Mihail Vartosu: Investiti in traininguri, fiti solidari cu clientii
Stefan Iordache: Trebuie sa incercam sa ramanem copii
Sorin Psatta: Criza a mai redus din glamour-ul publicitatii
Bogdan Enoiu: Criza ne-a dat inapoi cu cinci ani
Radu Florescu: Se construieste un alt model de a face publicitate
1 / 6

Mihail Vartosu: Investiti in traininguri, fiti solidari cu clientii

Mihail Vartosu Sr., 60 de ani, este consultant de management, media si comunicare. A pus bazele Grey Worldwide in Romania in anul 1992. A participat la dezvoltarea Grey Sofia, Grey Chisinau si Grey Belgrad si a fost Director Executiv Regional al Grey Worlwide pentru Balkani in 1998.

"Si in domeniul publicitatii se adevereste un proverb romanesc: “omul sfinteste locul”. Organizatii care afisau in anii anteriori imaginea unor companii solide, creative, profitabile s-au miscat lent si nu si-au luat la timp masurile necesare pentru a trece usor peste aceasta perioada. Sunt altii insa – si aici m-as referi in primul rand la agentii locale – care si-au incordat de la inceput simturile pentru a preveni pericolul.

Nu pot sa inteleg atitudinea acelor manageri
care au pastrat echipele intacte, fara sa faca nici un fel de reduceri, mergand pe principiul ca e mai bine sa ne pastram echipa, spiritul de echipa tre’ sa invinga, criza va fi de scurta durata.

Am o veste proasta pentru toata lumea: criza nu se incheie la 1 octombrie anul asta. Nu se incheie nici la 1 ianuarie 2010. Cred ca aceasta criza va avea doi ani si jumatate pana la trei ani si jumatate efecte foarte importante pe piata romaneasca.

Companiile de publicitate trebuie, in primul rand, sa faca o evaluare a potentialelor piete pe care se pot aventura in continuare. In primul rand investind in comunicarea pe Internet, in comunicarea neconventionala, in domenii cum ar fi direct marketing, shopper marketing.

Nu recomand neaparat ieftinirea serviciilor
, dar atunci cand clientul o cere, cred ca agentia trebuie sa fie pregatita sa-i iasa in intampinare, cautand toate modalitatile prin care poate sa-si reduca costuri altminteri inutile. M-as referi aici la sedii luxoase, la diverse modalitati de a cheltui banii care au fost poate normale in anii de boom economic, dar care nu se preteaza la o perioada de restriste.

Pledez pentru flexibilitate in negocierea cu clientii si mai ales cu clientii care sunt parteneri pe termen lung. Daca am facut un milion de euro lucrand cu un client an de an, pot pentru un an, doi sau trei, cat dureaza aceasta criza, sa fac numai 800.000 sau 700.000 de la acel client.

O mare eroare facuta de multi manageri romani este taierea fondurilor pentru training, a fondurilor de pregatire a personalului. A investi in perioade de restriste economica in personal este elementul-cheie pentru a asigura victoriile mai departe. Nu-ti poti lasa oamenii sa se plictiseasca in birouri din lipsa de comenzi. Tocmai, lipsa comenzilor trebuie sa fie un indemn de a apela la traininguri.

Nici concedierea automata a oamenilor nu conduce la succes. A anunta «de maine 20% pleaca» sau «de maine taiem salariile cu 20%» nu este o solutie. Sunt multi oameni care prefera sa plece din anumite motive din organizatie. Este suficient ca in locul celor care pleaca sa nu se mai angajeze oameni sau sa se faca promovari din interior.

As spune ca un om in etate: nu este determinant pentru evaluarea unui om sau pentru autoevaluarea sa cat castiga. E un indicator castigul, dar nu este indicatorul esential. Conteaza foarte mult - si m-as bucura ca si colegii mei mai tineri sa descopere asta – conteaza satisfactia profesionala, sentimentul de implinire pe care-l ai ca faci ceva care este util si sentimentul pe care-l ai de la un an la altul comparand: am facut eu anul asta ceva mai bun, mai bine decat anul trecut?

Cred ca fiecare a reactionat in conformitate cu educatia si caracterul pe care-l au. Sunt oameni care au intuit sau s-au documentat sau au inteles din ceea ce s-a discutat permanent in media si au trecut imediat la fapte. Dupa cum sunt altii care poate au castigat mult prea lejer banul in acest prim deceniu al secolului 21 si au senzatia ca e doar un episod trecator criza asta. «A, sase luni, in sase luni nu se-ntampla nimic». Este o mare eroare.

Cei care au fost in industria de publicitate inca din ultimul deceniu al secolului trecut, si mai ales cei care au prins perioada de pionierat ‘90-‘95 si marea criza din ‘98-‘99, cand totul a mers foarte prost din cauza restructurarii economice – toti acesti oameni stiu ca trebuie sa lupti pentru fiecare dolar, pentru fiecare cent si nu au atitudinea de "fat cat".

Ati vazut pisicile acelea ghiftuite
pe care unele doamne bine imbracate le scot la plimbare prin parcuri? Imi pare rau ca fac aceasta comparatie, dar multi din proprietarii si managerii de firme de publicitate din Romania au atitudine de "fat cat".

Am testat in ultimul an validitatea acestui slogan, care este, cred eu, cheia in consultanta: “make him or her believe”. Adica fara incredere intre parteneri, fara ca fiecare sa creada in celalalt, nu se poate face nimic.

Sunt agentii care au disparut, cu scandaluri. Mai sunt agentii care sunt in criza. Sigur ca vor exista si niste victime. Dar cred ca va avea efectul unui vaccin. Toate organizatiile care trec prin aceasta criza vor fi capabile de performanta dupa aceea si vor fi deja protejate pentru orice alte schimbari.

In piata de publicitate din Romania sunt oameni foarte, foarte inteligenti
si foarte, foarte adaptabili. Acesti oameni, care au pornit niste afaceri care se dezvolta foarte bine, odata ce trec prin aceasta perioada mai grea, sunt convins ca isi vor descoperi alte valente si vor descoperi noi sanse de dezvoltare a afacerilor. Dupa ce trece criza, ei vor reusi sa duca pe o noua treapta industria aceasta. Cu aceasta remarca: daca se vad lucrurile cu modestie, cu bun simt si cu realismul necesar intr-o astfel de perioada."


Inapoi la articol

Setari Cookie-uri