri de magazine si centre comerciale, ultimul an a adus si evenimente grele atat pentru unii dezvoltatori, cat si pentru unii retaileri.

„Desi criza a inceput sa dea de gandit serios jucatorilor din piata inca de la sfarsitul anului 2008, totusi vara lui 2009 a fost marcata de cele mai multe evenimente negative. Inchiderea Armonia Braila a reprezentat prima inchidere a unui centru comercial de pe piata din Romania. Chiar daca Armonia Braila a fost inchis pentru repozitionare si gasirea unui noi concept, si chiar daca astfel de evenimente se petrec pe pietele mature si in conditii de ascensiune economica, a dat foarte mult de gandit celor prezenti pe piata de retail”, a afirmat Monica Barbu.

La scurt timp dupa Armonia Braila (foto), inchiderea Trident Shopping Center Sibiu a continuat seria neagra a inchiderilor de centre comerciale. „Ambele centre comerciale au fost inchise la relativ putin timp dupa deschidere, demonstrand faptul ca o piata de retail tanara este mult mai volatila la conditii de criza decat o piata matura”, subliniaza vicepresedintele The Advisers.

In acelasi timp, reactionand la scaderea consumului populatiei, scadere chiar drastica pe anumite segment, retailerii au incercat sa se adapteze noilor conditii si au efectuat schimbari.

„Segmentul electrocasnicelor a fost printre primele segmente ale pietei de retail atinse in mod semnificativ de criza. Desi Domo a intrat mai puternic pe piata din Ungaria prin preluarea Electroworld, operatorii de pe aceasta piata fac in continuare eforturi de a eficientiza activitatea, de a taia si chiar elimina costuri, existand chiar si discutii de intrare in insolventa din partea unor retaileri”, explica Monica Barbu.

Nici segmentul supermarketurilor nu a scapat de efectele crizei: Spar a intrat in insolventa la cererea actionarilor sai din cauza datoriilor acumulate si incapacitatii de plata, Trident a intrat in insolventa, Primavara a inchis supermarketul din Euromall Pitesti, G’Market a inchis unitatea din Bacau, Ethos a inchis trei magazine, iar Pic restructureaza afacerea.

In afara de segmentul electrocasnicelor si a supermarketurilor, au fost si alti retaileri afectati in mod profund de criza: Leonardo a inchis 30 de magazine si restructureaza in continuare afacerea, Ultra Pro a inchis toate magazinele, Mondex a cerut deschiderea procedurii de insolventa, in timp ce Coffee Heavan s-a retras de pe piata din Romania odata cu inchiderea unitatii din Baneasa Shopping City.

O analiza succinta a evenimentelor negative din aceasta perioada arata ca afectati de criza au fost, in primul rand, operatorii locali. Oricum, piata de retail din Romania avea un segment restrans de operatori locali, astfel incat efectele crizei determina o dependenta si mai mare de brandurile internationale”, mai spune consultantul.





Primele esecuri

Primele esecuriUltimele 12 luni ale anului au adus primele esecuri, atat in cazul dezvoltatorilor de centre comerciale, cat si in randul chiriasilor, spune Aura Voiculescu (foto), coordonatorul departamentului de retail al companie de consultanta imobiliara DTZ Echinox, dand si ea exemple precum suspendarea activitatii centrului comercial Armonia Braila, inchiderea Trident, intrarea in insolventa a Ultra Pro, Mondex si restructarea agresiva a lantului de hipermarketuri PIC.

“Pe fondul unei dezvoltari comerciale accelerate inregistrate in orasele secundare si tertiare din Romania, precum si a neadaptarii conceptului comercial la profilul si necesitatile clientului din zona de atractie, ne putem astepta si pe viitor la exemple similare de centre comerciale a caror activitate va fi suspendata”, estimeaza consultantul DTZ Echinox.

In opinia sa, majoritatea centrelor comerciale anuntate pentru 2009 au fost decalate, intarzierile variind de la cateva luni pana la termene nedefinite. “In cazul chiriasilor, acest fenomen a fost dublat de scaderea generalizata a cifrei de afaceri din comertul cu amanuntul, precum si a reticentei bancilor in acordarea finantarii pentru extinderea retelei de magazine”, conchide Voiculescu.


Ce au invatat jucatorii de pe piata de retail

Ce au invatat jucatorii de pe piata de retailIn ultimul an s-a schimbat atitudinea tuturor jucatorilor de pe piata de retail: de la cumparatori si retaileri, la dezvoltatori si banci, spune consultantul The Advisers.

„Fiind o piata care reactioneaza imediat la fluctuatiile consumului populatiei, ultimul an a bulversat planul de afaceri al multor companii active pe piata de retail. Inchiderile de centre comerciale si cererile de insolventa a demonstrat ca, desi suntem o piata relativ tanara, nu ne permitem sa crestem in ritmul pe care ni l-am dori si suntem dependenti de ceea ce se intampla pe pietele mature”, explica Monica Barbu.

In opinia sa, una dintre lectiile cele mai importante pe care ni le-a servit evolutia pietei din ultimul an a fost ca nu se poate dezvolta orice.

„De cele mai multe ori, dezvoltarile din Romania au fost inspirate, in mod firesc, de evolutia de pe pietele mature, precum Germania, Franta, Marea Britanie, dar si de cele in curs de maturizare, ca Spania sau Portugalia. Totusi, experienta ultimilor ani a demonstrat ca un concept de success pe alte piete nu va functiona in mod automat si pe piata din Romania”, precizeaza consultantul.

Tot ca efect al crizei, cumparatorii, poate veriga cea mai importanta in mecanismul pietei de retail, si-au reconsiderat modelul de consum. In primul rand, spune Monica Barbu, criza a atras atentia asupra faptului ca economisirea nu facea parte din obisnuita populatiei locale. In al doilea rand, moda cumparaturilor a fost incetinita si de cresterea numarului de someri, dar si de faptul ca romanii plecati in strainatate nu mai trimit bani acasa.

In ceea ce priveste chiriile, ultimul an a fost marcat de re-negocieri in aproape toate centrele comerciale din tara, dar si in cazul unitatilor stradale, unde rata de neocupare a crescut vizibil. „Reducerile de chirii au fost de 20 – 30%, in functie de locatie (n.r: Bucuresti sau provincie), insa pe anumite tipuri de retail au fost si reduceri mai drastice”, afirma Barbu.


"Deciziile luate acum pot avea efecte ireversibile"

"Deciziile luate acum pot avea efecte ireversibile"Criza financiara a afectat cresterea economica si ocuparea fortei de munca la nivel global, iar in ceea ce priveste Romania, depindem de ce norme fiscale va adopta statul, mai ales dupa alegerile prezidentiale din noiembrie.

Important este ca lumea sa treaca peste soc mai repede, spune Monica Barbu, de la The Advisers, sa nu mai privesca in trecut, ci sa descopere metode de a trece cu bine peste aceasta etapa, cat mai rapid.

„Pana la urma, a trecut un an de la caderea Lehman Brothers; este timpul sa analizam de ce au succes anumiti jucatori de pe pietele din regiune si ce fac ei diferit”, subliniaza consultantul.

Monica Barbu crede ca este greu de punctat o perioada in trecut care s-ar putea compara cu situatia actuala. „Ca si nivel al vanzarilor se poate gasi, pe diferite segmente, un moment cand vanzarile erau similare, totusi, atunci previziunile erau optimiste, de crestere, pe cand, acum este dificil de estimat evolutia vanzarilor, iar previziunile, cel putin pe termen scurt, sunt adesea pesimiste. Asadar, momentul la care suntem acum, este momentul la care deciziile luate pot avea efecte esentiale si ireversibile pentru viitorul unei afaceri”, a incheiat vicepresedintele The Advisers.