Anul de criza, secetos in oferte de munca

Anul de criza, secetos in oferte de muncaInca din ultimul trimestru al anului trecut efectele crizei puneau bete in roate bancherilor si constructorilor cu planuri de dezvoltare. Blocajul economic de la inceputul anului nu numai ca a naruit complet visurile angajatorilor, ci a determinat reducerea costurilor prin disponibilizarea unei parti a personalului. Astfel, un studiu realizat de compania de consultant Hay Group raporta ca peste 47% dintre organizatii planificau inghetarea proiectelor de expansiune organizatorica sau scaderea volumului de angajari in 2009.

Ceea ce criza nu a schimbat substantial insa a fost nevoia de consum a populatiei care a mentinut la cote de supravietuire si chiar profit companiile din FMCG, retail, servicii - in special cele medicale si de outsourcing.

La nivel individual companiile anuntau un numar firav de posturi vacante, insa apropierea toamnei 2008 a reunit angajatorii sub tutela targurilor de job-uri. Marii angajatori au pus la bataie peste 9.000 de locuri de munca, la cele trei targuri de job-uri: Banking Jobs (2.000), Cariere de viitor (3.500) si Angajatori de top (3.500). Aceleasi companii au venit cu noi oferte la targul Angajatori de Top desfasurat in luna martie a anului curent. Cele mai multe oferte au venit de la retaileri precum Carrefour, Real, Cora si RTC Holding si de la industria de FMCG prezenta prin Henkel Romania, Procter&Gamble sau StarFoods.

Alte 2.000 de persoane si-au gasit o slujba la Bursa locurilor de Munca, eveniment organizat de Agentia Nationala de Ocupare a Fortei de Munca (ANOFM). Principalele domenii in care s-au facut angajari pe loc sunt: hotelier (277), administratie publica si aparare (177), agricultura si servicii auxiliare (154), fabricarea articolelor de imbracaminte (132), industrie alimentara (94), lucrari speciale de constructii (94), lucrari de geniu civil (82) si comertul cu amanuntul (71).


Peste 8.000 de noi locuri de munca in retail-ul autohton

Peste 8.000 de noi locuri de munca in retail-ul autohtonIgnorand analizele pesimiste in ceea ce priveste tendintele de consum ale populatiei, piata de retail si-a intins tentaculele pe parcursul intregului an de criza, inceput in septembrie 2008. Opt noi centre comerciale – printre care Liberty Center, Militari Shopping Centre, Grand Arena, Galleria Suceava – si-au deschis portile, capacitand angajarea a 3.000-4.000 de persoane, conform estimarilor Wall-Street.

Piata de retail modern (totalul retailor hypermarketuri si supermarketuri), cifrata la 28,3 miliarde de dolari in 2008 de catre compania de consultanta Planet Retail, totalizeaza peste 4.500 de oferte, in intervalul septembrie 2008 – septembrie 2009. Bilantul pietei de retail alimentar modern indica un numar de 36 de noi locatii deschise, cu o marja crescuta a discounterelor si a magazinelor mici.

Astfel, reteaua de magazine de tip discount Plus, parte a grupului german Tengelmann a adaugat peste 500 de noi angajati pe statele de plata. Discounterele Profi – cu opt noi locatii in 2009 – si Minimax – cu alte sase noi centre – au totalizat cateva sute de oferte de job-uri.

In categoria retailerilor de dimensiuni mari – Metro, Selgros si Carefour, nou-deschisele locatii au generat peste 2.500 de slujbe. La sfarsitul lunii august a acestui an, Carrefour a inaugurat cel de-al doilea centru logistic din Romania, in judetul Hunedoara, care va aproviziona supermarketurile si hipermarketurile din Transilvania, Banat si Oltenia. Prin deschiderea noului centru logistic, Carrefour a creat 1.000 de noi locuri de munca.

De cealalta parte, rivalul Cora Romania, parte a grupului francez de retail Louis Delhaize, a deschis doua hypermarket-uri in criza – unul in provincie, la Galati, si altul in Capitala, aruncand pe piata peste 1.200 de oferte de angajare.

Pe segmentul retailului de bricolaj piata pune la dispozitie peste 1.000 de posturi, in Praktiker (400), Bricostore (270) si in cele patru noi magazine Dedeman (aproximativ 500 de posturi).


FMCG-ul a pus la bataie 2.000 de job-uri

FMCG-ul a pus la bataie 2.000 de job-uriPuterea sporita de cumparare afisata la rafturile fiecarui retailer s-a domolit pe timp de criza, dar jucatorii din FMCG nu s-au plans de scaderi ale profiturilor. Chiar daca unele segmente – cum ar fi producatorii de tigari – au simtit coltii crizei, producatorii de bere si cei de produse cosmetice au reusit sa-si mentina afacerile stabile.

Desi Coca-Cola Hellenic Bottling Company Romania, cel mai mare jucator de pe piata locala de bauturi non-alcoolice, a anuntat inchiderea unitatii de productie de la Iasi, dupa ce anul trecut a renuntat si la fabrica din Oradea, un alt jucator s-a extins in forta. Astfel, Pepsi America Romania, cel de-al doilea jucator de pe piata locala a bauturilor racoritoare, a inaugurat 1 septembrie cea mai mare fabrica a companiei din Europa, un proiect de 150 milioane de dolari. In prezent, in fabrica lucreaza cu 70 de angajati, urmand ca la finalizarea celei de-a doua faze a proiectului sa fie angajate aproximativ 300 de persoane.

Subsidiara locala a Procter and Gamble (P&G), cel mai mare producator mondial de bunuri de larg consum, a angajat aproximativ 150 de angajati in ultimul trimestru al anului 2008 si avea in plan angajarea a inca 150 de angajati in semestrul intai al anului in curs, pe fondul definitivarii proiectului de deschidere a fabricii din Urlati (jud Prahova).

Competitorul direct al Procter & Gamble, compania Henkel, viza la inceputul anului in curs o strategie de business axata pe crestere. „Pe 2009 nu avem nici un plan de disponibilizari. Recrutam in continuare. Oricum, parerea mea este ca mai ales in aceste perioade de criza companiile ar trebui sa-si pastreze oamenii. Criza va trece. Ce vor face dupa aceea?”, spunea HR manager-ul companiei, Adriana Radu. Henkel a pus la dispozitie in ultimul an de criza peste 20 de posturi vacante, conform site-ului de recrutare eJobs.

In acelasi timp, Tymbark Maspex Romania, una dintre cele mai mari companii de pe piata bauturilor necarbonatate, a creat aproape 400 de locuri de munca prin deschiderea celei de-a doua unitate de productie la Valenii de Munte.

Alte slujbe au fost puse la bataie de lanturile fast-food McDonalds, KFC si Burger King, care au anuntat angajari a peste 1.000 de persoane cumulat, datorate extinderii zonale.

Serviciile pe val chiar si in recesiune; Outsourcing-ul se extinde cu putere

Segmentul serviciilor – in special furnizorii de servicii medicale si cei de outsourcing – a reusit sa detroneze alte domenii si tintesc spre topul celor mai mari angajatori din recesiune. Outsourcing-ul a devenit un business infloritor in criza, in special datorita nevoii companiilor de a reduce costurile prin externalizarea serviciilor. Romania ocupa locul 19 intr-un clasament al celor mai atractive destinatii pentru outsourcing din lume, in urcare cu 14 pozitii fata de 2007, arata un index realizat de compania de consultanta A.T. Kearney, care cuprinde 50 de tari.

Pe piata locala a proceselor de BPO, care presupun externalizarea activitatilor care nu au o functie de baza in organizatii, companii ca Genpact, Wipro sau Accenture sunt in plina cautare de noi angajati. Profilul ideal: tanar, vorbitor a cel putin doua limbi straine, cunoscator a cateva informatii de baza din IT sau contabilitate si fara pretentii salariale ridicate. Persoana apropiata de prototipul angajatului din outsourcing a putut alege din cateva sute de locuri de munca, disponibile in ultimul an pe piata.

Genpact a anuntat recrutari lunare de 20-30 de angajati, in timp ce Wipro doreste cresterea echipei cu cateva sute de noi persoane pana la inceputul anului 2010.

In acelasi ritm, piata serviciilor medicale a cunoscut o evolutie spectaculoasa, in contextul crizei, reusind extinderea cu aproape 10 clinici private.

Furnizorul de servicii medicale private Centrul Medical Unirea (CMU) investeste in prezent 8,5 milioane de euro, propunandu-si finalizarea a doua policlinici la Bucuresti, respectiv Cluj, preluarea a doua-trei clinici din provincie, precum si demararea constructiei unei noi unitati in Capitala. CMU are in jur de 650 de angajati - 400 cu norma intreaga si alti 250 de medici colaboratori, iar pana in 2010 numarul acestora va creste pana la 1.000 de persoane.

Si clinica Medlife a raportat un numar in continua crestere al angajatilor datorita deschiderii a trei hyperclinici in 2008 si 2009. Pana in prezent, compania a recrutat 70 de angajati din cei 150 care vor ajunge in companie pana in 2010.