Wizz Air: Tarifele mici sunt mereu atractive, dar in vremuri de criza devin cruciale

Wizz Air: Tarifele mici sunt mereu atractive, dar in vremuri de criza devin crucialePrimul an de criza nu a fost deloc unul rau pentru compania ungara Wizz Air, care a devenit liderul pietei de low cost din Romania. Mai mult, Wizz Air a intrecut si compania de linie Tarom, dupa prima jumatate a anului 2009, in ceea ce priveste numarul de pasageri tansportati. “Tarifele mici sunt mereu atractive, dar in vremuri dificile devin cruciale pentru a castiga clienti noi. In linii mari, reusim sa generam cerere noua pe piata, indiferent daca industria traverseaza perioade benefice sau nu”, declara, pentru Wall-Street, Natasa Kazmer, director de comunicare al Wizz Air.

Cresterile raportate de compania low-cost in perioada septembrie 2008-august 2009 sunt de luat in seama. Astfel, numarul rutelor din/catre Romania a crescut de la 14 in septembrie 2008 la 31 in august 2009. In plus, si numarul de zboruri saptamanale a crescut agresiv: daca in septembrie 2008 Wizz Air opera 122 de zboruri in relatia cu Romania, in septembrie 2009 numarul acestora a ajuns la 230.

Numarul de pasageri, printre cei mai importanti indicatori ai industriei aeriene a inregistrat si el cresteri in ultimele 12 luni, in cazul companiei maghiare. „Wizz Air a transportat peste 7 milioane de pasageri in ultimile 12 luni in intreaga retea, reprezentand o crestere cu 30% fata de perioada similara a anului trecut. In Romania, in aceeasi perioada am transportat 1,37 milioane de pasageri, in crestere cu 90% fata de aceeasi perioada a anului trecut”, a mai afirmat reprezentanta operatorului low-cost.

Evolutia Wizz Air s-a datorat si problemelor cu care s-au confruntat companii precum Sky Europe sau italienii de la My Air, al treilea jucator de pe piata, ambele grupuri intrand in faliment in acesta vara. „La inceputul crizei am afirmat ca aceasta perioada va duce la consolidarea pietei. Unele linii aeriene au disparut iar altele se lupta sa supravietuiasca si inca suntem departe de a depasi acest proces. My Air si Sky Europe au esuat in a se adapta la conditiile pietei”, explica oficialul Wizz Air, care crede ca perioada urmatoare va mai consemna atat consolidari, cat si noi falimente in industria low-cost. [SkyEurope, acuzata de faliment fraudulos]

In acest moment, operatorul ungar detine, conform propriilor declaratii, o cota de piata de 49% pe segmentul low-cost, consolidandu-si pozitia in fata jucatorului de pe locul al doilea, Blue Air, care detine 33% din piata. In 2008 ordinea era inversa, Blue Air detinea 36%, iar Wizz Air 33% din segmentul low-cost.



Blue Air pierde primul loc, dar creste numarul de pasageri

Blue Air pierde primul loc, dar creste numarul de pasageriLider de necontestat in anii trecut, Blue Air, a pierdut la inceputul lui 2009 aceasta pozitie in favoarea celor de la Wizz Air, insa a continuat sa isi mareasca numarul de pasageri transportati. Astfel, in perioada septembrie 2008- iunie 2009, operatorul cu tarife scazute a transportat circa 940.000 de pasageri.

In prima jumatate a anului, compania cu tarife scazute a transportat 540.000 pasageri, in crestere cu 27% fata de prima jumatate a lui 2008.

Desi cifra reprezinta mai putin de 30% din totalul pasagerilor pe care Blue Air si-a propus sa ii transporte anul acesta (1,7 milioane), reprezentantii companiei continua sa isi pastreze estimarile initiale.

In perioada ianuarie-iunie 2009, compania a inregistrat o cifra de afaceri de 56 milioane euro (237,7 milioane lei) , in crestere cu peste 35% in lei fata de primele sase luni din 2008, cand a raportat afaceri de 47,7 milioane euro (175,1 milioane lei). “Aceasta crestere de 27 de procente vine ca urmare a destinatiilor pe care Blue Air le-a introdus in aceast an. In prezent, compania opereaza 42 de destinatii, dintre acestea 20 fiind introduse in aceasta vara", a spus Adrian Ionascu.

Gradul de incarcare a aeronavelor Blue Air a fost in aceasta perioada de 75%, cu 10 puncte procentuale mai putin fata de compania ungara Wizz Air.

Pentru a profita de cota de piata lasata libera de My Air, Blue Air a introdus, recent, curse suplimentare spre Catania si Napoli, destinatii care beneficiaza de o cerere crescuta din partea pasagerilor.

In plus, pentru a acoperi si nisa ramasa in urma falimentului slovacilor de la SkyEurope, Blue Air a introdus, incepand din 14 septembrie, curse zilnice Bucuresti-Viena, singura destinatie opearata de slovaci in relatia cu Romania.

In opinia oficialilor Blue Air, cota de piata a My Air si Sky Europe se va imparti intre marii operatori cu tarife scazute de pe piata locala.

Seful Blue Air este optimist in ceea ce priveste evolutia pietei low cost in acest an de criza. ““In prezent, doar 3%-4% dintre locuitorii Romaniei calatoresc cu avionul, deci piata are un potential de crestere foarte mare. Cred ca in 2009 piata low-cost din Romania va creste cu 10% in comparatie cu anul trecut si va ajunge la 50% din traficul aviatic local”, declara, in aceasta vara, Adrian Ionascu, directorul general al companiei.

Alianta My Air-SkyEurope nu salveaza cele doua companii de la faliment

Alianta My Air-SkyEurope nu salveaza cele doua companii de la falimentDesi in octombrie 2008, cand au decis sa incheie o alianta strategica, cele doua companii declarau sus si tare ca nu este vorba despre un parteneriat pentru supravietuire, ci de unul pentru crestere a cotei de piata, problemele cu care se confruntau inca de pe atunci cei doi operatori au iesit la iveala in aceasta vara.

Primii care au aruncat prosopul au fost italienii de la MyAir. Astfel, pe 22 iulie 2009, Autoritatea Aviatiei Civile Italiene (ENAC) a anuntat suspendarea licentei de zbor pentru compania italiana.

In afara a 15 orase italiene, MyAir, creata in 2004, opera curse catre 15 destinatii internationale, inclusiv Romania. MyAir transporta saptamanal, in medie, 3.500 de pasageri dinspre si inspre Romania. Pentru locul liber lasat de MyAir pe piata se lupta acum Blue Air si Wizz Air care isi maresc numarul de zboruri si destinatii catre Italia.

Compania italiana transportase anul trecut, din si inspre Romania, circa 400.000 de pasageri, nivel similar cu cel inregistrat in 2007. In prima jumatate a anului insa, numarul pasagerilor transportati pe plan local scazuse cu 34%, pana la 165.000 pasageri.

Partenerul My Air, din alianta din octombrie 2008, nu a mai rezistat nici el mult pe piata europeana de low-cost. SkyEurope a intrat oficial in faliment la 1 septembrie si si-a suspendat toate operatiunile, din cauza dificultatilor financiare severe.

In 2008, SkyEurope a transportat 3,76 milioane pasageri si a avut o cifra de afaceri de 260,9 milioane euro. Pierderea neta a companiei s-a cifrat la aproape 60 milioane euro, iar datoriile insumau 176,8 milioane euro.

In primul trimestru din 2009, numarul pasagerilor transportati a coborat la 1,25 milioane, fapt ce a determinat SkyEurope sa-si diminueze capacitatile de transport de la 14 la 7 avioane.